Interview

Voorzichtig schrapen, tot op het staal

Gepubliceerd op: 21 maart 2024, 11.52 uur - Laatste update: 21 maart 2024, 16.21 uur

Rijkswaterstaat vervangt volgende maand - van 13 april tot en met 13 mei 2024 - het asfalt op de Spijkenisserbrug. Govert van Meerkerk is technisch manager bij dit project en vertelt over de technische uitdagingen van de verschillende werkzaamheden.

De slijtlaag is zo versleten dat op sommige plekken het staal van de brug zichtbaar is. Om gevaarlijke situaties te voorkomen, kan het werk niet langer wachten.

‘De slijtlaag beschermt het staal tegen weersinvloeden en zorgt voor meer stroefheid voor weggebruikers. De slijtlaag is echt aan het einde van zijn levensduur en daarom vervangen we deze’, legt van Meerkerk uit. In aanloop naar en tijdens de werkzaamheden schakelt hij voor Rijkswaterstaat met de aannemer en het ingenieursbureau om een vinger aan de pols te houden.

8 dagen rippen

Het asfalt verwijderen kost 4 dagen per hef en gebeurt in de 1e week (15 - 18 april 2024) en 3e week (29 april-2 mei 2024) van de werkzaamheden.

Van Meerkerk: ‘Normaal gesproken kun je asfalt onder hoge druk afstralen. Dat doen we nu niet, want door de warmte die ontstaat bij het afstralen kan de oude slijtlaag weer vloeibaar worden en aan de ondergrond hechten. Om dat te voorkomen rippen we het asfalt met graafmachines voorzichtig van het stalen wegdek af. Dat gebeurt in een tent met afzuiging, zodat er geen materiaal vrij kan rondvliegen. Wel gaat deze methode met flink wat geluid gepaard.’

Spannende klus

Volgens van Meerkerk is het rippen van het asfalt een spannende klus. ‘Aan de ene kant omdat we pas zien hoe het staal eraan toe is als de slijtlaag weg is. En aan de andere kant wil je niet dat de graafmachines het stalen rijdek beschadigen. Dit doen de kraanmachinisten zo voorzichtig mogelijk, maar het blijft steeds oppassen.’

Scheurtjes dichtlassen

Als het asfalt eraf is, inspecteren we de stalen brug met een ultrasoon-scanner. ‘Deze geluidsgolven zijn voor mensen niet te horen, maar hiermee kunnen we in het stalen wegdek kijken om te zien hoe diep en lang de scheurtjes zijn. Vervolgens worden deze scheurtjes uitgeslepen en weer dichtgelast. Dat klinkt heel simpel, maar is een specialistisch werk en komt erg nauw.’

Voegovergang

Tegelijkertijd worden de voegovergangen aangepast. ‘Ken je dat geluid? Tak-tak? Als je over een brug rijdt. Dat is een voegovergang, dus waar het vaste deel en het stalen hefdeel bij elkaar komen. Hier zit ruimte tussen, dat is bewust gedaan zodat de brug niet klem komt te zitten als het staal uitzet bij warm weer. We gaan hier een heel klein stukje van af slijpen, zodat de voeg meer ruimte heeft om uit te zetten als het straks weer warmer wordt.’

Lichter asfalt

Bij het nieuwe asfalt is ook rekening gehouden met de warmte, legt van Meerkerk uit. ‘Het asfalt heeft een lichtere kleur en neemt daardoor minder warmte op dan donker asfalt. Op zomerse dagen scheelt dat al snel zo’n 10 graden.'

'Als je bedenkt dat de temperatuur van de brug op een warme dag kan oplopen tot wel 40 graden, dan is 10 graden koeler een flink verschil. Tot afgelopen zomer moesten er nog blusboten aan te pas komen, maar dat is straks dus gelukkig niet meer nodig.’