Interview

Door nu het asfalt te vernieuwen voorkomen we problemen in de toekomst

Gepubliceerd op: 22 februari 2024, 15.36 uur - Laatste update: 23 februari 2024, 10.20 uur

Rijkwaterstaat voert in april en mei 2024 asfaltwerkzaamheden uit aan de Spijkenisserbrug. Menno Kamp werkt als omgevingsmanager bij Rijkswaterstaat en legt uit waarom het vervangen van het asfalt niet langer kan wachten.

Wat gaat er precies gebeuren?

‘We gaan het asfalt en de slijtlaag op de stalen hefdelen van de brug vervangen. Nu is dat nog gemaakt van teerepoxy. Dat mogen we niet meer gebruiken vanwege milieurichtlijnen, maar heeft nog een ander nadeel: het nieuwe materiaal hecht hier niet aan.'

'Dat betekent dus dat we de gaten in het wegdek niet even op kunnen lappen. Bovendien is de slijtlaag versleten, waardoor de weg minder stroef is. Om de weg weer veiliger te maken, komt er nu een nieuwe slijtlaag op.’

‘Daarnaast hebben we kleine scheurtjes in de stalen wegdekdelen van de brug gevonden. Die gaan we repareren. Dus eerst gaat de oude slijtlaag eraf en als het blanke staal zichtbaar is, geven we de brug wat liefde en aandacht.'

'Het gaat om specialistisch werk dat maar een paar bedrijven in Nederland kunnen uitvoeren. Per hef zijn we ruim 2 weken bezig met het verwijderen van het asfalt, het herstellen van het stalen dek en het aanbrengen van een nieuwe slijtlaag.’

Wat levert dit op?

‘De nieuwe epoxyslijtlaag heeft niet alleen meer grip, maar ook een lichtere kleur. Hierdoor kaatst er meer zonlicht terug en wordt de brug in de zomer minder warm. Samen met de opgeknapte voegovergangen is de brug zo beter bestand tegen uitzetting door hitte. Daarom hoeft deze niet meer gekoeld te worden.’

Waarom kan het werk niet wachten en moet de brug 4 weken dicht?

‘We willen gevaarlijke situaties voorkomen. Door nu de slijtlaag te vervangen en het stalen dek te repareren, blijft de brug beschikbaar en veilig voor het wegverkeer. De nieuwe slijtlaag heeft 2 lagen en moet tussendoor drogen.'

'Dit zijn arbeidsintensieve werkzaamheden, die we niet in losse weekenden of alleen in de nacht kunnen doen. We werken wel zoveel mogelijk 24 uur per dag door, zodat de brug na 4 weken weer open kan.’

Was het geen optie om een rijstrook voor wegverkeer open te houden?

‘Nee, dat is helaas niet mogelijk en dat heeft 3 redenen. Allereerst is dat de veiligheid van weggebruikers en wegwerkers. We verwijderen de versleten slijtlaag en hierbij kan materiaal opspatten of er kunnen grote plakkaten loskomen.'

'Ook bouwen we een grote tent over het wegdek om door te kunnen werken bij slecht weer. Het zou onveilig zijn om hier verkeer over 1 rijstrook doorheen te leiden.’

‘De 2e reden is kwaliteit. Als we scheurtjes in het stalen dek lassen, mogen er geen trillingen in het brugdek zijn. Hetzelfde geldt voor het aanbrengen en drogen van de slijtlaag. Met verkeer erbij krijg je juist die trillingen die je niet wilt hebben waardoor de kwaliteit van het werk minder wordt.’

‘Tot slot willen we de brug zo kort mogelijk afsluiten. Door volledig af te sluiten, kunnen we in 1 keer wegdek-breed aan de slag zonder ingewikkelde faseringen midden in het verkeer.’