Nieuwsbericht

Sluis Weurt: hinder door herstelwerkzaamheden

Gepubliceerd op: 13 juli 2022, 14.58 uur - Laatste update: 23 februari 2023, 14.36 uur

De westkolk van sluis Weurt is tenminste tot eind juli 2022 gesloten voor scheepvaart. Door schade aan essentiële onderdelen van de beweeginrichting is het niet veilig om te schutten. Dit leidt tot langere vaartijden. We werken hard aan een oplossing.

Ernstige schade aan tandwielen

Begin mei 2022 is bij de sluisdeur aan de kanaalzijde van de westkolk ernstige schade aangetroffen op tandwielen die nodig zijn om de deur op en neer te bewegen.

‘Die tandwielen trekken de deur van maar liefst 160.000 kg aan kabels omhoog’, legt omgevingsmanager Arjan Thielking uit. ‘Bij zo’n zware belasting kan een kleine afwijking grote gevolgen hebben. Daarom hebben we de westkolk direct afgesloten.’

Langere vaartijden

De oostkolk van sluis Weurt is wel beschikbaar voor de scheepvaart, maar door de lage waterstanden is de diepgang daar beperkt. Het alternatief is omvaren via de sluizen Grave, Lith en Sint Andries. ‘Wij vinden het heel vervelend dat veel schippers hierdoor tijd verliezen en doen er alles aan om het probleem zo snel mogelijk op te lossen’, geeft Thielking aan.

Onderzoek en herstel

De afgelopen maanden hebben we uitgebreid onderzoek gedaan om de oorzaak van het probleem te achterhalen. Tijdens die onderzoeken probeerden we de schade te herstellen met onder meer bijslijpen en opnieuw invetten van de tandwielen.

Thielking: ‘Dat is specialistisch precisiewerk. Daarbij is het een uitdaging om de juiste mensen en materialen op het juiste moment ter plaatse te krijgen.’

Scenario's voor korte en middellange termijn

Thielking vervolgt: ‘Helaas is na deze werkzaamheden bij een test opnieuw schade geconstateerd. Deze schade wordt nu hersteld en dan volgt een nieuwe test. Pas als die goed en schadevrij verloopt, kunnen we de westkolk op zijn vroegst eind juli weer in gebruik nemen. Tegelijk werken we voor de zekerheid scenario’s voor de middellange termijn uit, zoals het uitwisselen van onderdelen vanuit de middentoren van de sluis.’

Vervanging en renovatie

Ondertussen zijn ook nieuwe tandwielen besteld omdat deze hoe dan ook vervangen moeten worden. Hiervoor geldt een levertijd van minimaal 8 maanden. Daarnaast staat sluis Weurt op de nominatie voor volledige renovatie in 2028. Thielking: ‘We kijken naar mogelijkheden om die renovatie eerder uit te voeren. Waarschijnlijk komt hier in het voorjaar van 2023 meer duidelijkheid over.’

Sluis Weurt

Sluis Weurt is de verbinding tussen de vaarweg Maas-Waalkanaal en de vaarweg Waal. Het complex bestaat uit 2 schutsluizen: de Oostkolk (aangelegd tussen 1923 en 1928) en de Westkolk (1975). Jaarlijks passeren circa 29.000 binnenvaartschepen sluiscomplex Weurt.