Interview

Storingen en stremmingen Sluis Eefde, Wilger Beukenkamp vertelt erover

Gepubliceerd op: 16 november 2021, 12.38 uur - Laatste update: 18 november 2021, 09.23 uur

Deze zomer is het sluiscomplex bij Eefde officieel geopend. De Noordersluis is gloednieuw en de Zuidersluis is flink gerenoveerd. Momenteel vinden er nog regelmatig storingen en stremmingen plaats. Rijkswaterstaat en de aannemer Lock2Twente zijn hard aan het werk om de kinderziektes uit het sluiscomplex op te lossen.

Wilger Beukenkamp, contractmanager van Sluis Eefde, legt uit hoe storingen in de sluis ontstaan. ‘Om storingen en stremmingen te beperken, moet de onderlinge samenhang tussen techniek, maar ook tussen deskundigen, nauw op elkaar aansluiten.’

Foto: © Lock to Twente

Beschikbaarheid

‘Sluizen moeten tenminste voor 98% van de tijd beschikbaar zijn,’ legt Wilger uit. ‘Sluis Eefde stijgt daar nu nog bovenuit, ondanks de opgetreden storingen. In de opstartfase van een nieuwe sluis zijn storingen te verwachten. De nieuwe machineonderdelen, die wel in de fabriek en op locatie getest zijn, zorgen in de praktijk vaak toch voor storingen in het begin. Dit kun je vergelijken met een prototype van een nieuwe auto. Deze wordt bijgeschaafd totdat deze optimaal rijdt.’

Technische samenhang

Hoe ontstaat een storing in een sluis? ‘In het sluizencomplex bij Eefde moet een reeks aan componenten samenwerken,’ zegt Wilger. Als één van de componenten, zoals een bewegingssensor, een afwijking opmerkt, wordt de sluis voor de veiligheid automatisch stil gezet. De sensoren merken bijvoorbeeld een stilstaande schuifdeur op, of meten drukverschillen in de cilinders die de deur laten bewegen. De sluismeesters, die vanuit de bedienruimte de in- en uitvaart van schepen regelen, krijgen daar direct een melding van. Net als in een auto, gaat er een rood lampje branden. De sluis met de storing valt dan automatisch stil, totdat een specialist ter plaatse de oorzaak van de storing controleert en oplost.

Gevoelig afgestelde sensoren

‘Om onnodige storingen te voorkomen, moeten tientallen sensoren, onderdelen, schermen en draden nauw met elkaar samenwerken. Vooral in de beginfase moeten we de kinderziektes in de technische werking van Sluis Eefde oplossen. Dit is een behoorlijke uitdaging, met name vanwege de geringe afwijkingen die worden toegestaan en de nauwkeurigheid van sensoren, voordat deze een foutmelding geven.

De sensoren staan zo nauwkeurig afgesteld, om vanuit het ontwerp de integrale veiligheid te waarborgen. Dit zorgt momenteel voor storingen. We onderzoeken nu stapsgewijs bij welke sensoren we een ruimere marge kunnen hanteren, zonder afbreuk te doen aan de veiligheid. Op die manier kunnen we de sensoren beter laten aansluiten op de karakteristieken van de sluis,’ aldus Wilger.

Superspecialisten

‘De uitdaging om storingen te beperken, heeft niet alleen een technische insteek. Ook de ‘superspecialisten’ moeten nauw samenwerken om storingen op te lossen. Waar je vroeger nog met ‘schroevendraaiers en moersleutels’ het probleem kon oplossen, moet er nu bijvoorbeeld een automatiseringsspecialist opgeroepen worden,’ volgens Wilger.

‘De verschillende onderdelen van het sluiscomplex bij Eefde, zoals de innovatieve cilinders, vragen om zeer specifieke expertise. Bij storingen moeten specialisten met diverse expertises samen ontdekken waar de storing ligt. Dat kan tijdrovend zijn.’ Ook hier ligt een uitdaging om de expertises goed op elkaar aan te laten sluiten. Dat is ook in het belang van de aannemer. Rijkswaterstaat betaalt de aannemer voor een sluis die voor 98% beschikbaar is. Bij een lagere beschikbaarheid krijgt de aannemer minder geld. De storing zal hij daarom zo spoedig mogelijk opgelost willen hebben.’

Voorzorgsmaatregelen

Op dit moment is het projectteam bezig met een analyse van de storingen. ‘Is hier bijvoorbeeld een rode draad in te ontdekken? Ook zoeken we naar oplossingen om de samenhang van componenten en specialisten te verbeteren,’ vertelt Wilger. ‘Daarnaast treffen we voorzorgsmaatregelen om de toekomstige storingen snel af te handelen. Zo zijn er camera’s geplaatst die elkaar kunnen overnemen, liggen onderdelen met een lange levertijd op voorraad en hebben we een extra bediendesk voor de bedienaren beschikbaar’.