Werkzaamheden

Verwijdering 1e deel Boogbrug Vianen

Gepubliceerd op: 24 augustus 2021, 18.18 uur - Laatste update: 15 september 2021, 13.53 uur

Rijkswaterstaat en aannemerscombinatie KWS Infra - Volker Rail - DDM zijn op maandag 23 augustus 2021 gestart met het verwijderen van de oude Boogbrug over de Lek bij Vianen. De verwijdering van de brug gebeurt in 3 delen.

Het werk begint met het verwijderen van de aanbrug in Nieuwegein, het brugdeel in de uiterwaarde. Vervolgens is begin november de stalen brugboog aan de beurt. Vanaf half november de aanbrug in Vianen. Per brugdeel worden grondstoffen gescheiden weggehaald. Dit maakt hergebruik van circa 99% van de grondstoffen mogelijk. Naar verwachting is het project in juni 2022 gereed.

Hergebruik grondstoffen

Rijkswaterstaat heeft bij de aanbesteding aannemers uitgedaagd om een duurzame oplossing te vinden voor hergebruik van de brug. Het bleek dat hergebruik van brugdelen of van de brug in zijn geheel, zowel op locatie als op een alternatieve locatie, niet realiseerbaar was. Dus is er gekeken naar hergebruik van de grondstoffen zoals beton, asfalt en staal.

De gekozen werkmethode van de aannemerscombinatie, is die van stapsgewijs grondstoffen van de brug verwijderen, scheiden en afvoeren. Dat levert schone afvalstromen op, die geschikt zijn voor hergebruik. Deze milieuvriendelijke verwerkingswijze vermindert de CO2-uitstoot aanzienlijk.

De animatie laat een indruk zien van de verwijdering van de brug. Op zondag 7 november 2021 wordt de stalen brugboog uitgevaren. Wanneer de omstandigheden op die dag niet goed zijn, bijvoorbeeld bij te harde wind of te veel stroming, staat zondag 14 november 2021 als alternatieve datum in de planning.

Impressie verwijdering Boogbrug Vianen

VOICE-OVER: We gaan de oude Boogbrug over de Lek bij Vianen verwijderen. Door de komst van de Jan Blankenbrug heeft de Boogbrug al een tijd geen functie meer. Bijna twintig jaar nadat de laatste auto eroverheen reed, is het daarom tijd om de oude Boogbrug netjes te verwijderen. Dit doen we met de aannemer Combinatie Boogbrug Vianen vof. We delen de brug op in drie delen: de aanbruggen bij Nieuwegein en Vianen en de stalen brugboog daartussenin. We beginnen bij Nieuwegein, waar we de aanbrug zorgvuldig afbreken. Vervolgens verwijderen we de brugboog en varen we hem in z'n geheel naar een andere locatie, waar hij opgeknipt wordt. (Een animatie.) Daarna verwijderen we de zuidelijke aanbrug bij Vianen. Het verplaatsen van de stalen brugboog alleen al is een enorme operatie. Deze weegt in totaal namelijk 5.000 ton. Dat is even zwaar als 27 Boeing 747's. We beginnen onze voorbereiding bij het water, waar we buizen in de riviergeulen plaatsen, zodat het water door blijft stromen tijdens de werkzaamheden. Daarna worden de uiterwaarden afgeschermd. We leggen voor extra bescherming ook een dek op het water. Dan kan het afbreken van de aanbrug beginnen. We starten in Nieuwegein. Eerst verwijderen we de fietspaden. Daarna halen we de rest van het wegdek van de brug weg. Als laatste zijn de hoofdliggers aan de beurt. Alleen de rivierpijlers blijven achter. Daarna beginnen we aan de stalen brugboog. Hiervoor stremmen we het vaarverkeer vijftien uur. Op het water werken we met een ponton. Dit leggen we stevig vast aan de wal. Het ponton ondersteunt de brugboog tijdens het verwijderen, net als een aantal grote, stalen torens op zowel het ponton als de brug. Als de brugboog is losgemaakt, varen we deze naar een andere locatie. Eenmaal aangekomen bij de locatie, delen we de stalen brugboog op in kleine delen en laden we deze op kleinere schepen. Dit doen we met grote hijskranen. De kleine brugboogdelen worden naar Schiedam gebracht, waar ze definitief gesloopt worden. Ondertussen gaat het verwijderen van de fietspaden en het brugdek door. Nu de brugboog is verwijderd, breken we de aanbrug in het zuiden af. Enkel de grote rivierpijlers, met daarin de kazematten, blijven staan. Deze blijven staan als aanvaarbeveiliging van de pijlers van de Jan Blankenbrug én er gaan vleermuizen wonen. De landhoofdpijler behouden we ook. We werken deze netjes af, zodat hij mooi in het landschap past. Dan ruimen we alles weer op en herstellen we de riviergeulen en uiterwaarden. Zo verwijderen we de oude Boogbrug veilig, efficiënt en met zorg, zonder de natuur hierbij te beschadigen. Een waardig afscheid voor dit begrip uit Vianen. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl. Dit betreft een impressie. Hier kunnen geen rechten aan worden ontleend. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2021.) VREDIGE MUZIEK

Verwijderen aanbruggen

De aanbruggen zijn de brugdelen aan weerszijden van de boog, die liggen over de uiterwaarden van de rivier. Op de brug is de aannemerscombinatie voor de zomervakantie al gestart met het verwijderen van de vangrail, de lichtmasten en de asfaltlaag.

Verwijdering van de fietspaden op de aanbrug in Nieuwegein start vanaf eind augustus. Daarna is het betonnen wegdek aan de beurt. Dit neemt ongeveer 10 weken in beslag. Na verwijdering en het wegvoeren van het beton van de aanbrug, verwijderen we de stalen onderdelen van de aanbrug. Deze worden tot transportabele stukken verkleind en afgevoerd.

Na het verwijderen van de stalen boogconstructie worden de landpijlers verwijderd. Alleen de landhoofden en de rivierpijlers, met daarin de unieke rivierkazematten, blijven achter. Deze maakten ooit deel uit van de Nieuwe Hollandsche Waterlinie. We maken de rivierpijlers geschikt als winterverblijf voor vleermuizen. Na het uitvaren van de stalen boogconstructie, is de verwijdering van de aanbrug aan de kant van Vianen aan de beurt.

Verwijderen stalen brugboog

Om de verwijdering van de stalen brugboog voor te bereiden, worden in het rijdek van de stalen brugboog 8 gaten gemaakt. Dit gebeurt om de aan te brengen heftorens te kunnen verbinden met het onderliggende ponton.

De daadwerkelijke verwijdering begint met het in positie brengen van een groot ponton onder de brug. Daarvoor wordt het ponton met staalkabels en lieren vastgemaakt. Het vastmaken gebeurt aan de geplaatste ankerpunten, aan beide zijdes in de uiterwaarden. De heftorens op he ponton en op de boogconstructie klikken daarbij als een soort legostenen in elkaar. Vervolgens duwen de heftorens de brugboog in zijn geheel en gecontroleerd omhoog. Na het borgen van de constructie, vindt er een draaiing van het ponton in de lengterichting van de Lek plaats.

Daarna vaart het ponton naar de Prinses Beatrixsluis. Daar vindt demontage van de brugboog in delen plaats. Dit is nodig omdat de boog nu te hoog is, waardoor deze niet onder de Jan Blankenbrug (A2) en de Hagesteinse brug (A27) door kan.

Het brugdek met de gedemonteerde boogdelen kan tenslotte over water worden vervoerd naar de slooplocatie in Schiedam, waar de brugboog verder wordt gedemonteerd en afgevoerd naar een erkende verwerker.

Er is op 7 (of 14) november 2021 een stremming voor het scheepvaartverkeer voor het uitvaren van de stalen boogconstructie.