Interview

‘De brug dichthouden was gewoon geen optie’

Gepubliceerd op: 12 augustus 2021, 10.45 uur - Laatste update: 21 maart 2022, 14.15 uur

Stel er zijn werkzaamheden bij of aan een grote brug. Hoe zorg je ervoor dat het wegverkeer gebruik kan blijven maken van de (snel)weg en schepen tegelijkertijd onder de brug door kunnen blijven varen?

Dat is waar vaarwegbeheerders Sander Warnas en IJsbrand Jonker zich over buigen bij de brug in de A9 over Zijkanaal C. Sander en IJsbrand vertellen over hun werk én de Go-Barry.

Wat maakt de situatie bij Zijkanaal C zo interessant?

‘De snelweg A9 kruist Zijkanaal C, een verbindende vaarweg tussen Haarlem en het Noordzeekanaal, via Spaarndam. Het is een Staande Mast Route, en voor veel scheepvaart de enige manier om overdag van noord naar zuid te varen’, legt IJsbrand uit. Sander vult aan: ‘Chartervaart heeft bijvoorbeeld vaak Haarlem als bestemming. Als die schepen via een andere route naar Haarlem willen, moeten ze de hele nacht omvaren. En via een andere route weer terug. Zijkanaal C moet dus écht openblijven voor de scheepvaart, in het bijzonder in het zomerseizoen. Daar zorgen wij voor.’

Wat is jullie rol bij de brug?

Sander: ‘Wij vertegenwoordigen binnen Rijkswaterstaat het belang van de scheepvaart en zorgen samen met de landelijke afdeling Verkeer en Watermanagement voor de bediening van de brug.’

‘3 keer per dag openen we de brug om scheepvaart door te laten tijdens de werkzaamheden’, vertelt IJsbrand. ‘Ondertussen gaat het werk aan het wegdek gewoon door. Vanwege corona hebben sommige schepen bijna een jaar stilgelegen in de haven en nu kunnen ze eindelijk weer varen. De brug dichtlaten was dus gewoon geen optie. Wij hebben alles op alles gezet om de brug in gebruik te houden. 3 keer per dag blijft de norm.’

Jullie maken ook gebruik van een nieuwe uitvinding: de Go-Barry. Wat is dat?

Bij de werkzaamheden aan de A9 hanteren we het 4-0-systeem. Dat houdt in dat de ene weghelft helemaal afgesloten is. De andere weghelft deelt Rijkswaterstaat op in 2 weghelften, met ieder 2 rijstroken.

‘Het verkeer rijdt in deze situatie langs elkaar, op een smallere weghelft dan normaal’, legt Sander uit. ‘Daarom moet er voor de veiligheid een barrier tussen de helften staan. De betonblokken die we daar normaal gesproken voor gebruiken, zijn te zwaar voor de brug. Gelukkig kwam Boskalis met het idee van een verrijdbare barrier: de Go-Barry.’

Heeft het (vaar)wegverkeer veel profijt van de Go-Barry?

IJsbrand: ‘De Go-Barry is ontwikkeld voor soortgelijke situaties, waarin betonblokken geen optie zijn. De Go-Barry bevindt zich nog wel in de pilotfase. Je bedient de verrijdbare barrier met een afstandsbediening. Zodra de brug open moet, wordt de Go-Barry weggereden. Dat kost ongeveer 2 minuten, dit maakt de brugopeningstijd iets langer. We zijn daarom ook een campagne gestart voor de scheepvaart om de doorvaartijd zo kort mogelijk te maken. De eerste weken met de Go-Barry zijn goed gegaan. Het kost wel een beetje extra tijd, maar het is voor iedereen de beste oplossing!’