Nieuwsbericht

Hinderplanning brug Sluiskil: ‘Complexe puzzel gelegd’

Gepubliceerd op: 1 juli 2021, 13.26 uur - Laatste update: 30 augustus 2022, 13.52 uur

We vernieuwen de installaties van de draaibruggen in Sas van Gent en Sluiskil en maken ze gereed voor bediening op afstand. Zo houden we de havens van Gent en Terneuzen ook in de toekomst goed bereikbaar. De hinder die met de werkzaamheden gepaard gaat, proberen we zo efficiënt mogelijk te plannen. Voor álle gebruikers: over weg, water en spoor.

Die planning maken we niet alleen. Dat doen we samen met alle weg- en vaarwegbeheerders, zodat de gebruiker zo min mogelijk overlast ervaart. ‘Terwijl Rijkswaterstaat de bruggen moderniseert, pakken wij als ProRail min of meer tegelijkertijd de treinbeveiliging aan van het goederenspoor over de brug bij Sluiskil’, vertelt stakeholdermanager bij ProRail, Arjan Olsthoorn. ‘En je zou wellicht denken dat het gaat om een klein spoorlijntje in Zeeuws-Vlaanderen. Maar het gaat om een heel Europees netwerk dat daarop is aangesloten. We moeten daarom ook rekening houden met werkzaamheden aan het spoor in België en Nederland en dat vraagt zelfs om internationale afstemming.’

Open voor schepen, dicht voor de trein

Een complexe puzzel dus, beaamt Annemieke van Woercom, omgevingsmanager bij Rijkswaterstaat. ‘Goederentreinen kun je net als de scheepvaart niet omleiden. Om schepen te laten passeren moet de brug openstaan en voor treinverkeer moet de brug juist dicht. Een stremming van 3 aaneengesloten weken voor een van beide gebruikers zou onmogelijk zijn bij de brug in Sluiskil. Dus gingen we om tafel met ProRail en North Seaports om samen te zoeken naar een oplossing. Na een aantal overleggen met spoorgebruikers, hebben we gekozen voor een scenario waarbij we 4 weken de tijd nemen. Dat geeft ons de ruimte om in de laatste 3 weken de brug af en toe handmatig, met behulp van de noodmotor, te draaien.’

In de 1e helft van 2022 bouwen we de bruggen bij Sluiskil en Sas van Gent om, volgens de huidige planning. U leest het hele artikel in het nieuwe online magazine Bereikbaar Zeeland.

Online magazine Bereikbaar Zeeland

In de 5e editie van het magazine vertellen we verder over de vernieuwde uitkijktoren bij het Krammersluizencomplex. Ook leest u meer over de Oosterscheldekering: we zetten soms de schuiven open voor het testen van 372 codegevers en we blikken vooruit op het baggeren van de 6 havens.

Abonneren magazine ‘Bereikbaar Zeeland’

De onderhoudswerkzaamheden in de voorhavens zijn onderdeel van het project Samen werken aan een bereikbaar Zeeland. Rijkswaterstaat investeert in het onderhoud aan bruggen, sluizen, wegen en waterwerken in Zeeland. Veel van deze objecten zijn gebouwd in de jaren 60, 70 en 80 en een groot deel is aan renovatie of vervanging toe.

Wilt u automatisch op de hoogte blijven van volgende edities van het magazine? Meld u dan aan voor de nieuwsbrief Bereikbaar Zeeland. Zo ontvangt u voortaan als eerste de nieuwsbrief met het magazine in uw mailbox.