Julianakanaal: aanpassing invaart

Waarom

  • Een ruimere invaart verkleint de kans op zogenoemde ‘squat’ en vergemakkelijkt het voor een schipper om de dwarsstroom richting de Grensmaas te trotseren.
  • Door de invaart te verruimen kunnen grote schepen (klasse Vb) ook bij hoge afvoeren (500 m³/s en meer) gebruikmaken van de vaarroute door Maastricht.

Alle doelen en resultaten

Hoe

verruimen invaart Julianakanaal

Wanneer

Op dit moment zit het project in de opstart van de verkenning en planstudie. Naar verwachting publiceert Rijkswaterstaat in het voorjaar van 2023 een Kennisgeving Projectbesluit en Participatie in het kader van de Omgevingswet. Dat is de officiële start van het project. Via deze pagina blijft u op de hoogte van de verdere planning van het project.

Wat merk ik van het project?

Het project bevindt zich in de verkenning en planfase om te komen tot een Projectbesluit. In de kennisgeving die verschijnt in het voorjaar van 2023 leest u hoe en op welke momenten u wordt betrokken bij het project.

Omgevingswet en participatie

Rijkswaterstaat voert dit project uit volgens de richtlijnen van de Omgevingswet. Participatie is hierbij belangrijk. De omgeving heeft de mogelijkheid om, onder bepaalde voorwaarden, andere mogelijkheden aan te dragen voor het project.

Een onafhankelijk ingenieursbureau beoordeelt de aangedragen mogelijkheden. Als deze een kans van slagen hebben, worden ze in samenwerking met de omgeving verder uitgewerkt. Door op deze manier te werk te gaan, zorgen we ervoor dat de aanpassing van het Julianakanaal aansluit bij de wensen van de mensen die erbij betrokken zijn.

Raakvlakken

Aanpak Vaarweg Maastricht heeft raakvlakken met verschillende andere projecten waaronder de IRM-pilot en verschillende ruimtelijke plannen van de gemeente Maastricht. Rijkswaterstaat werkt nauw samen met de verschillende betrokken partners om de projecten zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen.

Onderliggende pagina's