A58: groot onderhoud Vlaketunnel

De Vlaketunnel krijgt in 2026 groot onderhoud

In voorbereiding 2026 Kapelle, Zeeland

In april 2026 voert Rijkswaterstaat groot onderhoud uit aan de Vlaketunnel in de A58 bij Kapelle. De tunnel wordt in beide richtingen tien dagen volledig afgesloten voor verkeer.

Bereikbaarheid

Om de overlast voor de omgeving te beperken, worden weggebruikers al buiten de provincie op andere routes gewezen. Verkeersregelaars helpen daarnaast om het verkeer soepel te laten doorstromen. Samen met de gemeenten bekijken we of extra maatregelen nodig zijn.

In 2026 werken we veel aan de weg in de regio en zijn er veel andere werkzaamheden. Om Zeeland goed bereikbaar te houden, zijn de projecten op elkaar afgestemd.

Planning

Klaar: 20 april 2026
  • Vlaketunnel tien dagen afgesloten

    Gepland
    9 april - 20 april 2026

    We voeren groot onderhoud uit aan de Vlaketunnel. De tunnel is dicht voor verkeer van donderdag 9 april 21.00 uur tot maandag 20 april 2026 05.00 uur. Er zijn omleidingen.

    Wegverkeer

    Houd rekening met extra reistijd die kan oplopen tot meer dan 60 minuten in de spits. Dus reis slim: kies bijvoorbeeld voor alternatief vervoer, werk thuis als het kan en vermijd de spits.

    Het onderhoud aan de Vlaketunnel bestaat uit verschillende werkzaamheden. In beide tunnelbuizen wordt tegelijkertijd gewerkt zodat de afsluiting zo kort mogelijk blijft.

    Scheepvaart

    De Vlakebrug is voor de scheepvaart gestremd op doordeweekse dagen van 05.00 tot 20.00 uur en in het weekend van 09.00 tot 20.00 uur

    Werkzaamheden

    • vervangen van het asfalt en de voegovergangen in het wegdek
    • frezen en vernieuwen van de detectielussen
    • plaatsen nieuwe kolkroosters (een deksel bovenop een afvoerput in de weg)
    • herstellen van de dilatatievoegen (een voeg om het uitzetten en krimpen op te vangen) en het beton langs de wanden
    • vervangen van vangrails in de middenberm.

    Ook testen we na afronding van de werkzaamheden alle systemen, zodat de tunnel na het groot onderhoud weer veilig in gebruik genomen kan worden.

Deze planning kan nog veranderen.

Andere opties

Tijdens de voorbereiding is onderzocht of het mogelijk was om de tunnelbuizen apart af te sluiten. Maar daardoor zou het werk langer duren en leidt tot twee keer zoveel verkeersmaatregelen. Ook zou de scheepvaart langer hinder ondervinden. Bovendien is het technisch lastig: we kunnen niet veilig één buis openhouden.

De optie om verkeer in twee richtingen door één tunnelbuis te laten rijden, is ook onveilig. De Vlaketunnel is niet gebouwd voor verkeer in twee richtingen in één buis. De tunnel mist technische voorzieningen zoals camera’s en signaleringsborden. Ook is het risico op een frontale botsing groter, en de gevolgen daarvan zijn ernstiger dan bij een kop-staartbotsing.

Foto: © Tineke Dijkstra