Nieuwsbericht

Heinenoordtunnel (A29) dicht? Dit komt er allemaal bij kijken

Gepubliceerd op: 29 november 2023

Tot het einde van het jaar en in 2024 is de Heinenoordtunnel nog meerdere keren dicht. En elke keer plaatsen we tientallen gele omleidingsborden, wegafzettingen en digitale informatieborden om het drukke verkeer in de regio in goede banen te leiden. Daar komt meer bij kijken dan je misschien denkt. Een kijkje achter de coulissen van een tunnelafsluiting.

Elke afsluiting van de Heinenoordtunnel heeft veel impact op het verkeer, de langere afsluitingen in beide rijrichtingen veel meer dan de afsluitingen in de weekenden die in 1 rijrichting zijn. Want in de buurt van de tunnel zijn geen andere mogelijkheden zoals een brug om aan de andere kant van de Oude Maas te komen.

Weggebruikers moeten daarom altijd een langere alternatieve route volgen om toch over het water te kunnen. Daardoor wordt het ook op andere wegen in de regio drukker.

Tijdens de afsluitingen in beide rijrichtingen gaan er veel meer ploegen op pad dan in de weekenden. Er moeten dan veel meer borden worden neergezet en omgedraaid. Maar er zijn wel veel weekenden dat de tunnel dicht is, dus nog steeds veel werk met veel ploegen.

Vroeg informeren over routes

We kondigen de alternatieve routes altijd zo duidelijk en vroeg mogelijk aan. Zodat het verkeer al ver voor de tunnel een andere route kan kiezen. Bij een afsluiting in beide rijrichtingen doen we dat. Het lokale verkeer leiden we om via de N217 richting de Kiltunnel. Het doorgaande verkeer laten we via andere snelwegen naar zijn plek van bestemming reizen.

Om dit verkeer om te leiden, plaatsen we bijvoorbeeld omleidingsborden vanaf knooppunt Vaanplein op de A15 vanuit Rotterdam. Aan de zuidkant van de Heinenoordtunnel geven we de omleidingsroutes vanaf de grens met België op borden aan. Dit om met name het (internationale) vrachtverkeer te wijzen op de afsluiting en de omleidingen.

Uitdagende puzzel

Een afsluiting is altijd een uitdagende puzzel. De aannemer wil zo veel mogelijk tijd om veilig te werken. Daarvoor mag er geen verkeer in de tunnel zijn. Maar we willen de tunnel ook zo kort mogelijk afsluiten om hinder voor weggebruikers te beperken. Daarnaast moeten we voor elke afsluiting veiligheidsvoorschriften en draaiboeken opstellen voor de ploegen die de borden of afzettingen plaatsen. 

Over deze ingewikkelde zaken moeten we eerst met veel partijen goed afstemmen.

Overleg met veel partijen

Daarom zijn we al lang geleden begonnen met de voorbereidingen voor de omleidingsroutes. Zo hebben we met de aannemer en verkeersmaatregelenaannemer overlegd, maar ook met andere wegbeheerders zoals gemeenten. We hebben namelijk toestemming nodig om de borden langs hun wegen te plaatsen.

En met nood- en hulpdiensten en het openbaar vervoer hebben we tijdig afspraken gemaakt over alternatieve routes tijdens de afsluitingen.

Heel veel gele borden

Weggebruikers zien de oplossing van de puzzel langs de kant van de weg: heel veel gele borden die de omleidingsroutes aangeven. En 2 weken voor elke afsluiting de vooraankondigingsborden die we bij de tunnel zelf plaatsen. Daarop vermelden we de data dat de tunnel dicht is. De gele omleidingsborden met de te volgen route en letters staan er dan ook al, maar ze zijn nog omgedraaid. 

Want de langsrijdende weggebruikers moeten de informatie over omleidingsroutes natuurlijk pas lezen als de tunnel echt dicht is.

Met ploegen borden omdraaien

Vlak voordat de tunnel dicht gaat, hebben we dus nog een grote klus te klaren. We moeten alle gele borden met omleidingsroutes omdraaien. En dat kan alleen met de hand. Het liefst zouden we bij elk bord iemand neerzetten, zodat we alle borden in 1 keer kunnen omdraaien. Maar voor al die tientallen borden hebben we niet voldoende mensen. 

In plaats daarvan gaan we met meerdere ploegen tegelijkertijd op pad. Zij draaien de borden zo kort mogelijk voor de afsluiting om. Ook zetten zij bij de opritten naar de snelweg alvast borden en afzettingen klaar, terwijl de tunnel nog open is. Het voelt misschien vreemd, maar het is dan nog mogelijk om de oprit te gebruiken en door de Heinenoordtunnel te rijden. 

Dit kan totdat de tunnel en de oprit ook echt dicht zijn gezet met hekken.

Meer manieren van informeren

Ook met de digitale informatieborden boven en naast de snelwegen informeren we weggebruikers over afsluitingen. Deze geven bijvoorbeeld adviesroutes aan, zodat het verkeer makkelijk de beste route kan volgen. De digitale borden sturen we aan vanuit de verkeerscentrale in Rhoon. 

Daarnaast leiden we het verkeer met de matrixborden boven de weg met witte pijlen en rode kruizen naar de laatst mogelijke afslag voor de Heinenoordtunnel. 

Hierbij gebruiken we ook pylonen op de weg en vrachtwagens met achterop een grote knipperende pijl. Het verst vanaf de tunnel sluiten we eerst de meest linker rijstrook af. Verderop doen we hetzelfde met de rijstrook ernaast. Net zo lang tot alle rijstroken dicht zijn en het verkeer alleen nog de afslag kan nemen.

Slagbomen als laatste dicht

Pas als alle borden zijn omgedraaid en de opritten en snelweg zijn dicht gezet, sluiten we de slagbomen bij de tunnel. Dit is voor de aannemer het sein dat er geen verkeer meer door de tunnel komt. En dat ze dus veilig in de Heinenoordtunnel aan het werk kunnen. Met verkeersregelaars bij de slagbomen zorgen we ervoor dat er echt niemand de tunnel in glipt.

Sluiproutes voorkomen

Vanwege het omrijdend verkeer wordt het op omleidingsroutes drukker dan anders. Op verzoek van en in overleg met andere wegbeheerders, hebben we daarom ook tijdens de langere afsluitingen in de mei- en zomervakantie lokale wegen in de regio die niet zijn berekend op extra verkeer afgesloten. En wegen waar omrijdend verkeer tot onveilige situaties kan leiden. Bijvoorbeeld omdat weggebruikers veel te hard door een dorp rijden om te proberen een stukje file te omzeilen.

Vanwege hun veiligheid en die van andere weggebruikers voorkomen we gevaarlijk sluipverkeer met hekken, bussluizen en betonnen barriers. Ook de politie is bekend met de extra drukte op de weg en surveilleert indien nodig extra op deze wegen. Weggebruikers die zich niet aan de verkeersregels houden, krijgen direct een boete.

Iedere afsluiting opnieuw

Zodra de werkzaamheden zijn afgerond, gaan de ploegen terug de weg op. Ze draaien de borden weer om en halen de afzettingen weg. Zodat het verkeer weer de normale route kan rijden. Tot de volgende afsluiting. Want dan begint alles weer van vooraf aan.