Nieuwsbericht

Belangrijke mijlpaal bereikt in renovatie Heinenoordtunnel: de bouw van een middentunnelkanaal

Gepubliceerd op: 6 september 2023, 13.06 uur

Met het voltooien van het middentunnelkanaal bereikte de renovatie van de Heinenoordtunnel een belangrijke mijlpaal. En tijdens de sluiting in augustus zijn nog veel meer werkzaamheden uitgevoerd. Projectmanager Irene Schnieders: ‘Ik ben supertrots dat we met z’n allen de strakke planning hebben gehaald.’

‘Natuurlijk levert een sluiting van de A29 voor weggebruikers veel hinder op,’ vertelt Schnieders. ‘Maar afsluitingen zijn nodig voor de veiligheid van de weggebruikers en om werkzaamheden op een veilige manier uit te kunnen voeren. En nu het middentunnelkanaal klaar is, kunnen we hierin ook verder werken aan de renovatie met zo min mogelijk hinder voor de weggebruikers.’

Hoofdrol

Het middentunnelkanaal speelt namelijk een hoofdrol bij de renovatie van de Heinenoordtunnel. Deze afgesloten ruimte tussen de 2 tunnelbuizen is de nieuwe vluchtgang. Het middentunnelkanaal bestaat uit 2 verdiepingen. Onderin de vluchtgang voor weggebruikers en bovenin is ruimte voor de kabels en leidingen van de installaties en systemen. ‘Daar kunnen we nu veel installatiewerk voor de renovatie verrichten. terwijl het verkeer door de tunnel rijdt. Zonder middentunnelkanaal zouden we daarvoor de tunnel vaker of langer moeten afsluiten.’

Nauwkeurige klus

De bouw van het middentunnelkanaal was een precaire complexe onderneming. ‘Het bestaat uit onder meer 84 grote betonnen wandelementen van 37 ton per stuk die allemaal uniek zijn’, verduidelijkt Schnieders.

‘Deze elementen zijn allemaal vooraf in een fabriek gemaakt en al voorzien van uitsparingen voor de vluchtdeuren en hulppostkasten. Vervolgens stonden ze op het bouwdokterrein naast de tunnel en hebben we daar ook een proefopstelling gemaakt. Je wilt de tunnel niet onnodig dicht houden en wilt ook absoluut niet dat er bij het plaatsen daarvan in de tunnel iets misgaat. Een voor een zijn de zware elementen naar de tunnel vervoerd.’

‘Het werd even spannend, omdat het net voor het weekend begon te waaien. Maar toen de wandelementen eenmaal in de tunnel stonden, wist ik dat het goed kwam. Dat bleek juist: in slechts 2 ½ dag stonden de onderste elementen en in nog geen 3 weken is het hele middentunnelkanaal in de ruim 600 m lange Heinenoordtunnel gebouwd. Spectaculair! Je kan het vergelijken met in 3 weken tijd een flat bouwen, zoveel beton en kabels is er de tunnel in gegaan.’

Veel meer werk verricht

Het bouwen van het middentunnelkanaal is zeker niet het enige dat in augustus in de Heinenoordtunnel gedaan is. ‘In de oostbuis, dat is de buis richting Rotterdam, hebben we de riolering aangepast, zodat het regenwater in de tunnel goed wordt afgevoerd, vertelt Schnieders’

‘Ook hebben we de pompen in de kelders vervangen, nieuwe hulppostkasten geplaatst en aan beide kanten van de tunnel de slagbomen en calamiteitendoorsteken vervangen. In beide tunnelbuizen hebben we het oude asfalt weggehaald en vervangen door een nieuwe laag inclusief belijning. En buiten de tunnel hangen aan beide kanten overdrukinstallaties die voorkomen dat er rook in de nieuwe vluchtgang komt. Daarnaast zijn alle systemen en installaties grondig getest voordat we de tunnel konden openstellen voor het verkeer.’

Heinenoordtunnel open zoals gepland

‘Ik ben supertrots dat we met z’n allen de strakke planning hebben gehaald’, blikt Schnieders enthousiast terug.

‘Dat we in overleg met onder meer de veiligheidsregio, tunnelveiligheidsbeambte en het bevoegd gezag (de burgemeester van Barendrecht) konden adviseren om de Heinenoordtunnel weer open te stellen in de vroege ochtend van 1 september. Precies zoals we hadden gepland. We zijn er nog niet, maar bij deze mijlpaal hebben we wel even met een gebakje gevierd.’'

Veel veranderd, maar niet alles zichtbaar

Weggebruikers die nu door de Heinenoordtunnel rijden, valt het misschien niet direct op wat er veranderd is.

Schnieders: ‘In de tunnelbuis richting het zuiden zien ze nu de wand van het middentunnelkanaal inclusief brandwerende laag en in beide tunnelbuizen nieuwe vluchtdeuren in plaats van een barrier. De breedte van alle 3 de rijstroken is niet veranderd, de rijstroken zijn zelfs ietsjes breder geworden. Ook de nieuwe verkeersborden zullen opvallen, maar de nieuwe riolering, waterpompen, ik weet niet hoeveel kabels en systemen die installaties aansturen, dat zie je als weggebruiker niet als je door de tunnel rijdt.’

Verder werken achter de schermen

De komende maanden werken we hard om de renovatie van de Heinenoordtunnel af te ronden voor eind 2024.

‘Dat gebeurt veelal achter de schermen in het middentunnelkanaal, dat kan nu dus zonder dat de tunnel elke keer dicht hoeft. Ook plaatsen we nog nieuwe lichtroosters en vervangen we onder meer de ventilatoren, camera- en geluidsinstallaties en krijgen de wanden nog nieuwe bekleding. Daarvoor moet de tunnel nog wel een aantal weekenden dicht. Maar als alles klaar is, kan de Heinenoordtunnel weer tientallen jaar vooruit.’