Nieuwsbericht

Heinenoordtunnel 4 weken dicht; wat gaan we doen?

Gepubliceerd op: 25 juli 2023, 14.07 uur - Laatste update: 25 juli 2023, 15.38 uur

Vanaf maandag 7 augustus 01.00 tot vrijdag 1 september 2023 05.00 uur is de Heinenoordtunnel in beide richtingen dicht. Richting Bergen op Zoom is de tunnel al dicht vanaf vrijdag 5 augustus 2023 01.00 uur.

Tijdens deze afsluiting bouwen we onder andere een middentunnelkanaal. Dit is een ruimte tussen de 2 tunnelbuizen die dient als vluchtgang en waarin ook kabels en leidingen voor de nieuwe tunnelinstallaties en –systemen komen.

Het middentunnelkanaal vervangt het huidige vluchtpad dat in iedere buis nu nog achter betonnen barriers ligt. Na deze afsluiting in augustus is de tunnel in 2023 nog een aantal weekenden dicht en ook in 2024 gaat de renovatie door. Ook dan is de tunnel regelmatig dicht.

Nieuwe vluchtgang

Toen de Heinenoordtunnel in de jaren 60 van de vorige eeuw werd gebouwd, was een middentunnelkanaal nog niet standaard voorgeschreven voor dit soort tunnels. Tegenwoordig heeft bijna iedere nieuwe tunnel een middentunnelkanaal.

Omdat we de Heinenoordtunnel nu grondig renoveren en we alle installaties en systemen moeten vervangen, bouwen we alsnog een middentunnelkanaal. Om dit achteraf in een bestaande tunnel te bouwen is uniek en ingewikkeld. Alleen al vanwege de beperkte hoogte en ruimte in de tunnel is het moeilijk om met groot materieel zoals hijskranen en grote bouwelementen te manoeuvreren.

Heinenoordtunnel in beide richtingen dicht

De renovatie voeren we zo veel als mogelijk buis-voor-buis uit. Voor sommige werkzaamheden is het noodzakelijk om in beide buizen tegelijkertijd te werken en dus beide buizen af te sluiten voor het verkeer. Zoals voor het bouwen van het middentunnelkanaal.

Bij de afsluiting in mei 2023 zijn hiervoor de voorbereidingen gedaan. In mei hebben we onder andere uitsparingen in de middenwand tussen de 2 tunnelbuizen gemaakt voor de nieuwe vluchtdeuren, kabels en leidingen.

Tijdens de bouw van het middentunnelkanaal zijn we in beide tunnelbuizen aan het werk, met grote machines. En omdat er tijdens deze werkzaamheden ook geen vluchtweg is voor als er iets gebeurt in de tunnel moet de tunnel ook in beide richtingen dicht. In de zomer van 2024 moet de tunnel nogmaals in beide richting dicht om de nieuwe installaties en systemen te testen.

Hoe bouw je een vluchtgang in een bestaande tunnel?

In de tunnelbuis richting Bergen op Zoom plaatsen we 84 betonnen wandelementen tegen de huidige middenwand. In het midden van de tunnel, tussen de 2 tunnelbuizen, ontstaat zo een afgesloten gang.

Een wandelement bestaat uit 2 delen, onder en boven, omdat ze anders te hoog zijn om ze door te tunnel te vervoeren. Eerst plaatsen we alle onderste delen. De bovenste elementen plaatsen we met een speciale vacuümlift omdat we in de tunnel niet met een kraan kunnen werken. Zodra de eerste 100 m wandelementen (onder en boven) staan, worden de kabelgoten en systeemkasten geplaatst.Daarna trekken we de kabels en sluiten we de systeemkasten aan.

Als de tunnel 1 september 2023 weer opengaat, is het middentunnelkanaal direct in gebruik als nieuwe vluchtgang. Hiervoor moeten verschillende installaties en systemen geïnstalleerd worden, zoals de vluchtdeuren en brandinstallaties. Een overdrukinstallatie zorgt bijvoorbeeld dat het middentunnelkanaal rookvrij blijft in geval van brand in de tunnel. Daarnaast komt er verlichting en komen er verlichte bordjes die de vluchtroute aanduiden.

We bouwen tijdens deze afsluiting niet alleen het middentunnelkanaal, maar slopen ook de bestaande betonnen barriers, repareren het asfalt, passen de afvoer van het regenwater aan, en brengen we nieuw asfalt en belijning aan.