Nieuwsbericht

Het nieuwe bedienen van Zeesluis IJmuiden

Gepubliceerd op: 6 augustus 2021, 14.17 uur

Als Zeesluis IJmuiden straks klaar is, zullen de sluisbedienaars zorgen dat de schepen veilig, vlot en duurzaam kunnen in- en uitvaren. OpenIJ en Port of Amsterdam organiseren samen de opleiding van de sluisbedienaars. OpenIJ verzorgt de uitleg van alle nieuwe technische functies en Port of Amsterdam doet de rest.

Serge van der Veen van OpenIJ houdt zich bezig met het schrijven van een handleiding voor de sluisbedienaars. Want bij het bedienen van een sluis komt meer kijken dan je in eerste instantie zou denken.

Veilig open en dicht

De sluisbedienaars zorgen dat de sluis veilig open en dicht kan. In de standaard situatie gaat dat zowel aan het binnen– als buitenhoofd hetzelfde. Serge: ‘De sluisbedienaars zorgen eerst voor een gelijk waterpeil in en buiten de sluis. Daarna openen ze vanuit het Sluis Operatie Centrum (SOC) de sluisdeur om zo schepen veilig in- of uit te laten varen. Vervolgens sluiten ze de deur. Elke keer is het belangrijk dat dit veilig gebeurt.

Leren volgens handleiding

De sluisbedienaars zijn al opgeleid en hebben kennis van het bedienen van een sluis, maar het systeem van Zeesluis IJmuiden is anders dan dat van bijvoorbeeld de Noordersluis. Om te zorgen dat alle nieuwe technische functies goed worden uitgelegd, maakt OpenIJ een speciale opleiding. De sluisbedienaars worden op die manier opgeleid met een bedienhandleiding, e-learning en in de praktijk.

Serge: ‘De basis is hetzelfde als bij andere sluizen, maar sommige dingen kunnen er ineens anders uitzien. Daarnaast heeft Zeesluis IJmuiden een speciale brandblusinstallatie en zijn er specifieke camera’s om op het brugdek te kunnen kijken bij mist. Het is belangrijk dat de sluisbedienaars leren hoe ze hiermee om moeten gaan. Daarvoor hebben we op basis van de handleiding een e-learning gemaakt en organiseerden we een praktijkdag met een simulatie.

Variatie aan situaties

De kracht van het bedienen zit in bijzondere situaties. Daarom is het belangrijk om hen hier goed in te trainen. Serge: ‘Ik ben al een tijdje bezig om uit te vragen wat de wensen van de sluisbedienaars zijn en met welke specifieke situaties ik rekening moet houden in de handleiding. Ik bespreek dat met Rijkswaterstaat en met mensen van Port of Amsterdam, waaronder de bedienaars. De basis van de nieuwe systemen is hetzelfde en we proberen daar zoveel mogelijk bij aan te sluiten, maar sommige situaties zijn anders. Wat doe je bijvoorbeeld als een fietser of voetganger op de sluisdeur blijft staan? Juist die specifieke situaties en de daarbij behorende items, die leggen we heel goed uit.

Bedienen vanaf een nieuwe plek

De nieuwe bedienplek voor de sluis staat precies in het midden van de sluis, direct aan de sluiskolk, en geeft een mooi uitzicht over de sluis. Serge: ‘Zeesluis IJmuiden wordt vanaf het SOC bediend met camerabeelden. De sluis is namelijk zo groot, dat je vanaf het bediengebouw niet alles goed kunt zien. We leren de bedienaars niet af om naar buiten te kijken, maar we leren hen in deze nieuwe situatie ook te vertrouwen op het beeld van de schermen voor hun. Dat is even wennen.

Bekijk de nieuwe werkplek van de sluisbedienaars in de video over het nieuwe Sluis Operatie Centrum.

Compleet opleidingspakket

OpenIJ verzorgt een deel van de opleiding voor de sluisbedienaars. Als fabrikant leggen zij de knoppen uit en al het overige staat in de handleiding. De details van de bediening traint Port of Amsterdam. OpenIJ, Port of Amsterdam en Rijkswaterstaat zorgen samen voor een compleet opleidingspakket.

Meer nieuws IJmuiden: bouw nieuwe, grote zeesluis