Aandacht voor de binnenvaart: divers en kansrijk

Nieuwsbericht

Aandacht voor de binnenvaart: divers en kansrijk

Gepubliceerd op: 15 april 2021, 09:52 - Laatste update: 15 april 2021, 09:53

Op zijn 12e kwam Karel Uyldert voor het eerst in aanraking met de binnenvaart. Zijn hockeyteam maakte na de wedstrijd een omweg naar een werf, de huidige Nieuwenhuijsen Scheepsbouw. Een ervaring die indrukte maakte, zo bleek later. Nu bestuurt hij de Wereld van de Binnenvaart, een contentplatform voor iedereen die geïnteresseerd is in de binnenvaart. Hij hoopt jongeren te inspireren en ook dat gevoel te geven dat hijzelf had die eerste keer op de werf.

Jaren later is Uyldert nog altijd onder de indruk van de binnenvaart. Toen hij met zijn mediabedrijf de kans kreeg om voor RTL7 een 16-delige serie over de binnenvaart te produceren, twijfelde hij geen seconde. Met zijn filmploeg voer Uyldert maar liefst 180 dagen mee met binnenvaartschepen, om een inkijkje te geven in het leven op het schip.

‘Je realiseert je pas hoe groot een schip is als het op de wal ligt. En al helemaal als je erop vaart. Met mijn team voeren we door heel Europa en leerden we de diverse en magische kanten van de binnenvaart kennen. Het bijzondere aan de binnenvaart is dat je een andere kijk op je omgeving ontwikkelt. De wereld is vanaf het water compleet anders dan vanaf het land. Ik leerde tijdens de opname over de diversiteit van het vak. Iedere dag een ander schip, een andere route en een ander uitzicht. Het is een bijzonder vervoersmiddel: intens groot, maar ook heel duurzaam en veilig. De laadruimtes zijn enorm en de schepen hebben veel minder uitstoot dan bijvoorbeeld vrachtwagens. Het is een belangrijk transportmiddel om CO2-uitstoot te verminderen,’ aldus Uyldert.

Vooroordelen

Uylderts doel is om meer aandacht voor de binnenvaart te genereren. Juist ook bij mensen die weinig met water en schepen te maken hebben. Hij licht toe: ‘Veel jongeren zijn mogelijk geïnteresseerd om schipper of matroos te worden, maar zijn niet eerder in aanraking gekomen met het vak. Ze wonen bijvoorbeeld niet aan het water, kennen de mogelijkheden niet of haken af vanwege de vooroordelen. Je bent niet altijd van huis en je leeft ook niet in een veredelde caravan, zoals vaak gedacht wordt. Sterker nog, binnenvaartschepen hebben vaak luxe voorzieningen. Ook kun je kiezen voor vrijetijdsvaren, waarbij je 2 weken vaart en 2 weken vrij thuis bent.’

Goede vakmensen

‘Veel mensen hebben nauwelijks een beeld van het werk op een binnenvaartschip,’ vervolgt hij. ‘Met de Wereld van de Binnenvaart proberen we samen met scholen en ondernemers meer inzicht hierin te geven. Een belangrijke taak, omdat er gebrek is aan goede vakmensen op de binnenvaartschepen. Dit komt enerzijds door vergrijzing, zoals in veel andere sectoren, maar ook door de vergroting van de schepen. We zijn meer gaan varen en er is meer laadruimte nodig. De nieuwste schepen zijn tussen de 110 en 135 m lang. Dat vraagt om meer bemanning.’

Bewustwording

Wereld van de Binnenvaart creëert bewustwording over de binnenvaart via meerdere wegen. Zo is het platform actief op sociale media, op open dagen en heeft het een goed bekeken YouTube-kanaal. Voor jongere kinderen is er een digitale aardrijkskundeles, waarin ze op een speelse manier de wereld leren begrijpen door de ogen van de scheepsvaart. Maar om de binnenvaart echt te ervaren, moet je de schepen van dichtbij zien, stelt Uyldert. ‘We organiseren jaarlijks de Dag van de Binnenvaart. Bezoekers kunnen hier onder andere verschillende schepen bezoeken en zelf varen met een simulator. Daarnaast hebben we de maritieme leergang, waarin vmbo-leerlingen onder andere een week meevaren op een schip en ervaren hoe beroepen in de binnenvaart eruitzien. Met deze activerende middelen hoop ik jongeren hetzelfde enthousiaste gevoel te geven dat ik op jonge leeftijd had. Wat je achtergrond of opleidingsniveau ook is, de binnenvaart biedt veel kansen.’

Meer informatie is te vinden op de website Wereld van de Binnenvaart.

Meer nieuws Wilhelminakanaal: herbouw Sluis II en afbouw nieuwe Sluis III