Living Lab Heavy Duty Laadpleinen
Het elektrische zware wegverkeer neemt steeds meer toe. Dit vraagt veel van de huidige laadinfrastructuur. In het project Living Lab Heavy Duty Laadpleinen onderzoekt Rijkswaterstaat wat er in de toekomst nodig is om de E-trucks veilig te laten rijden.
Begin 2023 reden er in Nederland ongeveer 400 elektrische vrachtwagens, begin 2024 was dit inmiddels verdubbeld en dit aantal blijft stijgen. Daarom is een goed landelijk netwerk van laadpleinen nodig.
In het project Living Lab Heavy Duty Laadpleinen onderzoeken we samen met bedrijven, verschillende overheden en onderzoeksorganisaties hoe laadpleinen in de praktijk werken en wat er in de toekomst nodig is. Door samen te werken kunnen we sneller laadinfrastructuur ontwikkelen en op de markt brengen.
Waarom?
Nederland moet grote veranderingen doorvoeren om tot een duurzaam en emissieloos mobiliteitssysteem te komen.
Emissieloos mobiliteitssysteem
Al in 2025 moeten tientallen binnensteden zero-emissiezones hebben, waardoor dieseltrucks er uiterlijk 2030 geen toegang meer hebben.
Uitstoot van fijnstof moet naar beneden
Naast de emissies van CO2 en stikstof moet ook de uitstoot van fijnstof flink naar beneden.
Publiek toegankelijke laadinfrastructuur in Europa
Er komen eisen uit Europa (AFIR) om voldoende publiek toegankelijke laadinfrastructuur aan te leggen langs trans-Europese netwerken en stedelijke knooppunten.
Lees meer over de afspraken voor mobiliteit in het Klimaatakkoord.
Wat?
- We werken samen met bedrijven, verschillende overheden en onderzoeksorganisaties om kennis te delen en informatie te verzamelen over hoe laadpleinen in de praktijk werken.
- Bij 6 verschillende laadpleinen in Nederland onderzoeken we hoe we de laadinfrastructuur het beste kunnen inrichten voor zware elektrische vrachtwagens. Dit draagt ook bij aan het invullen van de nieuwe wet- en regelgeving en subsidies.
- We onderzoeken de ruimtelijke ordening, de integratie met het stroomnet, de logistieke processen en de businesscase.
Hoe?
In het onderzoek hanteren we de centrale kennisvraag: wat is een functionele, betaalbare en schaalbare inrichting van (semi-)publiek toegankelijke laadinfrastructuur voor heavy duty logistiek richting 2025 en 2030?
Met behulp van de kennisvraag verzamelen we data, kennis en ervaringen op 6 laadpleinen variërend van truckparkings, semi-publieke locaties en publiek toegankelijke locaties. Ook stelt Rijkswaterstaat per laadplein financiering beschikbaar voor innovatie.
Partners
Rijkswaterstaat werkt in dit project nauw met samen onderstaande partijen.
- TNO
- Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL)
- Stichting ElaadNL
- Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL)
- Project Logistieke Laadinfrastructuur (LoLa)
- 6 laadpleinen van marktpartijen
Meer weten?
Op de website Duurzame mobiliteit vindt u publicaties over het project Living Lab Heavy Duty Laadpleinen.
Vragen?
Heeft u vragen of opmerkingen over Living Lab Heavy Duty Laadpleinen? Neem dan contact met ons op.