Circulaire economie

Rijkswaterstaat wil in 2030 circulair werken. Dat betekent: werken zonder afval en met hergebruik van grondstoffen. We streven daarom naar hoogwaardig gebruik en hergebruik van materialen. Ook benutten we steeds vaker duurzaam geproduceerde materialen. We verlagen daarmee de CO2-uitstoot en de impact op het klimaat.

Nederland Circulair in 2050

Nederland wil in 2050 een circulaire economie zijn. Met het Rijksbrede programma Circulaire Economie wil het Rijk de CO2-uitstoot terugdringen om de invloed van CO2-uitstoot op het klimaat verlagen. We werken hieraan mee door materialen hoogwaardig te gebruiken en slim te hergebruiken.

Hergebruik van materialen

We willen in de toekomst geen afval meer produceren. We proberen onderdelen en materialen in onze bestaande wegen, bruggen en sluizen meerdere keren te gebruiken. Zo worden geleiderails, damwanden en zelfs betonnen brugliggers, waar mogelijk, geheel gedemonteerd en opnieuw gebruikt.

Betonnen liggers

Een ligger is een grote betonnen draagbalk van een brug of viaduct waar de weg op ligt. Vaak kunnen deze nog tientallen jaren mee als ze zorgvuldig worden verwijderd (ook wel: geoogst). Bij de verbreding van de A9 hebben we bijvoorbeeld 360 liggers geoogst. Deze liggers worden hergebruikt in andere projecten, bij Rijkswaterstaat maar ook bij provincies en gemeenten. Door de liggers op deze manier te hergebruiken is er minder nieuwe betonproductie, waarmee tot wel 97% CO2-uitstoot per ligger bespaard kan worden. Na een aantal succesvolle toepassingen, zijn we nu samen met de markt en medeoverheden aan het leren hoe we dit werk kunnen opschalen zodat het ‘business as usual’ wordt.

Vangrails

Rijkswaterstaat geeft vangrails een 2e leven. Vangrails die nog in goede staat zijn, demonteren we netjes, controleren we zorgvuldig en voorzien we indien nodig van een nieuwe zinklaag. Daarna krijgen ze een keurmerk, zodat duidelijk is dat ze opnieuw gebruikt kunnen worden. Afgekeurde rails worden omgesmolten tot nieuw staal. Na deze opknapbeurt kunnen de vangrails weer zeker 30 jaar mee. Dat scheelt veel energie en materiaal.

Circulair wegmeubilair - Geleiderail

Beeldtitel: Circulair wegmeubilair - Geleiderail De geleiderails langs de snelweg kunnen we hergebruiken als die moeten worden vervangen. Rijkswaterstaat werkt met partners samen om bestaande geleiderails opnieuw te verzinken en weer in te kunnen zetten langs de weg. Weggooien is zonde! We laten de geleiderails weghalen. Vervolgens worden ze naar een opslag getransporteerd en opgeslagen bij onder andere renovatiebedrijf Arrosso.

Hergebruik van beton

Beton is wereldwijd een van de meest gebruikte bouwmaterialen. Het maken ervan kost veel energie en veroorzaakt veel CO2-uitstoot. Daarom doen we proeven om beton na de sloop van een bouwwerk te breken, schoon te maken en opnieuw te gebruiken in nieuw beton. Zo verandert beton langzaam in een herbruikbare grondstof.

Lees meer hoe hergebruikt beton gebruikt is bij de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht.

Asphalt Recycling Train

Met de Asphalt Recycling Train kunnen we asfalt van de weg schrapen, reinigen en meteen opnieuw aanbrengen. Daardoor hoeven we geen vrachtwagens te laten rijden om oud asfalt af te voeren en nieuw asfalt aan te voeren. Dit scheelt veel transport, grondstoffen en CO2-uitstoot. Deze manier van wegdekonderhoud is vrijwel volledig circulair: al het materiaal wordt opnieuw gebruikt. Een mooi voorbeeld van hoe we bestaande infrastructuur slim en duurzaam vernieuwen.

(Beeldtitel: Asfalt recyclen met de asphalt recycling train. (ART). Fredy Sierra Fernandez:) LEVENDIGE MUZIEK FREDY SIERRA FERNANDEZ: Rijkswaterstaat is niet alleen bezig als wegbeheerder ervoor te zorgen dat iedereen van A naar B kan. We zijn bezig met het verduurzamen van de asfaltsector. Dat betekent niet alleen dat we moeten werken naar duurzame asfaltproductie, maar we werken ook naar duurzame wegverharding. Een voorbeeld van zo'n innovatie is de Asphalt Recycling Train. Deze machines zijn eigenlijk drie wagonnetjes: aan de voorkant het verwarmen van asfalt en ter plekke dus ook het asfalt loswoelen, en aan de achterkant komt er een wals. Dan heb je eigenlijk ter plekke volledig het asfalt hergebruikt. Zonder nieuwe stenen, dat is wel heel belangrijk, want die steentjes lagen er al. Op twee kanten heb je dus echt grote winst. Voor weggebruikers is het van belang dat je de weg kan gebruiken. Op termijn hopen wij, verwachten wij dat we de Asphalt Recycling Train, net zoals bij een maaitrein, kunnen toepassen in de dag, met een rijdende afzetting, waardoor de weg openblijft. Voor omwonenden is het belangrijk omdat je eigenlijk straks geen uitstoot hebt en een machine hebt, die geëlektrificeerd is en op waterstof draait. Dat is heel goed voor het klimaat en het voldoen aan de klimaatdoelstellingen die we met z'n allen hebben. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl/onderhoudzuidholland. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2024.) DE LEVENDIGE MUZIEK SPEELT VERDER

Een brug verkopen op Marktplaats

Een ander mooi voorbeeld van hergebruik is de Nationale Bruggenbank. Hier krijgen bruggen en onderdelen van bruggen een 2e leven. Meer weten over deze Nationale Bruggenbank? Luister dan naar de onderstaande podcastaflevering.

Een brug verkopen op Marktplaats

Botte Jellema wandelt met adviseur Circulaire Economie Barbara Kuipers onder de Keizersveerbruggen om te horen hoe de bruggenbank werkt.

Herbruikbaarheidsscan

Voordat een brug, viaduct of ander bouwwerk wordt gesloopt, kijken we met een speciale herbruikbaarheidsscan welke onderdelen nog bruikbaar zijn. Denk aan liggers, stalen balken of onderdelen van een sluisdeur. Door dit vooraf goed in kaart te brengen, kunnen we waardevolle materialen redden en opnieuw inzetten in andere projecten. Zo gaat er zo min mogelijk verloren.

Materialenpaspoort

Om materialen zo hoogwaardig mogelijk te hergebruiken willen we weten wat waar te vinden is. Daarom maken we materiaalpaspoorten voor onze bouwwerken waarin we beschrijven welke materialen gebruikt zijn. Zo weten we welke materialen en onderdelen van gesloopte bouwwerken we later opnieuw kunnen gebruiken.

Verminderen gebruik primaire grondstoffen

Samen met partners kijken we hoe we de inzet van primaire grondstoffen (bijvoorbeeld zand) kunnen verminderen door deze te vervangen door de inzet van secundaire bouwstoffen zoals staalslakken of Beaumix. Dit betekent dat er uiteindelijk minder nieuwe materialen gewonnen hoeven te worden, waar geen onuitputtelijke voorraad van is.

Daarnaast verlengen we de levensduur van materialen met bijvoorbeeld een verjongingscrème voor asfalt. We brengen meer duurzame producten op de markt, zoals circulair wegmeubilair, en we gebruiken materialen bewuster en recyclen meer en beter. Zo verlagen we onze impact op het klimaat.

'Circulair werken doen we samen. Daarom kijken we met partners hoe we de materiaalstromen voor beton, asfalt, staal en grondverzet ‘gesloten’ krijgen.'

Onderliggende pagina