Vaarregels en -tips voor de pleziervaart

Zodra de zon schijnt, wordt het drukker op het water. Houd u aan de vaarregels om het leuk en veilig te houden voor iedereen. Op deze pagina vindt u de belangrijkste vaarregels en tips.

Varen met een klein schip tussen de grote beroepsvaart kan voor spannende situaties zorgen. Daarom zijn vaarregels belangrijk. Houd rekening met elkaar en ken de vaarregels, dan kan iedereen veilig én met plezier gebruik maken van de grotere rivieren, wateren en kanalen.

(Beeldtitel: 5 vaartips.) MATTHIAS: Heerlijk, zo'n dagje op het water. Houd het wel veilig, dan blijft het genieten. Met deze vijf vaartips gaan we goed voorbereid het water op. (Twee boten varen langs.) Tip één: als we op de rivier varen, houden we stuurboordwal aan, dat is de rechterkant van de rivier. Het wordt gescheiden van de beroepsvaart door middel van een recreatiegeul, dat zijn de rood met witte en de groen met witte tonnen, die zitten meestal aan de rechterkant van de rivier. En bij het oversteken van de rivier, houd dan rekening met de beroepsvaart, die heeft altijd voorrang. Tip twee: houd rekening met de beroepsvaart. Een schipper op een vrachtschip heeft een dode hoek van ongeveer 350 meter. Vermijd dan ook dit gebied voor het schip. Schepen gaan vaak sneller dan dat we denken. Ook de remweg is langer dan dat je zou verwachten. Houd daar zeker rekening mee, want snel reageren zit er niet bij. (Matthias neemt plaats in een stuurhut.) Tip drie: zorg voor goed zicht. Wie zijn omgeving niet goed ziet, kan niet veilig varen. Bij een zicht van minder dan 1.000 meter is het dan ook verboden om zonder radar te varen. Vermijd dan ook het varen in het donker en in de mist. Houd voldoende zicht rondom het schip. Houd bijvoorbeeld je ramen vrij. Hierdoor kun je de situatie op de rivier goed inschatten en voldoende afstand houden van overige scheepvaart. Tip vier: ken de vaarregels. Op de rivier mag je nooit harder varen dan 20 kilometer per uur. Het is op bepaalde plekken wel toegestaan, dat noemen wij een snelvaargebied, dat wordt aangegeven door middel van een bord. Vaar je op een schip dat harder kan dan 20 kilometer per uur of langer is dan 15 meter, dan heb je hiervoor een vaarbewijs nodig. Bij een snelvaartuig harder dan 20 kilometer per uur moet je ook een dodemanskoord dragen en zorgen voor voldoende veiligheidsmiddelen. Voor de overige vaarregels en vaartekens kijk je op de website: varendoejesamen.nl. (In een bank liggen reddingsvesten.) Tip vijf: ga voorbereid het water op. Check altijd de uitrusting van het schip. Zijn er bijvoorbeeld genoeg redvesten aan boord en weet ook iedereen die te gebruiken? Het is ook verstandig om voordat je gaat varen, de route te bepalen. Zo weet je wanneer de sluizen eraan komen en hoe je die veilig door kan varen. Op vaarweginformatie.nl kun je extra informatie vinden over bedieningstijden en eventueel werkzaamheden op de rivieren. Check ook het weerbericht voordat je vertrekt. Ik hoop dat ik jullie geholpen heb met deze tips.

Houd rechts aan (stuurboordwal)

Net als op de weg houden we ook op het water rechts aan. Dit noemen we stuurboordwal. Op grotere wateren zijn er speciale recreatiegeulen aan de rechterkant van het hoofdvaarwater. U herkent deze aan de rood-wit en groen-wit gestreepte boeien. Gebruik deze geulen om zoveel mogelijk gescheiden te blijven van de beroepsvaart. Onthoud: grote schepen hebben voorrang op kleine schepen.

Houd rekening met beroepsvaart

Binnenvaartschepen hebben vaak een dode hoek van meer dan 350 m. Uw sloep is dan niet goed zichtbaar voor de schipper. Zorg ervoor dat u de stuurhut kunt zien, want dan kan de schipper u ook zien. Bedenk ook, grote schepen varen sneller en hebben een langere remweg. Snel uitwijken is voor hen niet mogelijk.

Vaar met goed zicht

Varen zonder radar is verboden bij een zicht van minder dan 1000 m. Vermijd daarom als recreatieschipper varen in het donker of in de mist. Zorg ervoor dat niets of niemand uw zicht blokkeert en houd uw ramen schoon. Zo merkt u andere schepen op tijd op en kunt u voldoende afstand houden.

Ga voorbereid het water op

Veilig varen vraagt om een goede voorbereiding. Check daarom voor uw vertrek eerst de weersvoorspelling.

Ook is het belangrijk om vooraf uw route te plannen. Op de website Vaarweginformatie vindt u op welke tijden sluizen en bruggen worden bediend en of er geplande of ongeplande stremmingen zijn. Zo komt u niet voor een dichte sluis of brug te staan.

Kijk voor meer nuttige informatie voor de reisvoorbereiding op de pagina Recreatievaart en de website Varen doe je Samen.

Scheepvaartborden

Op de vaarweg komt u verschillende scheepvaartborden en verkeertekens tegen. Deze borden geven belangrijke informatie en aanwijzingen. Op de website van Varen doe je samen vindt u een vaarbewaarkaart met een handig overzicht van alle vaartekens op het water.

Veilig snelvaren

Ook voor snelvaren geldt een aantal vaste vaarregels op het water. Zo is een vaarbewijs verplicht bij een snelle motorboot (>20 km/h) en een boot langer dan 15 m. Als u sneller mag varen dan 20 km/h is ook het dragen van een dodemanskoord verplicht.

Op deze pagina vindt u meer informatie over veilig snelvaren in Nederland.

Alle vaarregels en tips

Op de website Varen doe je Samen vindt u een volledig overzicht van alle vaarregels en aanvullende tips.

Bezoek Varen doe je Samen

Varen doe je samen

Met de voorlichtingscampagne ‘Varen doe je Samen!’ werkt Rijkswaterstaat aan meer veiligheid op het water. Wij doen dit samen met onder andere de provincies, Unie van Waterschappen, KBN-Schuttevaer, KNRM, en Reddingsbrigade Nederland.