Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl: vervanging en renovatie

Waarom

  • De komende jaren voeren we verbeteringen door aan de Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl.
  • Dit doen we om ook in de toekomst te zorgen voor een veilige, vlotte en betrouwbare doorvaart voor de binnen- en recreatievaart.

Hoe

vernieuwen afmeerpalen, oevers en geleidewerken

Heb ik last van de werkzaamheden?

Op dit moment voeren we geen werkzaamheden uit. U heeft daarom nog geen last van hinder. Zodra bekend is wanneer de werkzaamheden beginnen en de mogelijke hinder die hierbij ontstaat, vindt u dit op deze pagina.

Wat gaan we doen?

Meerdere oevers, afmeervoorzieningen en geleidewerken langs de vaarweg zijn toe aan vervanging. De voorbereidende werkzaamheden voor het vernieuwen van de vaarweg zijn gestart. De uitvoering staat gepland voor de periode 2026 - 2027. De werkzaamheden bestaan uit:

  • het vervangen van ruim 6 km aan oevers, verspreid over de vaarweg (Grou, Suwâld, Eastermar, Jistrum, Kootstertille, Schuilenburg, Augustinusga, Gerkesklooster, Aduard, Groningen)
  • het plaatsen van nieuwe geleidewerken bij Zeesluis Farmsum, Eelwerderbrug en Driebondsbrug
  • het vernieuwen van afmeervoorzieningen bij sluis Gaarkeuken, brug Burgumerdaam en de Prinses Margrietsluis

Rijkswaterstaat heeft de opdracht voor fase 1 van de renovatie van de Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl gegund aan een combinatie bestaande uit twee partijen die al ruim tien jaar samenwerken: Beens Constructieve Waterbouw B.V. en Hakkers Waterbouw B.V.

Zo duurzaam mogelijk

De werkzaamheden worden zo duurzaam en natuurinclusief mogelijk uitgevoerd. Door de inzet van schoon en emissieloos (veelal elektrisch) bouwmaterieel worden negatieve effecten op de natuur voorkomen. Om meer ruimte voor waterplanten en dieren te creëren wordt er een natuurvriendelijke oeverzone bij het Kolonelsdiep (Gerkesklooster) aangelegd. Ook bouwen we fauna uittreedplaatsen langs de oever, waardoor dieren gemakkelijk uit het kanaal kunnen klimmen.

Tot slot worden vrijkomende houten damwandplanken hergebruikt bij andere projecten. Met name de delen onder de waterlijn zijn nog in goede staat en komen in aanmerking voor hergebruik.