De ingekorven vleermuis zorgt voor extra bouwtijd bij wegverbreding A2
Het besluit over de voortgang van het project voor de verbreding van de A2 tussen Het Vonderen en Kerensheide wordt uitgesteld. Extra maatregelen om de ingekorven vleermuis te beschermen zorgen voor een verlenging van de bouwtijd, met naar verwachting minstens 2 jaar extra.
Deze ontwikkeling roept vragen op vanuit de lokale politiek, omwonenden en natuurliefhebbers. Daarom geven we graag meer uitleg over de situatie rond deze vleermuissoort.
Vleermuizen en hun vliegroutes langs de A2
In 2019 werd onderzoek gedaan naar de vliegroutes van de ingekorven vleermuis langs de A2. Destijds leek het erop dat de dieren via viaducten en portalen de snelweg overstaken, wat betekende dat deze structuren als veilige oversteekpunten dienden. Omdat deze elementen ook na de verbreding zouden blijven bestaan, werd aangenomen dat er geen extra faunamaatregelen nodig waren.
Nieuw onderzoek toont andere inzichten
Een herhaling van het onderzoek in 2023, onder andere met warmtebeeldcamera’s, bracht nieuwe feiten aan het licht. De vleermuizen vliegen wel in de buurt van viaducten en portalen, maar maken daar geen structureel gebruik van als oversteekplek. Hun voorkeur gaat uit naar het vliegen tussen bomen en hoge beplanting langs de snelweg. Door de verbreding moeten veel bomen worden gekapt of komen te ver uit elkaar te staan, waardoor de vleermuizen hun traditionele vliegroutes verliezen.
De ingekorven vleermuis heeft in Nederland vooral kraamverblijven in Midden- en Zuid-Limburg. Naar schatting kruist tot 40% van de Nederlandse populatie de A2, wat betekent dat de populatie flink geraakt wordt door het verdwijnen van deze vliegroutes.
Ontwikkeling van aanvullende beschermingsmaatregelen
Als gevolg van deze nieuwe inzichten zijn extra faunamaatregelen noodzakelijk. Sinds 2024 werkt de aannemer daarom samen met binnen- en buitenlandse vleermuizenexperts aan passende oplossingen om de vliegroutes te behouden. Deze maatregelen moeten voldoen aan Europese wetgeving en de Omgevingswet. Ondertussen worden voorbereidende werkzaamheden zoals archeologisch onderzoek, bomenkap en het verleggen van kabels en leidingen voortgezet om verdere vertraging te voorkomen.
Besluitvorming ministerie en toekomstplannen
De extra maatregelen leiden tot hogere kosten en een langere bouwtijd. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat neemt de tijd om een weloverwogen besluit te nemen, dat naar verwachting in het najaar wordt bekendgemaakt.
Tot die tijd gaat de aannemer door met voorbereidende werkzaamheden, waaronder het aanpassen van het onderliggende wegennet en de overstap van de huidige spitsstrook naar een continu drierijstrokensysteem met een maximumsnelheid van 90 km/h. Dat gebeurt zoals eerder aangegeven om geen extra vertraging in de uitvoering van het project op te lopen.
Meer informatie verbreding A2 Het Vonderen-Kerensheide
Kijk voor meer informatie over bovenstaande werkzaamheden op de projectpagina A2: wegverbreding Het Vonderen-Kerensheide of neem contact met ons op.