Met een sleepboot stand-by staan tijdens precisieklus
In de 2e helft van de jaren ‘70 werd de huidige Spijkenisserbrug naast de oude hefbrug gebouwd. Spijkenisser Luc Bosch (70) was destijds betrokken bij een bijzondere operatie: het invaren van beide hefdelen.
De Spijkenisserbrug zoals we die nu kennen, bestaat uit 4 brugdelen van de oude Moerdijkbrug. ‘Deze delen zijn toen eerst in een scheepswerf in Kinderdijk opgeknapt en opnieuw geverfd,’ weet Bosch nog. ‘Vervolgens werd ieder brugdeel op pontons, dat zijn drijvende platforms, met sleepboten hierheen gevaren.’
Precisiewerk
Eenmaal aangekomen op locatie werden de brugdelen naar de brug gevaren en op hun plek gebracht. Een precisiewerk, weet Bosch nog goed. ‘Dat invaren gebeurde bij hoogwater. Vervolgens werd het langzaam weer eb, waardoor de brugdelen op hun plek zakten. Daarna konden de sleepboten de pontons eronder vandaan trekken.’
Een grote uitdaging bij deze operatie was de stroming in de Oude Maas. ‘Die kan heel fors zijn. Om de pontons op hun plek te houden, lag deze met kettingen aan verschillende ankers vast. En aan een aantal sleepboten.’
Boot schilderen
Als matroos zat Bosch met een collega op een van deze sleepboten. ‘Wij deden niet actief mee, maar stonden stand-by mocht een van de ankerkettingen het begeven. Dat gebeurde gelukkig niet, dus konden we aan de kant blijven.’ Vervelen was er voor de mannen in ieder geval niet bij. ‘We konden de tijd mooi gebruiken om onze eigen boot te onderhouden. Dus terwijl men om ons heen druk bezig was, waren wij onze boot aan het schilderen. Tegelijkertijd stonden we paraat om in actie te komen.’
Bijzonder en spannend
Het is al bijna 50 jaar terug, maar de hele operatie maakte destijds zeker indruk. ‘Ik was toen begin 20, heb daarna nog tientallen jaren in de Rotterdamse haven gewerkt. De details van de uitvoering weet ik niet meer precies, maar dat het een bijzonder en spannend gebeuren was zeker wel. Mooi om daarbij te zijn geweest!’