Interview

De mensen achter de renovatie van de Heinenoordtunnel: maak kennis met Marco

Gepubliceerd op: 22 februari 2024, 08.31 uur - Laatste update: 22 februari 2024, 10.24 uur

De renovatie van de Heinenoordtunnel is een grote en complexe opgave. Aan de megaklus werken veel mensen mee, allemaal met verschillende expertises.

Vele nachten en weekenden, en in de (zomer)vakanties, zetten de mensen van aannemerscombinatie Savera III (bestaande uit Dura Vermeer, SPIE en SWARCO), onderaannemers en Rijkswaterstaat zich in om de bijna 60-jarige Heinenoordtunnel helemaal op te knappen en weer klaar te maken voor de toekomst.

Hoog tijd om met een aantal van hen kennis te maken. In deze nieuwsbrief vertelt Marco de Wit (uitvoerder civiel/betonboorder en -zager) voor Dura Vermeer over zijn werkzaamheden tijdens de renovatie.

Wat is je rol bij de renovatie van de Heinenoordtunnel?

'Ik ben al sinds het allereerste begin in 2020 betrokken bij de renovatie. Mijn specialisme is beton. Hoe complexer de boor-, zaag- of betonbewerkingsklus hoe beter. En daarnaast laat ik m’n handen graag wapperen. Dus andere klussen die tussendoor komen, doe ik graag. Daardoor ben ik eigenlijk een manusje van alles. Als er losse eindjes zijn die snel moeten worden opgelost, dan word ik erbij gehaald. Er zijn eigenlijk weinig zaken waarmee ik me niet heb bemoeid. Van de bouw van de keet tot het maaien van de berm. Ik pak alles aan.'

Waarom is het werk voor de Heinenoordtunnel zo leuk?

‘Het is zo divers. Een kantoorbaan is niets voor mij. Dat is me te gestructureerd. Mijn kracht ligt in het improviseren onder tijdsdruk. Ik vind het leuk als me wordt gezegd: we zitten nu met een probleem en dat moet over een uur opgelost zijn. Dan kan ik als een MacGyver of Rapid Intervention Force A-Team aan de slag. Een probleem oplossen met de spullen die we op dat moment ter beschikking hebben. Dat vind ik leuk aan dit werk. Dat houdt het spannend.’

Wat is je tot nu toe het meest bijgebleven bij dit project?

'Dat zit hem toch in mijn expertise: het betonboren. Da’s hier in de Heinenoordtunnel mooi, uitdagend werk. De tunnel stamt uit 1969. En bij de bouw gebruikten ze degelijk, hoogkwalitatief en keihard beton. Dat merk je wel. Ik heb een aantal grote gaten geboord met diameters van 400 mm in wanden en vloeren die wel een meter dik zijn. Daar komen grote, zware kernen uit. Dat moet natuurlijk wel veilig.'

'En dan is een tunnel ook nog ingewikkeld. Daar is de ruimte vaak klein, terwijl we met grote machines werken. Bij zo’n klus begin je nooit zomaar met boren. Ik noem het de specials: uitdagingen waar je vakmanschap voor nodig hebt. Ik doe het al bijna 40 jaar en ik vind het nog steeds het mooiste wat er is.'

Wat is je boodschap aan mensen die te maken hebben met (weekend)afsluitingen vanwege de renovatie?

'Wij proberen zo snel en efficiënt mogelijk te werken. Toch kan de renovatie niet zonder hinder voor de weggebruiker. Als het zonder hinder had gekund, dan hadden we dat gedaan. Mijn oproep is: heb een beetje begrip voor de situatie. Iedereen die in of buiten de tunnel werkt, doet dit met hart en ziel en echt niet om de weggebruiker te pesten.'

'Oude tunnels moeten gerenoveerd worden. Een tunnel renoveren is complexer dan je denkt en dit kan nu eenmaal niet zonder afsluitingen en dus hinder voor de weggebruiker. De Heinenoordtunnel is een van de oudste zinktunnels van Nederland. En straks, na de renovatie, hebben we er een mooie tunnel voor terug die weer tientallen jaren meekan.'