Nieuwsfeed

Terugblik vrachtschip Fremantle Highway Noordzee

Gepubliceerd op: 26 juli 2023, 12.10 uur - Laatste update: 4 augustus 2023, 15.30 uur

Rijkswaterstaat was nauw betrokken bij de situatie rondom het vrachtschip Fremantle Highway, waarop in de nacht van dinsdag 25 juli op woensdag 26 juli 2023 brand uitbrak. In deze terugblik leest u meer over het verloop van dit incident en de rol van Rijkswaterstaat hierbij.

  • MS Arca onderweg naar schip Ameland

    Update 11.52 uur

    Meet- en oliebestrijdingsvaartuig MS Arca is onderweg en zal er aan het eind van de middag zijn. Schip Barend Biesheuvel ligt ter ondersteuning vlakbij en de Frans Naerebout is ook onderweg om eventuele boeien te plaatsen.

    De MS Arca
  • Liveblog Kustwacht

    Update 14.13 uur

    De brand is nog steeds bezig. De Kustwacht houdt ook een liveblog bij over de situatie.

  • MS Arca uit voorzorg naar brandend schip

    Update 14.35 uur

    De MS Arca gaat uit voorzorg richting de brandende Fremantle Highway. Mocht er eventueel olie lekken, dan is dit bestrijdingsvaartuig ter plaatse.

  • Schip nog steeds in brand, situatie stabiel

    Update 14.45 uur

    Op dit moment ligt vrachtschip de Fremantle Highway door wind en stroming 16 km ten noorden van Terschelling. Het schip staat nog steeds in brand, maar de situatie is verder stabiel. We kunnen het schip pas wegslepen als de brand gedoofd is. Dit kan nog wel even duren. In de tussentijd houden we het schip nauwlettend in de gaten en blijven we alert, samen met de Kustwacht en andere partners.

    In deze nieuwsfeed blijven we de actuele ontwikkelingen delen. Verzoek aan de pers om terughoudend te zijn met bellen. 

    Het brandende schip vanuit meet- en oliebestrijdingsvaartuig MS Arca
  • Sleepboot Fairplay 30 voorkomt afdrijven vrachtschip

    Update 18.15 uur

    De situatie met het brandende vrachtschip de Fremantle Highway is nog steeds stabiel. Het schip ligt ongeveer 16 km ten noorden van Terschelling. Door stroming, het getij en wind beweegt het vrachtschip. Dat is allemaal voorzien. Een sleepboot, de Fairplay 30, zorgt met kabels dat het schip niet teveel afdrijft. Dit is een noodverbinding.

    We werken met man en macht om te voorkomen dat het schip zinkt. Ook doen we ons uiterste best om de schade voor mens en omgeving zoveel mogelijk te beperken. Het oliebestrijdingsschip van RWS, de MS Arca, ligt uit voorzorg nog steeds in de buurt van het brandende schip.

  • Wat kan de MS Arca?

    Update 14.00 uur

    De MS Arca is een meet- en oliebestrijdingsschip dat met behulp van 2 veegarmen olievlekken kan opruimen. De veegarmen zijn 15 m lang en bevinden zich aan beide kanten van het schip. In de veegarmen zitten pompen, die water en olie uit de zee halen. De olie wordt opgeslagen in het schip en het zeewater wordt weer teruggepompt naar zee. 

    Rijkswaterstaatwoordvoerder Edwin de Feijter: ‘In totaal kan de MS Arca ruim 1000 m3 olie opslaan in het schip. Dat is een flinke hoeveelheid. Maar mocht het nodig zijn dan kunnen we uiteraard opschalen en snel meer schepen oproepen. We zijn met onze mensen op de plek aanwezig. We wachten af maar zijn klaar om in actie te komen als de situatie daar om vraagt.’

    Wat feitjes. De MS Arca:

    • is gebouwd in 1998
    • heeft minimaal 9, maximaal 21 personen aan boord
    • is 83 m lang en bijna 13 m breed
    • doet elk jaar mee aan meerdere nationale en internationale oliebestrijdingsoefeningen
    • was in 2002 betrokken bij het bestrijden van de olieramp met de olietanker Prestige in Spanje
    De veegarm van de MS Arca
  • ‘We weten elkaar goed te vinden’

    Update 16.00 uur

    Samen met de Kustwacht en andere partners houden we vrachtschip Fremantle Highway nauwlettend in de gaten en blijven we alert. Kristian Cijsouw is nautisch adviseur bij Rijkswaterstaat en voorzitter van het bestrijdingsteam Noordzee.

    Cijsouw: ‘In het bestrijdingsteam zitten onder meer een jurist, iemand van communicatie en een bergingsadviseur. Samen met onder meer de Kustwacht, bergingspartijen en de eigenaar van het schip werken we meerdere scenario’s uit. Mocht het schip toch stranden of zinken dan zijn wij verantwoordelijk voor het bodembeheer en doen we ons uiterste best om de schade voor mens en omgeving zoveel mogelijk te beperken.’

    Het bestrijdingsteam is 24/7 in touw. Cijsouw: ‘Uiteraard wisselen we elkaar onderling af om scherp, fris en uitgerust te blijven. Je staat namelijk echt aan. Het is mooi om te zien dat we door alle crisisoefeningen, die we gedurende het jaar uitvoeren, goed voorbereid zijn. De lijntjes binnen het team en met alle partners zijn kort. We weten elkaar goed te vinden.’

    Tijdens het incident gebruikt het team het Incidentbestrijdingsplan Noordzee. Cijsouw: ‘Daar staan allerlei scenario’s in beschreven. Van olieverontreiniging tot een gezonken schip of het aanspoelen van verloren lading op het strand. In het plan staat onder meer wie verantwoordelijk is, wie wat moet doen en wetten en regelingen waar we ons aan moeten houden.'

    Schepen van de Kustwacht bij de Fremantle Highway
    De Fremantle Highway
    Het vliegtuig van de Kustwacht
  • Temperatuur aan boord Fremantle Highway sterk gedaald

    Update 18.38 uur

    In de loop van de ochtend bleek na metingen door de bergers dat de temperatuur aan boord van de Fremantle Highway sterk gedaald is. De brand woedt nog steeds, maar neemt af. De rook wordt ook minder.

    Door deze afname van temperatuur ontstond een veiligere situatie voor de bergers om aan boord te gaan. De bergers zijn via bergingsschip Multrasalvor 4 aan boord gegaan van de Fremantle Highway.

    Het is de bergers gelukt om een nieuwe, stevigere sleepverbinding tot stand te brengen via de bovenkant van het schip. Hierdoor kan het schip beter verplaatst en onder controle gehouden worden. De bergers blijven niet aan boord van de Fremantle Highway, maar gaan terug naar de bergingsschepen.

    Rijkswaterstaat bekijkt verschillende scenario’s om vervolgstappen te bepalen.

  • Voorbereiding verslepen gestart, tijdelijke ankerplaats bekend

    Update 23.23 uur

    Op dinsdag 25 juli is er brand ontstaan aan boord van het vaartuig Fremantle Highway, dat 27 km noord van Ameland voer. De afgelopen dagen hebben de Kustwacht, Rijkswaterstaat en bergingsbedrijven onderzocht of en hoe het schip op een zo veilig mogelijke manier weggesleept en geborgen kan worden. Hierbij is het uitgangspunt dat de situatie op het schip dit toelaat en dat schade voor mens en omgeving zoveel mogelijk beperkt blijft.

    Inmiddels is de temperatuur aan boord van het schip sterk gedaald en zijn de intensiteit van de brand en de rookontwikkeling afgenomen. Het vrachtschip is op dit moment stabiel. Ook is het schip onder de waterlijn nog intact en helt het niet over.

    Voorbereiding verslepen vrachtschip

    Vrijdagmiddag 28 juli zijn 4 medewerkers van de samenwerkende bergingsbedrijven erin geslaagd aan boord van het vrachtschip Fremantle Highway een versterkte sleepverbinding aan te brengen. Hierdoor kan het schip beter verplaatst en onder controle worden gehouden. Het bergingspersoneel is inmiddels weer van boord. 

    Rijkswaterstaat en de bergingsbedrijven zijn nu gestart met de voorbereidingen voor het verslepen van het vrachtschip naar een gebied dat oostelijker is gelegen dan de huidige positie. Deze nieuwe (tijdelijke) locatie ligt 16 km ten noorden van Schiermonnikoog. Dit is voor Rijkswaterstaat, de Kustwacht en de samenwerkende bergingsbedrijven een betere uitgangspositie, die past bij de verschillende scenario’s en de verwachte weersomstandigheden.

    Het verslepen van het schip zal naar verwachting tussen de 12 en 14 uur gaan duren.

    Tijdpad

    Het moment van het verslepen van het vrachtschip is onder andere afhankelijk van de rookontwikkeling en de weersverwachtingen. Deze zullen het tijdstip van het verslepen bepalen. Aannemelijk is dat er dit weekend wordt begonnen met het verslepen.

    Tijdens het slepen wordt er continu gemonitord op onder andere de stabiliteit van het schip. De Kustwacht verzorgt de scheepvaartbegeleiding. Ook het meet- en oliebestrijdingsschip Arca zal begeleiden. Er worden geen directe gevolgen voor de Waddeneilanden en zijn bewoners en natuur verwacht.

    Tijdelijke ankerplaats

    Na het aankomen van het schip op de nieuwe, tijdelijke ankerplaats zal de situatie opnieuw worden bekeken. Uiteindelijk willen we, zodra de situatie aan boord van het schip dat toelaat, het schip ook weg hebben van de nieuwe, tijdelijke ankerplaats. De Fremantle Highway wordt later versleept naar een nader te bepalen haven. Welke haven dat zal zijn is nog niet bekend.

    Nieuwe, tijdelijke ankerplaats Fremantle Highway
  • Overleg met partners over beste tijden om vrachtschip te verslepen

    Update 12.30 uur

    Op 29 juli zijn er overleggen met onder andere de bergers en de Kustwacht over wanneer het vrachtschip versleept kan worden. Het moment is onder andere afhankelijk van de rookontwikkeling, de weersverwachtingen, het getij en de stroming. Al deze aspecten houden we nauwlettend in de gaten en vergt daarom goede voorbereiding.

    Het oliebestrijdingsschip van Rijkswaterstaat, de MS Arca, ligt uit voorzorg nog steeds in de buurt van het brandende schip. Ook andere schepen zijn op afroep beschikbaar mocht er olieverontreiniging optreden.

    Zodra we meer weten dan melden we dat in deze nieuwsfeed. 

    Fremantle Highway
  • Zuidwestenwind zit sleep voorlopig in de weg

    Update 21.45 uur

    29 juli is door de bergerscombinatie Multraship/Smit Salvage een tweede (reserve) noodsleepverbinding aan de achterzijde van de Fremantle Highway bevestigd.

    Door de huidige zuidwestenwind is het nu niet mogelijk om het schip te verslepen. De rookontwikkeling van de brand en de huidige windrichting zorgen ervoor dat tijdens de gehele sleepoperatie van het schip de rook over de sleepboot heen trekt. Mocht de berger nu dus starten met verslepen dan is dat niet zonder risico’s en de veiligheid en de gezondheid van de bemanning staat altijd voorop. De komende dagen blijft de wind uit het zuidwesten komen. De start van het verslepen van de Fremantle Highway naar de nieuwe tijdelijke locatie kan dus mogelijk nog enkele dagen duren. Tot die tijd blijft het schip op zijn huidige positie.

    De conditie van het schip wordt constant gemonitord door diverse deskundigen van de bergers, zoals scheepsbouwkundigen, experts op het gebied van gevaarlijke stoffen, brandbestrijders en nautische specialisten. Dit doen zij in samenwerking met experts van Rijkswaterstaat en de Kustwacht.

    Zodra we meer weten over de start van het verslepen dan melden wij dat hier.

    Fremantle Highway Foto: © Kustwachtvliegtuig
  • Slepen vrachtschip begonnen

    Update 17.30 uur

    Het slepen van de Fremantle Highway is aan het begin van de middag begonnen. De rook afkomstig van het vrachtschip werd vanmiddag aanzienlijk minder en daar heeft de bergerscombinatie Multraship/Smit Salvage direct gebruik van gemaakt. Eerder vandaag is ook met succes een extra sleepverbinding gerealiseerd. De Fremantle Highway wordt nu door 2 sleepboten langzaam en gecontroleerd gesleept (ongeveer 3 knopen, 5.5 km/h) naar de nieuwe (tijdelijke) locatie, 16 km ten noorden van Schiermonnikoog en Ameland.

    Gedurende het slepen wordt er continu gemonitord op onder andere de stabiliteit van het schip. Ook blijft het oliebestrijdingsvaartuig Arca van Rijkswaterstaat in de buurt. Ook andere schepen van Rijkswaterstaat en Duitsland zijn op afroep beschikbaar mocht er olieverontreiniging optreden.

    De exacte tijd van aankomst op de tijdelijke bestemming is nog niet aan te geven. Dat hangt af van onder andere de weersomstandigheden, de rookontwikkeling, stroming en het getij.

    Ook op de nieuwe, tijdelijke locatie houden de sleepboten de verbinding met de Fremantle Highway. Het schip wordt dus ook op de nieuwe plaats onder controle gehouden. Omliggende schepen en het kustwachtvliegtuig blijven de situatie op locatie monitoren. Op de tijdelijke ankerplaats wordt de situatie opnieuw bekeken. Uiteindelijk willen we, zodra de situatie aan boord van het schip dat toelaat, het schip verslepen naar een nader te bepalen haven. Welke haven dat zal zijn is nog niet bekend. Door het nu te verslepen naar de tijdelijke locatie sorteren we alvast voor op een volgende stap in het bergingsproces.

    De rook afkomstig van het vrachtschip werd vanmiddag aanzienlijk minder
    De Fremantle Highway wordt nu door 2 sleepboten langzaam en gecontroleerd gesleept
    Tijdens het slepen van de Fremantle Highway blijft het oliebestrijdingsvaartuig Arca van Rijkswaterstaat in de buurt
  • Fremantle Highway onderweg naar tijdelijke locatie

    Update 08.00 uur

    We krijgen veel vragen over hoe lang het nog duurt voordat het vrachtschip is aangekomen op de nieuwe, tijdelijke plek, 16 km ten noorden van Ameland en Schiermonnikoog. Naar verwachting moet de Fremantle Highway nog 18 mijl afleggen (33 km) naar de beoogde tijdelijke plek. De aankomsttijd is nog steeds sterk afhankelijk van weer, rook, stroming en getij. Het vrachtschip wordt door 2 sleepboten langzaam en gecontroleerd gesleept.

    We geven een update bij bijzonderheden of wanneer het vrachtschip is aangekomen op de plek. Blijf daarvoor onze nieuwsfeed volgen.

  • Fremantle Highway ligt op tijdelijke locatie

    Update 12.45 uur

    De Fremantle Highway is gearriveerd op zijn tijdelijke plek, 16 km boven Schiermonnikoog en Ameland. Het slepen van het schip is zonder problemen verlopen. Door de meewerkende stroming tijdens het tweede deel van de sleep kon er sneller gevaren worden dan eerder was berekend. Ook de rookontwikkeling van het vrachtschip bleef tijdens de hele sleeproute minimaal.

    Twee sleepboten zijn gisterenmiddag begonnen aan de 66 km lange tocht en rond 11.30 uur aangekomen op de tijdelijke locatie.

    De insteek is om de Fremantle Highway te ankeren. Zodra het mogelijk is gaat een team van de bergerscombinatie aan boord om een inspectie uit te voeren. De Fremantle Highway blijft aan de sleepboten vast. Ook blijft het oliebestrijdingsvaartuig Arca in de buurt.

    De uiteindelijk haven is nog niet bekend. Dit is mede afhankelijk van de situatie aan boord van het vrachtschip, de te verwachten weersomstandigheden en een beschikbare haven met de juiste faciliteiten.

  • Het vrachtschip is geankerd en wacht op definitieve bestemming

    Update 12.15 uur

    Momenteel ligt het schip Fremantle Highway ten anker, 16 km boven Schiermonnikoog en Ameland. Deze nieuwe (tijdelijke) locatie biedt voor Rijkswaterstaat, de Kustwacht en de samenwerkende bergingsbedrijven een betere uitgangspositie, die past bij de verschillende scenario’s en de verwachte weersomstandigheden. Ook het andere scheepvaartverkeer heeft hier het minste last van. 

    De Fremantle Highway is verbonden met een sleepboot en wordt dus ook op de nieuwe plaats onder controle gehouden. Ook monitoren de omliggende schepen zoals de Arca en het kustwachtvliegtuig de situatie op locatie voortdurend. 

    De situatie aan boord van het vrachtschip is nog steeds stabiel. Het grootste gedeelte van het schip is inmiddels onderzocht. Er zijn geen aanwijzingen dat er nog brand is. Ook is het schip onder de waterlijn nog intact en helt het niet over. Een team specialisten van de bergerscombinatie heeft een eerste inspectie uitgevoerd. De bergers werken aan een plan van aanpak voor het verslepen van het vrachtschip naar de definitieve locatie en het bergen ervan.

    De uiteindelijke haven is nog niet bekend. Dit is mede afhankelijk van de situatie aan boord van het vrachtschip, de verwachte weersomstandigheden en een beschikbare haven met de juiste faciliteiten. Er vindt voortdurend overleg plaats met alle betrokkenen over waar het schip naartoe moet en wanneer de verplaatsing van start kan. Zodra dit bekend is, dan melden wij dat hier op deze nieuwsfeed.