Nieuwsbericht

Grote oefening in de Beneluxtunnel op 6 juni 2023

Gepubliceerd op: 16 juni 2023, 09.05 uur - Laatste update: 29 april 2024, 15.00 uur

Dinsdag 6 juni 2023 hielden de hulpdiensten en Rijkswaterstaat samen een grote gemeenschappelijke realistische oefening in de Beneluxtunnel. Tijdens de oefening werd een calamiteit in de tunnel in scène gezet.

De medewerkers van de verkeerscentrale en alle hulpdiensten moesten ervoor zorgen dat de weggebruikers in de tunnel in veiligheid werden gebracht. Het incident werd bestreden, zodat de tunnel weer snel mogelijk veilig open kon.

De tunnelwetgeving schrijft voor dat er in iedere veiligheidsregio elke 4 jaar een grote oefening met alle hulpdiensten moet plaatsvinden. Ook vinden in alle tunnels van Rijkswaterstaat in de regio Zuid-Holland elk jaar andere oefeningen plaats.

Rijkswaterstaat was als tunnelbeheerder opdrachtgever voor de oefening. Samen met de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond, politie, de gemeente Rotterdam en Bureau Veiligheidsbeambte Rijkswaterstaat hebben we de oefening voorbereid.

Doel oefening Beneluxtunnel

Een grote oefening is het moment om de kennis op te frissen van de medewerkers van verkeerscentrale en alle hulpdiensten over de procedures die doorlopen moeten worden bij een calamiteit in een tunnel. In een tunnel is het namelijk anders dan op de ‘open’ weg met verschillende technische systemen als camera’s, ventilatie-, en omroepinstallaties.

Het hele proces van melden van een ongeval, alarmeren, aanrijden, verkenning ter plekke, communicatie, samenwerken en afstemmen is geoefend, evenals het weer terugbrengen naar de normale situatie onder leiding van de officier van dienst van Rijkswaterstaat.

Het doel van de oefening is dat alle deelnemers weten wat zij moeten doen, als er zich echt een calamiteit voordoet in de tunnel.

Scenario 6 juni 2023

In dit scenario vond op dinsdagavond 6 juni 2023 om 23.30 uur een incident met een geschaarde vrachtwagen, een truck met gevaarlijke stoffen en een botsing tussen 2 personenauto’s, waarbij een voertuig vlam vat, plaats. Dit incident gebeurde in de A-buis (van noord naar zuid) van de Beneluxtunnel.

Tijdens dit scenario zijn 4 lotus-slachtoffers en een groot aantal figuranten ingezet om alles zo realistisch mogelijk eruit te laten zien. Het scenario was vooraf niet bekend bij de deelnemers aan de oefening om het verrassingseffect zo groot mogelijk te laten zijn.

Leerpunten oefening Beneluxtunnel

Het was een geslaagde oefening waar alle hulpdiensten en de verkeerscentrale goed aan bod kwamen en de mensen serieus in hun rol zaten en hard meewerkten. Brandweer en ambulances rukten met veel slagkracht uit. Dat gold ook voor de weginspecteurs van Rijkswaterstaat.

Tijdens de oefening noteerden waarnemers hun bevindingen. Veel ging er volgens de procedures, maar niet alles ging vlekkeloos. Er gingen ook activiteiten anders dan geleerd of anders dan in processen beschreven. De oefening wordt nog met alle partijen verder geëvalueerd. De verbeterpunten worden meegenomen in het reguliere traject voor het opleiden, trainen en oefenen van alle betrokken medewerkers.

Doorstroming en veiligheid in Zuid-Holland

Zuid-Holland heeft veel waterwegen en veel tunnels om deze te passeren. Tunnels zijn daarmee belangrijke schakels voor de doorstroming in deze regio. Rijkswaterstaat beheert in Zuid-Holland 8 tunnels, waaronder de Botlektunnel, Heinenoordtunnel, Ketheltunnel, Beneluxtunnel en Drechttunnel.

Als beheerder zorgt Rijkswaterstaat ervoor dat het verkeer vlot en veilig deze tunnels kan passeren. Vanuit de verkeerscentrale in Rhoon monitoren we de tunnels 24 uur per dag. Bij files of calamiteiten nemen de wegverkeersleiders passende maatregelen in overleg met de hulpdiensten.

In 2024 komen er 4 nieuwe tunnels bij: de Corbulotunnel in de Rijnlandroute (N434), de Rottermerentunnel in de A16 Rotterdam, en de Hollandtunnel en Maasdeltatunnel in de Blankenburgverbinding (A24). Ook in deze tunnels gaan we in de toekomst oefenen.