Fotonieuwsbrief Zeesluis IJmuiden (mei 2021)

In Beeld

Fotonieuwsbrief Zeesluis IJmuiden (mei 2021)

Gepubliceerd op: 4 juni 2021, 12:27

De bouw van Zeesluis IJmuiden komt bijna tot een eind. De kolk is vrijgemaakt, de eilanden aan beide kanten zijn verwijderd en alle deuren zijn ingevaren. Op dit moment is de terreininrichting in volle gang. Benieuwd naar de werkzaamheden? Bekijk de fotoreportage hieronder.

Met deze fotoreportage blikken we terug op een aantal social mediaberichten die gedeeld zijn in mei 2021 op onze Facebookpagina. Volgt u de pagina al?

Mocht u begrippen of locaties tegenkomen die u niet kunt plaatsen, kijk dan even op de overzichtskaart hieronder.

3 mei - Werken aan de weg

Er werd volop gewerkt aan de terreininrichting, zodat de route eind maart 2021 open kon voor (brom)fietsers.

5 mei - Onderwater werken

Hier werden de laatste delen van de bouwkuip van de drempel van het Buitenhoofd onderwater afgesneden en verwijderd.

17 mei - Terreininrichting

De bermen langs de weg, die onderdeel zijn van de hoogwaterkering, worden uitgevoerd in beton. Beton is een kweldichte verharding en voorkomt daardoor uitspoeling.

21 mei - Aanbrengen bodembescherming

Voor de bodembescherming Zeesluis IJmuiden wordt gebruik gemaakt van zinkstukken. Deze zinkstukken bestaan uit gevlochten wilgentakken op een doek. Deze bodembescherming wordt geplaatst bij de ingang aan de zee- en kanaalzijde van de zeesluis om te voorkomen dat de bodem wegspoelt door het scheepvaartverkeer en het toeleidingskanaal daardoor veel te diep wordt.

24 mei - Stortstenen op zinkstuk

Nadat de zinkstukken zijn aangebracht, worden hierop stortstenen geplaatst. Deze stenen zorgen ervoor dat de zinkstukken (geknoopte wilgentakken op doek) op hun plek blijven liggen. De zinkstukken en de stortsteen zijn de bodembescherming van het toeleidingskanaal.

26 mei - Voorbereidingen geleidewerk

Hier wordt het materieel in positie gebracht om de palen van het geleidewerk te plaatsen.

28 mei - Goede controle

Voordat de palen van het geleidewerk aangebracht worden, moet eerst het varend materieel goed geplaatst worden. De landmeter controleert of alles op z’n juiste plek ligt.

31 mei - Palen voor het geleidewerk

De palen voor het geleidewerk aan de zeezijde zijn vanaf een hefeiland door een boorkraan trillingsarm aangebracht op een diepte van -34 m NAP. De palen zijn 41 m lang en hebben een doorsnede van 1,5 m. Een paal weegt maximaal 53 ton. Er komen 2 palen aan de zeezijde en 2 palen aan de kanaalzijde.