Vlaketunnel (A58)

A58

Vlaketunnel (A58)

De Vlaketunnel is een tunnel die onderdeel is van de snelweg A58 en onder het Kanaal door Zuid-Beveland loopt. De tunnel ligt vlakbij het dorp Kapelle, in de gemeentes Kapelle en Reimerswaal (Zeeland). De tunnel ontleent zijn naam aan het nabijgelegen buurtschap Vlake.

per dag rijden er gemiddeld 55.000 voertuigen door de tunnel

De Vlaketunnel is 327 m lang en 4,44 m hoog. De tunnel is tussen 1972 en 1975 gebouwd en aangelegd door het groeiende autoverkeer én het steeds drukker wordende scheepvaartverkeer (steeds meer brugopeningen van de Vlakebrug over het kanaal). Er rijden gemiddeld 55.000 voertuigen per dag door de tunnel. Bij de bouw van de tunnel is gelet op een latere verbreding van het Kanaal door Zuid-Beveland. De tunnel bestaat uit 2 tunnelbuizen met ieder 2 rijstroken. Er is 24/7 bediening en bewaking vanuit de verkeerscentrale Zuid-Nederland in Helmond.

Bouw van de Vlaketunnel

De basis voor de bouw van de tunnel ligt bij de afzinkmethode. Eerst volgt het bouwen van de tunnel op een bouwplaats, waarna deze naar de tunnellocatie gaat. Daarna volgt plaatsing in het kanaal of de rivier. Het bouwen van 2 delen van de tunnel is in een bouwdok aan de westzijde van het Kanaal door Zuid-Beveland gebeurd. Ieder deel is 125 m lang en bijna 30 m breed. Voor het afzinken van de tunnelelementen is in het kanaal een geul gebaggerd, waarin de tunnelelementen zijn geplaatst.

Renovatie en reparatie in 2010

In 2010 heeft de tunnel een grondige renovatie ondergaan, vooral de tunneltechnische installaties. Dit betekende onder meer vernieuwing van de bedieningssystemen, maar ook nieuw asfalt in de tunnelbuizen en belijning. Daarnaast kreeg de tunnel als eerste ter wereld ledverlichting. Na de renovatie voldeed de tunnel aan de nieuwste Europese richtlijnen voor tunnelveiligheid.

De Vlaketunnel kreeg als eerste tunnel ter wereld ledverlichting

Op 12 november 2010, toen de renovatie nog bezig was, bleek een tunnelmoot van de oostelijke toerit omhoog te zijn gekomen. Hierdoor kwam het wegdek in de tunnel omhoog. Dit had niks met de renovatie te maken, de oorzaak bleek te komen door gebroken trekankers. De reparatieperiode aan het wegdek en de trekankers was ingrijpend en zorgde voor veel verkeershinder. Openstelling van de tunnel gebeurde op 21 april 2011.

Wanneer is de Vlaketunnel dicht?

De Vlaketunnel is bijna nooit helemaal dicht. Tijdens werkzaamheden of incidenten kan het voorkomen dat we een of beide tunnelbuizen moeten afsluiten. Er komt dan een omleiding voor het verkeer.

Nieuws over de Vlaketunnel