Botlekbrug (A15)
De Botlekbrug in de A15, een van de grootste hefbruggen in Europa, is voor de havens en de Maasvlakte een belangrijke schakel voor weg-, spoor- en scheepvaartverkeer. De brug ligt in een regio die zeer belangrijk is voor onze economie en waar veel mensen werken. De brug is in 2015 opengesteld.
Hangend aan de Botlekbrug: zij zorgen dat alles gesmeerd loopt
Continu monitoren we de werking van de brug, voeren we maandelijks (preventief) onderhoud uit en als dat nodig is, dan vervangen we (preventief) onderdelen. Ondanks alle maatregelen en het preventieve onderhoud is een storingsvrije brug niet mogelijk. Iedere beweegbare brug blijft ‘een machine’ waarbij technische storingen of een technisch defect nooit helemaal te voorkomen zijn. Dat geldt dus ook voor de Botlekbrug.
We doen er natuurlijk alles aan om storingen te voorkomen. En als er sprake is van een storing of defect, zorgen we ervoor dat we die zo snel mogelijk verhelpen. Zo blijft de overlast voor de gebruikers tot een minimum beperkt.
Kans op storing
Een beweegbare brug, zoals de Botlekbrug, is technisch gezien complex en is in principe een grote machine die kan haperen. Zeker in combinatie met intensief gebruik en een grote en zware dubbele hefbrug. De Botlekbrug heeft een totale lengte van 1.200 m, de twee hefdelen wegen 5.000 ton per hefdeel en de brug gaat meer dan zesduizend keer per jaar, en gemiddeld zo’n twintig keer per dag, open. Helemaal storingsvrij zal de brug nooit zijn.
Aanpak storingen Botlekbrug
Om storingen zoveel mogelijk te voorkomen monitoren we de werking van de brug en het functioneren van de installaties en systemen. Ook voeren we meerdere keren per jaar groot en klein (preventief) onderhoud uit.
Als er zich een storing voordoet proberen we deze uiteraard zo snel mogelijk op te lossen.
Aanrijdingen slagbomen
Ook kan verkeer de brug niet meer gebruikt worden doordat de slagbomen eraf worden gereden. Dat is dus geen technische storing. Dit gebeurt meerdere keren per jaar (sinds de openstelling al meer dan tachtig keer).
Het sluiten van de slagbomen gaat volgens de vooraf vastgestelde standaardprocedure, met een voorwaarschuwingssysteem. Er zijn voldoende signalen die aangeven dat de brug geheven gaat worden en er is voldoende tijd voor het wegverkeer om rekening te houden met een brugopening en te kunnen stoppen voor de slagbomen.
Op het moment dat de slagbomen ‘aangereden’ zijn, is in de meeste gevallen geen bediening van de brug meer mogelijk. De brug is dan gestremd en de slagbomen moeten dan vervangen worden. Dit zorgt ervoor dat er files ontstaan en er ook hinder is voor (brom)fietsers en de scheepvaart.
We doen er alles aan om de brug zo snel mogelijk weer beschikbaar te hebben voor het weg- en scheepvaartverkeer. Zo liggen er bij de brug altijd reserve slagbomen klaar.
Storingsvrije brug is niet mogelijk
De enorme afmetingen en het gewicht, de complexiteit van de aanwezige techniek, de combinatie van spoor- en wegverkeer, het groot aantal keren dat de brug per dag opengaat voor schepen en de hoge snelheid waarmee de brugdekken op en neer gaan, maken dat de Botlekbrug niet alleen uniek is, maar helaas ook storingsgevoelig is.
Wat een normaal aantal storingen voor een brug is, is niet aan te geven. Wat een toelaatbaar aantal storingen is, is afhankelijk van de brug zelf. Daarom is er niet een norm vast te stellen.
Lees meer over de spoor- en langzaamverkeerverbinding
Storingcijfers
De Botlekbrug gaat gemiddeld zesduizend keer per jaar open.
| 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 t/m 19 juli | |
| Totaal aantal storingen | 34 | 19 | 23 | 15 | 37 | 44 | 29 | 14 | |
| Hinder voor wegverkeer | 16 | 13 | 18 | 12 | 25 | 4 | 4 | 7 | 10 |
| Hinder voor scheepvaart | 33 | 19 | 16 | 14 | 24 | 11 | 3 | 45 | |
| Hinder voor spoorverkeer | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | 7 | 29 | 29 | 10 |
Beschikbaarheid brug
De tijd dat de brug beschikbaar is voor het wegverkeer varieert per jaar. Dit hangt af van hoeveel schepen moeten passeren om naar de havens of zee te gaan. Ook hangt het af van het onderhoud aan de brug en het aantal storingen. De beschikbaarheid voor het wegverkeer ligt gemiddeld rond de 85%. Als de brug niet beschikbaar is, dan komt dat door:
- reguliere brugopeningen (12% van de tijd)
- gepland onderhoud (2% van de tijd)
- storingen (0,2% van de tijd)
De beschikbaarheid voor het scheepvaartverkeer ligt gemiddeld rond 97% van de tijd. Als de brug niet beschikbaar is, is dat vanwege onderhoud (zo’n 2%) en vanwege storingen.
Daarnaast is de brug ook niet beschikbaar als de slagbomen aangereden worden. Dit gebeurt tientallen keren per jaar.
Communicatie
De hinder die ontstaat bij storingen beperken we door zo snel mogelijk de weggebruikers te informeren. We doen dit door:
- direct omleidingen in te zetten
- te zorgen voor een goede communicatie naar de (vaar)weggebruikers, via een gratis sms-service, X en berichtgeving via verschillende media
In de toekomst krijgen weggebruikers via hun navigatiesysteem up-to-date informatie over verwachte brugopeningen en eventueel optredende storingen. Hier werken we hard aan.
Scheepvaartverkeer wordt bij storingen geïnformeerd door een Bericht aan de Scheepvaart (BAS) en marifoon.
Sms-service
Bij storingen van de Botlekbrug met effect op het wegverkeer brengen we u direct op de hoogte via onze gratis sms-service. Meld u aan door BBRUG AAN te sms'en naar 3669.
Het kan zijn dat u geen gebruik kunt maken van servicenummers, omdat deze voor uw mobiele telefoon geblokkeerd zijn. Wij kunnen hier helaas niets aan doen. We adviseren u om ons op Twitter te volgen, daar worden de afsluitingen en stremmingen ook aangegeven.
Door BBRUG STOP te sms’en naar 3669 stopt de sms-service.
Over de brug
De Botlekbrug voor zowel spoor- als wegverkeer ligt over de Oude Maas, een belangrijke hoofdvaarweg met veel (zee)scheepvaartverkeer. De brug is sinds november 2015 in gebruik voor het wegverkeer in beide richtingen. De brug vervangt de oude Botlekbrug, die in 2017/2018 gesloopt is.
Doordat de doorvaarthoogte van de nieuwe brug 6 m hoger is dan de doorvaarthoogte van de oude Botlekbrug, hoeft de brug minder vaak open, ongeveer twintig keer per dag (dat is per dag gemiddeld dertig keer minder dan bij de oude brug) Meer schepen kunnen de brug passeren zonder dat de brug voor hen open moet. Dat betekent minder hinder voor het wegverkeer.
Voor grote (zee)schepen moet de brug nog steeds open. Grote (zee)schepen zijn ook afhankelijk van de waterstand om de brug veilig te kunnen passeren. En omdat ze niet kunnen afremmen en bij de brug niet voor anker kunnen gaan, hebben de schepen voorrang op het wegverkeer. Ook in de spits. Meer weten? Bekijk de video 'O, zit dat zo! Botlekbrug.'
De brug heeft twee rijbanen met twee rijstroken per richting voor wegverkeer. Daarnaast is er op de brug ook een goederenspoorlijn en een aparte verbinding voor (brom)fietsers en voetgangers.
Feiten en cijfers:
- De nieuwe Botlekbrug is een van de grootste hefbruggen in Europa. Een dubbele hefbrug met een totale lengte van 1.200 m, met twee hefdelen van 5.000 ton per hefdeel.
- De hefdelen worden in balans gehouden door vier contragewichten (twee per hefdeel) met elk een gewicht van 2.500 ton. Hierdoor is het mogelijk een brugdeel te heffen en te laten dalen in 2 ongeveer minuten. Dat is voor zo’n grote brug uniek.
- Een reguliere brugopening, vanaf het sluiten tot het openen van de afsluitbomen, duurt gemiddeld 11 minuten, maar is afhankelijk van het aantal schepen dat de brug moet passeren.
- De brug gaat gemiddeld twintig keer per dag open. Dat is ongeveer een keer per anderhalf uur. De oude Botlekbrug ging vijftig keer per dag open.
- De doorvaarthoogte van de brug is 14 m NAP als deze dicht is en ruim 45 m NAP als deze open is. Onder de dichte brug door kunnen meer schepen varen dan voorheen.
- Er zijn gemiddeld zesduizend brugopeningen per jaar en gemiddeld twintig per dag.
De doorvaarthoogte van de nieuwe brug is 14 m als deze dicht is
Nu we een brug hebben met twee hefdelen, kunnen schepen de brug van twee kanten tegelijk passeren (iedere vaarrichting door een hefdeel). Op deze wijze draagt de nieuwe Botlekbrug bij aan een betere doorstroming op zowel weg als water.