Maas: verruiming Julianakanaal

Waarom

  • Het Julianakanaal is onderdeel van de Maasroute, een belangrijke scheepvaartroute naar havens in België, Duitsland en Nederland.
  • We hebben de Maasroute geschikt gemaakt voor de zogenoemde tweebaksduwvaart (klasse Vb-schepen). Dat zijn schepen van 190 m lang, 11,4 m breed en met een maximale diepgang van 3,5 m.
  • Hiervoor moesten we het Julianakanaal verbreden en verdiepen.
  • Zo zorgen we ervoor dat de Maasroute ook in de toekomst een vaarroute van formaat blijft.

Hoe

26,6 km verdiepen, 11 km verbreden

Stremming Julianakanaal

In het Julianakanaal zijn in 2023 de verdiepingswerkzaamheden stilgelegd vanwege een volgelopen bouwkuip. De werkzaamheden om de defecte bouwkuip uit het kanaal te verwijderen startten op 12 augustus 2024. Het kanaal werd hiervoor gestremd en drooggelegd. Direct na het verwijderen van de bouwkuip werden ook de verruimingswerkzaamheden afgemaakt. Sinds 11 april 2025 is het Julianakanaal weer open voor de scheepvaart.

Wat is er inmiddels gedaan?

Tussen augustus 2024 en april 2025 werkten we hard aan de verruiming van het kanaal. We realiseerden het volgende:

  • We legden het kanaal droog via een tijdelijke dam, hierna voerden we 1,8 miljard l water af.
  • We voerden 1,4 miljoen t grond af.
  • 4 km kanaal is 15 tot 20 m breder en op sommige plekken 1 m dieper gemaakt.
  • We brachten een volledig nieuwe kanaalbodem aan, met bentonietmatten, grind en breukstenen.
  • Het kanaal is volgelopen met 2 miljard l water. Hierna is de tijdelijke dam weer afgebroken.
  • Op 11 april 2025 werd het Julianakanaal weer geopend voor de scheepvaart.
  • 16 mei 2025: inspectiepad westzijde geopend (tussen Brug Obbicht en Sluis Born).

Even terugblikken | Verbreding en verdieping Julianakanaal in 10 stappen

(Beeldtitel: Augustus 2024 - april 2025. Verbreding en verdieping Julianakanaal. In 10 stappen. Beeldtekst: We maakten het kanaal over 4 kilometer 15 tot 20 meter breder. En op een aantal plekken 1 meter dieper. Augustus 2024. 1. Tijdelijke dam bouwen. 13.000 ton aan materiaal. Aanbrengen zinkstukken.) LEVENDIGE MUZIEK MANNENSTEM: Hij is 150 bij 30 strekkende meters, een half voetbalveld ongeveer. Door dit aan te brengen op de bodem, maken we het weer waterdicht, zodat het water nooit onder de dam door komt. (Beeldtekst: September 2024. 2. Water weg laten stromen. 1.883.125.000 liter water. September 2024. 3. Vissen verplaatsen.) DE LEVENDIGE MUZIEK SPEELT VERDER (September - november 2024. 4. Werkwegen aanleggen. Werkweg van 4 kilometer lang en 10 meter breed. September 2024 - maart 2025. 5. Kanaal afgraven. Door 200 mensen. Met 120 vrachtwagens en graafmachines.) DE LEVENDIGE MUZIEK GAAT OVER IN DRUKKE MUZIEK MANNENSTEM: Als we straks klaar zijn met de verruimingswerkzaamheden, kunnen hier klasse Vb-schepen door varen. Dat zijn schepen van 190 meter lang, 11,4 meter breed en een maximale diepgang van 3,5 meter. (Beeldtekst: 1.400.000 ton grond. Oktober 2024 - maart 2025. 6. Kanaalbodem aanbrengen. Bentonietmatten. Mannen rollen een meterslange mat uit tegen een wand van het kanaal.) DE DRUKKE MUZIEK SPEELT VERDER (Beeldtekst: Grind en breukstenen. Uit een laadbak vallen breukstenen op de bodem van het kanaal, waarna een graafmachine ze verplaatst. Later liggen zowel op de bodem als tegen de wanden stenen. Beeldtekst: Februari 2025. 7. Open dag.) VERSLAGGEVER: Weet je waar je staat? KIND: In het Julianakanaal. VERSLAGGEVER: Dat is raar, toch? KIND: Ja, want normaal zit hier water in. Het is wonderbaarlijk dat we dit meemaken. Je kan het je toch haast niet voorstellen dat je hierop staat? DE DRUKKE MUZIEK WORDT HEEL EVEN RUSTIGE MUZIEK (Beeldtekst: Maart 2025. 8. Vullen kanaal. Vanuit drie grote buizen stroomt er water terug het kanaal in. Beeldtekst: 2 miljard liter water. Het water stroomt over de stenen op de bodem en tegen de wanden van het kanaal. Beetje bij beetje komt het kilometers lange kanaal weer volledig vol te staan.) (Beeldtekst: Maart 2025. 9. Tijdelijke dam verwijderen. April 2025. 10. Opening Julianakanaal.) MANNENSTEM: Vandaag is absoluut een heuglijke dag. Na acht maanden waarin er niet gevaren heeft kunnen worden, kunnen we vandaag weer volop varen op het Julianakanaal, een belangrijke verbinding voor de scheepvaart in Limburg. (Beeldtekst: Kanaal geschikt voor klasse Vb-schepen. 190 meter lang, 11,4 meter breed, 3,5 meter diep. Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl/julianakanaal. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2025.) DE DRUKKE MUZIEK SPEELT NOG EVEN VERDER EN STOPT DAN

Wat gebeurt er nu nog?

Hoewel het kanaal weer in gebruik is, zijn we nog niet helemaal klaar. De laatste werkzaamheden bestaan uit afronding en inrichting van de omgeving:

  • Vanaf 19 mei 2025: afvoer van circa 300.000 m³ grond uit tijdelijke depots per schip. Bestemming: Trierveld (Consortium Grensmaas)
  • Begin juli: aan de oostzijde wordt het pad, tussen Brug Obbicht en de Kegel Wachtplaats bij sluis Born, vrijgegeven. Later wordt aan deze zijde ook een inspectiepad aangelegd tussen brug Berg en brug Obbicht.

Heb ik last van de werkzaamheden?

De grote werkzaamheden zijn achter de rug. Bij eventuele overlast tijdens de laatste, afrondende werkzaamheden wordt de omgeving tijdig geïnformeerd.

Stremming Julianakanaal en nadeelcompensatie

Scheepvaartverkeer, bedrijven en particulieren in de omgeving konden nadeel ondervinden vanwege de stremming van het Julianakanaal. Zij kunnen een aanvraag om nadeelcompensatie indienen.

Animatie over verbreden en verdiepen Julianakanaal

VOICE-OVER: Rijkswaterstaat verbreedt en verdiept het Julianakanaal. Hiermee maken we de belangrijke internationale Maasroute, waar het Julianakanaal onder valt, toekomstklaar. (Een animatie.) Tijdens de werkzaamheden is het Julianakanaal gedeeltelijk niet bereikbaar. Schepen moeten daarom tijdelijk omvaren. Voor we beginnen met het uitgraven van het kanaal, zetten we het kanaal droog tussen Berg aan de Maas en sluis Born. Daarvoor bouwen we een tijdelijke dam bij Berg. Dan laten we het water weglopen door sluis Born. Dit doen we geleidelijk en gecontroleerd, zodat er geen schade ontstaat aan de bruggen of kades. Tussentijds vangen we de vissen die hier nog rondzwemmen, en zetten we deze terug in het kanaal, waar nog wel water staat. Wanneer het kanaal helemaal droog ligt, verwijderen we de beschadigde bouwkuip. Deze is overgebleven na eerdere werkzaamheden aan het kanaal in 2023. Zodra de bouwkuip is verwijderd, kan het graven beginnen, met ongeveer 120 vrachtwagens en graafmachines. Een speciale transportweg op de bodem van het kanaal zorgt ervoor dat het bouwverkeer niet door de omliggende wijken hoeft te rijden. En met een tijdelijke transportbrug voeren we de afgegraven grond weg, en stenen aan. Dankzij deze brug blijft de Obbichterweg tijdens de werkzaamheden open voor verkeer. Wanneer we klaar zijn met graven, brengen we de nieuwe kanaalbodem aan. Eerst met bentonietmatten, dan een grindlaag en ten slotte een laag breukstenen. Als alles volgens planning verloopt, kunnen de schepen hier in april 2025 weer varen. Ook grotere schepen, tot 190 meter lang, 11,4 meter breed en maximaal 3,5 meter diep. Op deze manier is ook deze vaarweg weer toekomstbestendig. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl/Julianakanaal. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2024.) LEVENDIGE MUZIEK TOT HET EIND VAN DE VIDEO

Nieuws

Onderliggende pagina