Rijkswaterstaat in de winter: ‘Gedegen voorbereiding essentieel’

Nieuwsbericht

Rijkswaterstaat in de winter: ‘Gedegen voorbereiding essentieel’

Gepubliceerd op: 1 april 2021, 08:42 - Laatste update: 1 april 2021, 08:57

Het echte winterse weer lijkt ten einde en we gaan ons langzaam opmaken voor de lente. Stamppot mag weer van het menu, planten, bomen en bloemen gaan weer groeien en bloeien en het blijft wat langer licht buiten. Een periode van sneeuw, ijzel en storm ligt achter ons.

Wat doet een adviseur gladheidbestrijding eigenlijk nu de lente is begonnen? We spraken met Tom Roelofs, Regionaal adviseur Gladheidbestrijding van Zuid-Nederland.

Tom Roelofs (57) werkt sinds 1986 bij Rijkswaterstaat. Als adviseur Gladheidbestrijding is hij verantwoordelijk voor de regio Oost-Brabant. Tom vertelt ons hoe hij afgelopen winter vanuit zijn functie bij Rijkswaterstaat heeft ervaren en wat voor werk hij doet nu het lente is.

Lentekriebels

Bij gladheidbestrijding denk je vooral aan strooiacties op de weg. Maar de taken van de adviseur Gladheidbestrijding beperken zich niet alleen tot het tegengaan van gladde wegen. Wat doet de adviseur Gladheidbestrijding nu de lente is ingetreden en er geen sprake is van winterse omstandigheden op de weg? Tom: ‘Dan zijn we druk met andere werkzaamheden, zoals de eindcontrole van het materieel en van het steunpunt. Dit is de plek waar het strooimateriaal staat en het zout opgeslagen ligt.

Tevens controleren we schades aan strooi- en ploegmachines, zorgen we dat de loodsen weer vol zijn met wegenzout, calciumtanken weer gevuld zijn voor het nieuwe seizoen en brengen we de steunpunten op orde. Ook gaan we na of de strooiroutes nog kloppen of dat we deze wellicht moeten aanpassen. Daarnaast stellen we regionale roosters op voor de gladheidcoördinatoren en volgen we cursussen om de kennis op te frissen.

Tot slot wordt het Gladheidmeldsysteem (GMS) nagelopen op storingen. Het GMS bestaat uit sensoren in het asfalt en weerstations in de berm van rijkswegen. Het waarschuwt automatisch wanneer er kans op gladheid ontstaat. Tom: ’Het systeem moet worden nagelopen, zodat de juiste wegdektemperatuur wordt weergegeven en de melders in het asfalt nog voldoen aan de gestelde eisen.

Alle hens aan dek

Winterse omstandigheden als vorst, ijzel, sneeuw en mist hebben invloed op de wegen en het verkeer en kunnen veel overlast veroorzaken voor weggebruikers. Met het oog op de veiligheid en de doorstroming van het verkeer, proberen we het ontstaan van gladheid door de winterse omstandigheden zoveel mogelijk te voorkomen.

Hoe is het afgelopen winter verlopen? Tom: ‘Vooral de sneeuwval in het weekend van 6 februari 2021 heeft veel inzet gevraagd. Het heeft dagen geduurd en is erg hectisch geweest, het was ‘alle hens aan dek’ voor de gladheidbestrijding, maar het is allemaal heel goed verlopen.

Al het materieel werd ingezet, inclusief de calamiteitenmachines zoals de Firestorm en de Lavastorm. Dit zijn grote vrachtwagens die worden ingezet bij barre omstandigheden, zoals bij het verwijderen van ijslagen op de weg.

Operationele gladheidbestrijding gereed maken

De lente-en zomerperiode is hard nodig om de operationele gladheidbestrijding weer gereed te maken voor het nieuwe gladheidseizoen 2021-2022. Tom: ‘We werken toe naar de vlootschouw in augustus/september. Dat is het moment waarbij we met alle betrokken medewerkers het strooimaterieel testen. Vaak in de volle zon. Om 1 oktober, de officiële start van het gladheidsseizoen, weer helemaal klaar te staan. Maar voor die tijd is er dus nog genoeg werk te verrichten. Een gedegen voorbereiding is nu eenmaal essentieel voor een goede gladheidbestrijding in de winter.

Dit was de laatste publicatie in de reeks ‘winterverhalen’ van Zuid-Nederland. Spring is in the air! Dus komende periode gaan we een aantal lenteverhalen van Zuid-Nederland publiceren op www.rijkswaterstaat.nl. Voor het 1e artikel spraken we met Jasper Schürgers over het maaien. Bij dit onderhoud wordt veel rekening gehouden met de flora en fauna.