Rijkswaterstaat zoekt aannemer voor renovatie Drechttunnel (A16)
Na de gunning van de renovatie van de Noordtunnel (A15), is op 15 mei 2025 de aanbesteding voor renovatie van de Drechttunnel (A16) gepubliceerd. De Drechttunnel is ruim 45 jaar oud en heeft een flinke opknapbeurt nodig. Buiten de verlichting – die begin 2025 vervangen is – worden alle technische installaties vervangen.
Ook de constructie en het asfalt krijgen een upgrade. Het instandhouden tijdens de uitvoering en het onderhoud tot 2039 na renovatie van de tunnel vallen ook binnen de opdracht. Het contract van de Drechttunnel en de 2e portfolio tunnelrenovatie Zuid-Holland wordt naar verwachting in het voorjaar van 2026 gegund.
Bundeling tunnelrenovaties in portfolio
Rijkswaterstaat werkt met een portfolioaanpak, die een nieuwe manier van samenwerken met de markt stimuleert en bijdraagt aan meer continuïteit en innovatie. Met deze aanpak zetten we de beschikbare capaciteit en kennis bij zowel Rijkswaterstaat als marktpartijen optimaal in. Ook maakt deze aanpak het mogelijk om over de projecten heen leerervaringen op te doen en deze toe te passen bij volgende tunnelrenovaties.
De aanbesteding voor de renovatie van de Drechttunnel biedt voor de aannemer de kans om op een later moment ook de renovatie van de Sijtwendetunnel (N14) te gaan doen. Rijkswaterstaat besteedt de vervolgopdracht aan via een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. Dit gebeurt binnen 3 jaar na aanbesteding van de 1e opdracht van het portfolio.
Doorgrondingsfase
Renovatieprojecten zijn minder voorspelbaar en vragen mede daardoor om een andere aanpak dan aanlegprojecten en regulier vast onderhoud. Daarom heeft Rijkswaterstaat er na gesprekken met de markt voor gekozen een doorgrondingsfase toe te voegen.
In deze fase werken de geselecteerde aannemer en Rijkswaterstaat nauw samen om de renovatie-uitdagingen nader te onderzoeken en de aanpak samen te doorgronden, en daarna vindt op risicovolle onderdelen de definitieve prijsstelling plaats.
Planning aanbesteding
Geïnteresseerde aannemers(combinaties) kunnen zich tot en met 18 juni 2025 aanmelden voor de aanbesteding. Het contract wordt naar verwachting in het voorjaar van 2026 gegund, waarna de doorgrondingsfase begint. De uitvoering van de renovatie is naar verwachting in 2029-2030.
Over de Drechttunnel
Begin jaren 70 waren er bij de verkeersbrug tussen Dordrecht en Zwijndrecht steeds meer verkeersopstoppingen. Daarom is gekozen voor de bouw van een tunnel, met als resultaat een verbrede A16 en nieuwe aansluitingen op de snelweg. In Dordrecht en Zwijndrecht kwamen hierdoor de bedrijventerreinen volop in ontwikkeling. De bouw van de tunnel startte in 1972 en deze is in 1977 in gebruik genomen.
De Drechttunnel werd ontworpen met 4x2 rijstroken, verdeeld over 4 tunnelbuizen, en is richting Rotterdam 596 m lang, en richting Breda 538 m. De verkeersbuizen zijn per rijrichting onderling gescheiden door een middentunnelkanaal.
Samenwerking met markt en omgeving
Innovatie, efficiency, vakmanschap en vertrouwen zijn nodig om deze tunnelrenovaties én de grootste onderhoudsopgave ooit aan onze infrastructuur uit te kunnen voeren. En een omgeving die meebeweegt bij de uitvoering van de tunnelrenovaties.
Daarom werkt Rijkswaterstaat nauw samen met gemeenten, provincies, veiligheidsregio’s en andere belanghebbenden. In aanloop naar en tijdens de werkzaamheden informeren we bewoners en weggebruikers over de te verwachten hinder en de alternatieven.
Grote opknapbeurt voor meerdere tunnels in Zuid-Holland
Veel tunnels, viaducten en bruggen in Nederland zijn aan vervanging toe. Als onderdeel van de landelijke vernieuwingsopgave gaat Rijkswaterstaat de komende jaren in Zuid-Holland meerdere tunnels renoveren. Binnen Project Tunnelrenovaties Zuid-Holland zorgen we ervoor dat de Noordtunnel (A15), Drechttunnel (A16), Beneluxtunnel (A4), Tweede Heinenoordtunnel (A29) en de Sijtwendetunnel (N14) ook in de toekomst veilig en beschikbaar blijven.