Interview

Succesvolle spoedreparatie Mandelabrug dankzij vertrouwen en harmonie

Gepubliceerd op: 21 maart 2023, 12.59 uur - Laatste update: 22 maart 2023, 14.34 uur

Begin december 2022 vonden we gevaarlijke scheuren in de Nelson Mandelabrug over de A12 in Zoetermeer. Er is geen tijd te verliezen: de brug moet onmiddellijk veilig worden gemaakt.

Een omvangrijke spoedoperatie treedt in werking.

Leiding en besluitvorming

Aan het roer van deze operatie staan Benny Nieswaag als projectregisseur vanuit Rijkswaterstaat en Dennis Dierikx als projectleider voor de gemeente Zoetermeer. De heren trekken op als tandem en nemen de leiding en besluitvorming op zich.

Gemeente Zoetermeer is als opdrachtgever verantwoordelijk en Rijkswaterstaat heeft een adviserende en ondersteunende rol. Verder zijn ook ProRail, NS en HTM betrokken.

Vliegende start

Nieswaag vertelt dat hij werd gevraagd de opdracht samen met zijn team op te pakken. ‘Misschien onhandig voor lopende projecten, maar in zo’n crisisproject geeft dat meteen een vliegende start.’

Dierikx vult aan: ‘Voor Zoetermeer was het een enorme klus, allesbehalve alledaags. Bij de kennismaking met Benny en z’n team merkte ik dat het voor Rijkswaterstaat een project was dat heel erg paste bij hun reguliere werk. Dat voelde meteen vertrouwd.’

Na slechts een paar dagen waren de juiste mensen verzameld en slimme samenwerkingsverbanden gesmeed. En om voortvarend en vol vertrouwen aan de slag te gaan, kozen ze voor bekende partners: bouwcombinatie Savera en ingenieursbureau Movares.

Scenario’s onder de loep

Op vrijdag 8 december 2022 kwam een groep van 40 tot 50 mensen bij elkaar in de raadszaal van Zoetermeer.

Nieswaag: ‘Met al die kennis aan tafel hebben we gekeken, wat zijn de mogelijkheden om dit op lossen? Kan het technisch gezien? En voelen we ons er senang bij? We keken naar 2 scenario’s. Wat betekent het als we alle overkappingen van de brug weghalen? En als alternatief: kunnen we het probleem oplossen of tijdrekken door tijdelijke ondersteuningen aan te brengen? Na afloop concludeerden we dat een combinatie van beide scenario’s werkbaar was. Oftewel het weghalen van de overkapping boven de A12, niets doen bij het HTM-spoor en de rest ondersteunen.’

De capaciteit vanuit Rijkswaterstaat kwam vervolgens doelgericht en uit het hele land.

Aandacht, vertrouwen en open communicatie

Een dergelijk spoedproject brengt veel spanning met zich mee. Tekenend voor het proces is de manier waarop sleutelfiguren omgaan met de mensen die met man en macht werken aan het herstel van de Nelson Mandelabrug. Met aandacht, vertrouwen en open communicatie.

‘In die allereerste sessie zag ik soms onzekere gezichten van ontwerpers en ingenieurs’, vertelt Nieswaag. ‘Ik heb dat gecheckt en het klopte. Er rustte een zware verantwoordelijkheid op hun schouders en dat voelden ze. Daarover hebben we het gesprek gevoerd, en gezegd: die besluitvoering en regie ligt niet bij jullie, maar bij ons. Gooi alles op tafel! Je vakmanschap, maar ook je onzekerheden en gevoel. Daarmee maak je onze besluitvorming mogelijk.’

Belangrijke lessen

Het hele traject is zeer goed verlopen. ‘Door de juiste voorwaarden te scheppen, zijn we erin geslaagd geen grote fouten te maken. Dat had ook anders gekund’, mijmert Nieswaag.

Belangrijke lessen zijn er wel geleerd. ‘Je moet constant bezig zijn met mensen in hun kracht zetten. Niet benadrukken wat minder goed gaat, maar stimuleren wat wel goed gaat. En ook je waardering uitspreken. Verder viel het me op hoe snel we het momentum kwijtraakten. Ik bedoel daarmee dat mensen terugvallen in hun normale werkpatroon zodra daar tijd en ruimte voor komt. Dan worden processen meteen weer stroperig. Dat is ook logisch, maar het geeft wel te denken. Wat als je een fictieve crisissituatie creëert om een project extra vaart te geven?’

U leest een uitgebreide versie van dit artikel in het nieuwste magazine Rijkswaterstaat Zakelijk & Innovatie.