Nieuwsbericht

Rijkswaterstaat gunt renovatie tunnels A73 aan Croonwolter&dros en Ballast Nedam

Gepubliceerd op: 31 januari 2022, 12.41 uur

Rijkswaterstaat heeft de opdracht voor renovatie van de Roertunnel en de Tunnel Swalmen in de A73 gegund aan een combinatie van Croonwolter&dros en Ballast Nedam. Naast de renovatie wordt de combinatie ook verantwoordelijk voor meerjarig onderhoud en monitoring van de tunnels.

Het werk past binnen het programma Vervanging en Renovatie (VenR). Werkzaamheden vinden plaats in zomer van 2023.

Beste prijs-kwaliteitverhouding

Rijkswaterstaat selecteerde in deze aanbesteding op basis van beste prijs-kwaliteitverhouding (BPKV). Naast prijs ligt de focus bij deze methode op de innovatiekracht en de creativiteit van de markt. De combinatie Croonwolter&dros/Ballast Nedam wist zich met name te onderscheiden op het criterium ‘Zo laag mogelijk energieverbruik’. Zo garandeert de combinatie in haar aanbieding een energiereductie van ruim 20% ten opzichte van haar jaarverbruik in 2020.

Twee-fasen proces

Het project wordt opgezet volgens het twee-fasen proces dat als onderdeel van het transitieprogramma 'Op weg naar een vitale infrasector' werd geïntroduceerd. Projectmanager Boreas Zandberg van Rijkswaterstaat: ‘Toepassing van het twee-fasen proces is een nieuwe ontwikkeling binnen Rijkswaterstaat op het gebied van marktbenadering. Door toepassing hiervan werken we aan doelmatigheid en efficiëntie, wordt de risicoverdeling tussen Rijkswaterstaat en marktpartijen beter en eerlijker ingericht en dragen we bij aan een gezonde markt en een betere beheersing van het project. Verduurzaming, innovatie en maximaal benutten van de mogelijkheden voor digitalisering spelen daarin een belangrijke rol.'

Vertrouwen in de samenwerking

Rinus Elsman, Tendermanager Croonwolter&dros: 'Ik ben er trots op dat onze plannen zo goed zijn beoordeeld door Rijkswaterstaat. Nu gaan wij samen onze beloftes waarmaken!’ Ook André van de Velde, Manager Integratie bij Ballast Nedam, heeft vertrouwen in de samenwerking: ‘Een integrale aanpak van onderhoud en renovatie is cruciaal voor deze tunnels en het Nederlandse wegennet. Met het vertrouwen van Rijkswaterstaat en een fijne samenwerking tussen Croonwolter&dros en Ballast Nedam kent dit project een vliegende start. We kijken ernaar uit om deze tunnels de komende jaren te onderhouden en bij te dragen aan de grote Vervanging en Renovatie opgave.'

MDCM-contract

Het contract is een zogeheten MDCM-contract en bestaat uit de onderdelen Maintain, Design, Construct en Maintain. De opdrachtnemer start eerst met een overgangsperiode van 6 maanden. In deze periode werkt de nieuwe combinatie samen met de huidige onderhoudsaannemer van de tunnels. Het inzicht dat tijdens de overgang en 1e onderhoudsperiode wordt verzameld, is de basis voor het 2e onderdeel (Design), de ontwerpfase van de vervanging en renovatie.

Gedurende het ontwerp en de uitvoering van de vervangings- en renovatiewerkzaamheden (juli/augustus 2023) gaat het onderhoud door. Na afronding van het ‘construct’-deel onderhoudt de combinatie de tunnels nog tot 2027.

Landelijke tunnelstandaard

Bij de vervanging en renovatie van de installaties van beide tunnels wordt extra aandacht besteed aan de systeemintegratie. Binnen het project worden 10 van de ruim 50 tunneltechnische installaties vervangen. Dit realiseert de combinatie Croonwolter&dros/Ballast Nedam op basis van de landelijke tunnelstandaard, zodat de tunnels voldoen aan de nieuwste normen van Rijkswaterstaat rondom standaardisatie en veiligheid.