Nieuwsbericht

Huzarenstuk: bouw fly-over Terbregseplein

Gepubliceerd op: 13 juli 2021, 10.01 uur - Laatste update: 28 februari 2023, 11.59 uur

De bouw van de snelweg A16 Rotterdam komt in een volgende versnelling. Naast de realisatie van de Rottemerentunnel en de aansluiting met de snelweg A13, worden bij het Terbregsepein voorbereidingen getroffen voor de bouw van een fly-over over het verkeersknooppunt.

Met de zogenoemde ILM-methode (Incremental Launching Method) wordt in totaal zo’n 800 m wegdek (400 m per rijrichting) in delen over het bestaande weggennet geschoven om de verbinding te maken met de bestaande snelweg A16.

Voorbereidingen

Iedere automobilist die het Terbregseplein passeert, ziet inmiddels de betonnen pijlers omhoogsteken. Meer onzichtbaar voor de omgeving is de voorbouwlocatie iets verderop; een 'fabriek op locatie' waar vanaf september 2021 de start van het lanceren van de wegdekken gepland is.

Afgelopen weken is door bouwcombinatie De Groene Boog gewerkt aan de opbouw van de 'lanceerneus'. Met behulp van dit stalen frame worden de betonnen wegdekdelen straks naar de overzijde geschoven.

Uniek in Nederland

Alhoewel het niet de eerste keer is dat in Nederland deze werkwijze wordt toegepast, heeft het Terbregseplein een primeur met het schuiven over een snelweg die al in gebruik is. In bergachtige gebieden is toepassing van de ILM-methode meer gangbaar. Voordeel van de methode is dat grotere overspanningen makkelijker overbrugd kunnen worden. 

Een bijkomend voordeel bij de A16 Rotterdam is dat er geen extra grote afsluitingen nodig zijn om de fly-over te kunnen bouwen.

Lanceerproces

Aan de noordkant van het Terbregseplein ligt de zogenoemde voorbouwlocatie. Bij deze bouwmethode worden betonnen brugdekdelen vanaf de voorbouwlocatie richting de betonnen pijlers (steunpunten) gelanceerd. Dat gebeurt met een snelheid van circa 2 - 2,5 m/h 

De neus overbrugt de afstand tussen de pijlers en zorgt ervoor dat het gewicht goed is verdeeld. In totaal gaat het om ongeveer 400 m dek per rijrichting. Het wegdek wordt, zonder het verkeer te hinderen, over de bestaande infrastructuur (A20) heen geschoven.

Voorbouwlocatie

Elk dek 'doorloopt' 3 zones: de prefabzone, de bekistingszone en als laatste de curingzone. Eerst wordt het staal van het dek gevlochten, vervolgens in de bekistingszone het beton gestort en als laatste vindt de afwerking plaats.

Nadat het een dek is gegoten, moet het 2 weken uitharden voordat het over de weg geschoven kan worden.

Planning

Vanaf september 2021 start het inschuiven van de 1e wegdekken. Na ongeveer 8 maanden wordt het proces herhaald voor de andere rijrichting, met halverwege zo’n 2 maanden tijd om de voorbouwlocatie gereed te maken voor de lancering van het westelijke dek.

Maand van het Terbregseplein

De maand september staat in teken van het Terbregseplein. Het team organiseert, onder andere in de Expo A16 Rotterdam, diverse activiteiten voor jong en oud. Ook vinden verschillende lezingen plaats. Binnenkort wordt het programma bekendgemaakt op de website. Voor sommige activiteiten is aanmelding nodig.

A16 Rotterdam

Een goede bereikbaarheid van Rotterdam, Lansingerland en de omliggende regio is belangrijk voor een sterke economie en een goede leefbaarheid. De A16 Rotterdam draagt daaraan bij. De nieuwe 11 km lange en energieneutrale snelweg verbindt de A16 ter hoogte van het Terbregseplein met de A13 bij Rotterdam The Hague Airport.

Ze wordt in opdracht van Rijkswaterstaat aangelegd door De Groene Boog, een bouwcombinatie van BESIX, Dura Vermeer, Van Oord en TBI-bedrijven Croonwolter&dros en Mobilis.