Factsheet: Logistieke aanpak

Voor de logistieke sector kunnen wegwerkzaamheden een grote impact hebben, en andersom is het voor de infraprojecten van belang dat goederenstromen efficiënt georganiseerd worden om de beschikbare wegcapaciteit optimaal te benutten.

Goederenvervoer vraagt ten opzichte van personenvervoer een andere aanpak slim reizen (multimodaal en regio-overstijgend), omdat de keten en keuzes complexer zijn en hogere eisen aan voorspelbaarheid en betrouwbaarheid worden gesteld. Vaak valt er veel winst te behalen en daarom ontwikkelden binnen Nederland verschillende (regionale mobiliteits-)organisaties een logistieke aanpak.

Deze hebben een permanent karakter, om logistiek op de langere termijn efficiënter en duurzamer te maken, maar ook tijdelijke acties om hinder tijdens werkzaamheden te minimaliseren. Deze kunnen namelijk impact hebben op de verschillende spelers in de logistieke sector waar projecten rekening mee moeten houden via hun aanpak:

  • Verladers (partij die goederen verzendt): vertraging in leveringen, herplanning van zendingen met nieuwe routes en vervoerders inplannen en verhoogde kosten (boetes voor late leveringen, hogere transportkosten voor alternatieve routes of extra uren voor vervoerders)
  • Expediteurs (logistieke dienstverleners die verantwoordelijk zijn voor het organiseren van transport): hogere kosten, verstoorde planningen en verminderde leveringsbetrouwbaarheid van expediteurs. Dit leidt tot klantontevredenheid en mogelijk reputatieschade.
  • Rederijen (vervoerder gespecialiseerd in zeetransport): vertragingen op de weg beïnvloeden rederijen vooral via verstoringen in de aan- en afvoer van containers naar havens. Dit kan leiden tot langere wachttijden, hogere opslagkosten en vertragingen in het vaarschema.
  • Vervoerder (partij die fysiek het transport uitvoert): extra reistijd met daarbij mogelijk inefficiënte routes en verhoogde werkdruk voor de chauffeurs en hogere brandstofkosten.
  • Verlossers (partij die goederen ontvangt): verstoorde tijdslots door vertragingen, congestie in de opslagcapaciteit, impact op voorraadbeheer (tekort of overschot).

Naast de inzet op logistieke aanpak zijn er ook een aantal andere interventies die gepleegd kunnen worden (door de infraprojecten). In deze factsheet zullen de maatregelen, interventies, (bereikbaarheids)effecten, kosten en aandachtspunten beschreven worden.

Maatregel en interventie

Afstemming tussen transportsector en Rijkswaterstaat (RWS)

Voordat ingegaan zal worden op de specifieke maatregelen en interventies door een project, is het van belang om ook op een hoger niveau te beschrijven welke maatregelen er getroffen worden om zowel de transportsector als RWS/overheid tegemoet te komen.

  • Data: door data te delen kunnen overheden duidelijk maken welk type voertuig waar op welk moment welkom is. Andersom kunnen logistieke bedrijven door het delen van hun data aan overheden laten weten hoe hun wagenpark eruit ziet en hoe het wordt ingezet. Op deze manier kan er adequaat op elkaar worden geanticipeerd. Het is van belang dat er wordt gespecificeerd naar data over wegen en data over verkeer. Zorg dat alle planbare data ruim vooraf worden gedeeld en actuele data beperken tot ongeplande verkeerssituaties. Borg kwaliteit van de data en consistentie met fysieke maatregelen, met name bebording. Omleidingsroutes zijn niet zonder meer te verwerken in planning en navigatie services (zie ook Factsheet Navigatiesystemen).
  • Samen slim plannen: voor de logistiekesector (met name bij de verladers en expediteurs waar de zwaartepunt ligt) is het van belang dat ze tijdig weten welke wegwerkzaamheden eraan komen, zodat ze er rekening mee kunnen houden en eventueel ook in gesprek kunnen gaan met Rijkswaterstaat over mogelijke conflicten en oplossingen. Zo deelt Rijkswaterstaat met Transport en Logistiek Nederland (TLN) de planning van de werkzaamheden. Dit gaat nu nog om een relatief korte termijn (meestal 2 jaar vooruit), Rijkswaterstaat is momenteel aan het onderzoeken of het ook mogelijk is de planning op een langere termijn deelbaar te maken (8 jaar vooruit). Naast TLN zijn er ook andere partijen (zoals Vereniging Eigen Rijders Nederland) en buitenlandse vervoerders die niet helemaal worden gedekt. Daarnaast wordt er samen met het bedrijfsleven onderzocht op welke dagen impactvolle werkzaamheden plaats moeten vinden en is er afgesproken gezamenlijk te onderzoeken welke ‘verbindingen’ de meeste onrust bij het bedrijfsleven veroorzaken. Logistiek en goederenvervoer vragen voorspelbaarheid, ook bij ongeplande tegenslag. Daarom is meer aandacht nodig voor de omgang met ongeplande stremmingen en incidenten. Welke werken en maatregelen met welke tijdshorizon verdienen voorrang vanuit het algemeen belang? Om dat te kunnen bepalen is nodig dat informatie gedeeld wordt met Rijkswaterstaat. Dit helpt bij de optimale benutting van de netwerken, en optimaliseert de inzet van transportvoertuigen.

Stappen die vanuit de Hinderaanpak gezet worden

Slim plannen: vanuit dit onderdeel van de Hinderaanpak zijn er een aantal punten van belang voor de logistieke sector bij wegwerkzaamheden. 

  • Hinderplanning als input voor Slim Reizen: de hinderplanning kan door de Rijksaterstaat regio’s als input dienen voor de potentie van maatregelen binnen Slim Reizen (op de langere termijn). De Rijkswaterstaat regio’s kunnen die planningen voorleggen aan de Regionale mobiliteits organisatie (RMO). Op die manier kan men in regioverband de ambities of visies ten aanzien van bereikbaarheid vanuit bepaalde gebieden naast de (toekomstige) planning leggen om te kijken naar kansen vanuit beleid.
  • Vrachtverkeer: 
  1. Voor vrachtverkeer moet er in de planning rekening gehouden worden met relevante vrachtspecifieke situaties. Bijvoorbeeld met de van tevoren (lokaal) bekende pieken waarbij (extra) vrachtvervoer veel gebruik maakt van een betreffende weg waaraan werkzaamheden zijn.
  2. Ook zijn de routes waarover gevaarlijke stoffen worden vervoerd essentieel om als regio goed in beeld te hebben. Kijk daar goed naar op het moment dat er aan zo’n (omleidings)route gewerkt gaat worden. Dit geldt ook voor ander bijzonder weg transport met afwijkende maten en gewichten en doorlopende ontheffingen, zoals Langere en Zwaardere Vrachtautocombinaties.
  3. Specifiek voor vrachtverkeer is het goed om de slimme adaptieve hinderplanning vroegtijdig met brancheorganisaties als Evofenedex en TLN te delen. Daardoor beschikken logistieke planners tijdig over deze informatie. Ook met het oog op meerjarige afspraken met vervoerders en om eventuele kansen voor een modal shift naar spoor of binnenvaart te verkennen. Uit gesprekken met stakeholders uit de logistieke sector blijkt dat zij minimaal een jaar vooraf informatie over planningen van werkzaamheden nodig hebben. Dan kunnen zij hun logistieke plannen en modaliteitskeuze daarop aanpassen. Voor vrachtverkeer is het, meer dan voor personen verkeer, van belang dat er niet te veel tegelijkertijd binnen één corridor wordt gewerkt. En dat ook buiten de bestaande corridors rekening wordt gehouden met stapeleffecten voor vrachtverkeer. Vrachtverkeer maakt vaak langere en gecombineerde verplaatsingen. 
  • Voor het containertransport is het essentieel dat bij een vaarwegstremming niet gelijktijdig aan de parallelle snelwegen wordt gewerkt. Omdat omvaren voor containervaart vaak geen optie is, kan een tijdelijke negatieve modal shift naar de weg het gevolg zijn. Gezien de grote omvang, moeten we dat zo veel mogelijk vermijden. Een overslag naar kleinere schepen of trein heeft dan de voorkeur indien mogelijk.

Slim Reizen: naast genoemde maatregelen en interventies die een project kan treffen tijdens wegwerkzaamheden, zoals beschreven in deze factsheet, zijn er een aantal andere onderdelen die standaard vanuit de Hinderaanpak ook van belang zijn.

  • Hindercommunicatie: bij wegwerkzaamheden ondervinden diverse doelgroepen hinder. De doelgroepen uit de logistieke sector zijn aangrenzende bedrijven die tijdelijk minder bereikbaar zijn, vrachtverkeer (naast Nederlandse ook buitenlandse chauffeurs. De communicatieaanpak is afhankelijk van de doelgroep die een project wil bereiken. Projecten die te maken hebben met veel buitenlands verkeer kunnen communicatiemiddelen laten vertalen. Voor logistiek geldt dat de partijen niet per project, maar op regionaal of nationaal niveau, zoals in de goederenvervoercorridors, geïnformeerd willen worden. Zij leggen vaak langere afstanden af, zeker als het gaat om de zwaarste vrachthinderklasse. Naarmate werkzaamheden dichterbij komen dient de informatie concreter te worden. Volgens Evofenedex willen verladers minimaal een half tot 1 jaar van tevoren min of meer exact weten wat ze kunnen verwachten zodat zij hun logistieke plannen en modaliteitskeuze daarop aan kunnen passen. Borg de afstemming tot op uitvoeringsniveau. Goede informatie over geplande wegwerkzaamheden kan in de planning al voorkomen dat vrachtwagens en bestelauto’s veel vertraging onderweg oplopen.
  • Reis-en Route Informatie: ook onderweg is het van belang snel op de hoogte te zijn van actualiteiten en de omleidingsroutes. Zie voor meer informatie Factsheet: Beïnvloeden Navigatiesystemen bij wegwerkzaamheden.

Inzet logistieke makelaar via een Regionale Mobiliteitsorganisatie (RMO)

De Logistiek Makelaar is ontstaan in het landelijk project genaamd ‘Beter Benutten’. De doelstelling van dit project was het verbeteren van de bereikbaarheid in de drukste regio’s van ons land. Een van de initiatieven was de inzet van de Logistiek Makelaar, welke actief met bedrijven aan de slag ging om slimme verbeterslagen te maken om zodoende het aantal vervoerskilometers te verminderen. Beter Benutten is afgerond in 2018, maar het gedachtegoed en de activiteiten van de Logistiek Makelaar zal, in samenwerking met het KennisDC Logistiek, in 2019 en verder worden doorgezet.

In logistieke aanpakken word kennisdeling tussen bedrijven onderling, tussen bedrijven en overheid, of door de inbreng van een extern expert, vaak gecombineerd in de vorm van een logistieke makelaar. Dit is een persoon die in naam van een overheid of een samenwerkingsorganisatie (bijv. een RMO) bij bedrijven langsgaat om hen van gratis logistiek advies te voorzien en op de hoogte te stellen van de nieuwste ontwikkelingen. De logistieke makelaar is de spil tussen bedrijven, de lokale overheid en de meest actuele kennis. Vanwege de nauwe banden met de lokale overheid heeft de makelaar bijvoorbeeld de meest actuele kennis van het lokale beleid en ook toekomstige beleidsplannen. Omdat de makelaar bij verschillende bedrijven langsgaat heeft hij/zij ook veel kennis van wat er speelt in het bedrijfsleven. Verder kan de logistieke makelaar vanwege zijn of haar expertise hoogkwalitatief advies geven over hoe bedrijven hun logistiek efficiënter kunnen inrichten. Per RMO wordt hieronder toegelicht wat zij doen op het gebied van logistieke aanpak en eventueel welke rol een logistieke makelaar daarin speelt.

Als een project behoefte heeft aan meer informatie of wil weten welke stappen zij kunnen nemen, kan het beste contact opgenomen worden met een RMO die actief is in het gebied waar de werkzaamheden plaats gaan vinden. Per RMO is hieronder een link opgenomen voor contact.

Zuid-Holland Bereikbaar (ZHB)

  • Modal shift: modal shift in de logistiek betekent letterlijk ‘van modaliteit veranderen’ en is in dat opzicht een breed begrip; het kan gelden voor een grote vrachtcontainer die van de weg af gaat en per spoor wordt vervoerd, maar ook voor een bestelbus waarbij de boodschappen in de stad verder per fiets worden bezorgd. Beide logistiek, beide modal shift, maar hele andere vormen. Binnen Zuid-Holland Bereikbaar ligt de focussen op bouwlogistiek, stedelijke logistiek en container logistiek. Voor een bedrijf heeft ‘modal shiften’ een aantal voordelen: betere bereikbaarheid, efficiëntere bedrijfsprocessen en verduurzaming van bedrijfsvoering.
  • Vrachtvervoer slim over de dag spreiden: tussen 06.00 en 09.00 uur en 16.00 en 19.00 uur is het veel filerijden, weinig doorrijden. Het betekent bijna altijd vertraging van ook goederenvervoer. Door de rittijden van vracht- en goederenvervoer aan te passen van een bedrijf, kan een aantal voordelen opleveren.  
  1. Het spreiden van de ritten over de dag(delen) biedt mogelijkheden om sneller op de bestemming te komen.
  2. Spitsmijden en slimmer spreiden betekent minder in de file staan. En dat betekent minder CO2-uitstoot: filerijden kost nu eenmaal meer brandstof en uit stoot dan doorrijden.
  3. Spreiding maakt een logistieke proces efficiënter en daarmee extra kostenbesparend.
  4. Spreiden verbetert de bereikbaarheid: hoe meer ritten van vrachtvervoer er anders over de dag verdeeld worden, hoe minder file in de spits en dus hoe beter de bereikbaarheid van de regio. Het spreiden van een rit naar buiten de spits, draagt bij aan de bereikbaarheid van de rit die níet buiten de spits kan rijden.
  • Inzet op slimme en schone bouwlogistiek: hier gaat het om de logistiek rondom de bouw(locatie). Dat is vaak kostenbesparend en betekent minder hindermeldingen, aansprakelijkheden, files, oponthoud en minder uitstoot van schadelijke stoffen, zoals CO2 en stikstof. Daar hebben alle betrokkenen baat bij.

Praktijkvoorbeeld: gepland onderhoud A15 maakte slimme containerlogistiek urgent en effectief.

Wil je meer weten of contact opnemen voor jouw project? Neem dan contact op met een van de Logistiek adviseurs via de website Zuid-Holland Bereikbaar.

Amsterdam Bereikbaar

Vanuit Amsterdam Bereikbaar speelt Breikers een actieve rol op het gebied van stadsdistributie. De focus ligt op de manier waarop we de binnensteden bevoorraden, bouwmaterialen aanvoeren, pakketjes bezorgen en afval afvoeren.

Wil je meer weten of contact opnemen voor jouw project? Neem dan contact op met een van de adviseurs: Breikers logistiek, aan de vooravond van een revolutie - Breikers

GoedopWeg

Bij GoedopWeg ligt de focus op met name de stadslogistiek te verbeteren, net als bij Amsterdam Bereikbaar.

Wil je meer weten of contact opnemen voor jouw project? Neem dan contact op met een van de adviseurs van die zich bezig houden met de Hinderaanpak vanuit GoedopWeg: Contact

LogistiekBereikbaar; o.a. samenwerking vanuit Zuid-Limburg- en Midden-Limburg Bereikbaar

Op de website Logistiek Bereikbaar vinden ondernemers praktische informatie over: duurzame en efficiënte (stads)logistiek, de overstap van vervoer over de weg naar vervoer over water en spoor, elektrificatie van het wagenpark en een slimmere rittenplanning.

Wil je meer weten of contact opnemen voor jouw project? Neem dan contact op met een van de Logistieke Makelaars: Team Logistiek | Logistiek Bereikbaar

SmartWayz

Het expertteam Smart logistics helpt bij het integreren en opschalen van slimme toepassingen in de logistieke praktijk. Hierbij focussen we op ladingen efficiënt vervoeren, piekmomenten op de weg mijden, routereistijd betrouwbaarder en sneller maken én de verkeersveiligheid verhogen. Data uitwisselen tussen de wegbeheerder en logistieke dienstverlener (in-truck, via wegkantborden en planningsinformatie) is daarbij veelal de basis.

Wil je meer weten of contact opnemen voor jouw project? Stuur een mail naar info@smartwayz.nl

Slim & Schoon Onderweg

Voor de regio Arnhem-Nijmegen worden met name logistieke makelaars ingezet om bedrijven te adviseren bij ‘Slimme logistiek’; je logistiek beter plannen, personeel slimmer inzetten, voorraadbeheer optimaliseren en effectief beladen.

Wil je meer weten of contact opnemen voor jouw project? Neem dan contact op met een van de Logistieke Makelaars: Logistiek | Slim & Schoon Onderweg

Regio Stedendriehoek

In de Regio Stedendriehoek is een logistiek netwerk actief. Het netwerk wordt gevormd door organisaties uit het bedrijfsleven, onderwijs en overheid en richten zich op logistieke activiteiten. Bedrijven uit het netwerk zijn verladers, vervoerders, toeleveranciers of dienstverleners. Het doel van het netwerk? Samen de logistiek efficiënter en duurzamer maken. Hiernaast ligt de focus ook op modal shift, verplaatsen van vervoer over water en spoor, net als bij ZHB. De logistieke makelaar binnen deze RMO adviseert hierover.

Wil je meer weten of contact opnemen voor jouw project? Neem dan contact op met de Logistieke Makelaar: Slimschoonreizen | Logistiek

Truckspotting

Truckspotting wordt ingezet om een goed beeld te krijgen van de intensiteit, het type transport en wie zich op de weg bevindt. Truckspotting wordt met name ingezet wanneer er onderhoud is gepland aan bruggen, tunnels of wegen. Het onderhoud heeft onder andere grote impact op bedrijven met veel logistiek transport. Truckspotting is dan een succesvolle methode om bedrijven vooraf te kunnen informeren.

Met lussen in de weg worden voertuigen geteld en voertuiglengtes achterhaald. Zo wordt achterhaald hoeveel verkeersdeelnemers er op een bepaalde route zijn en wat het aandeel is aan personenwagens, bestelbusjes en vrachtvoertuigen. Met truckspotting kunnen 'namen en rugnummers' gegeven worden aan die voertuigen. ZHB stelt top 200 lijsten samen met het bestel- en vrachtverkeer dat het vaakst is gezien. Deze lijsten gebruikt ZHB om in contact te komen met de bedrijven. Het verschilt per project hoe vaak en hoe lang truckspotting wordt ingezet. Meestal gebeurt het op drukke werkdagen (dinsdag en donderdag) in de spits (tussen 06.00 en 10.00 uur en 16.00 en 19.00 uur). Dan is er de meeste kans dat de belangrijkste partijen voorbijkomen.

Truckspotting heeft ook voor andere projecten meerwaarde. Zo helpt het ZHB, omdat meer inzicht wordt verkregen in welk type goederenstromen er zijn. Dat kan nuttige informatie zijn voor volgende projecten in hetzelfde gebied. Een mooie voorbeeld is de A15; hier werd truckspotting meerdere keren succesvol ingezet. Voordat het onderhoud plaatsvond, werden marktpartijen uitgebreid geïnformeerd en is de overlast op die manier beperkt.

Effecten maatregelen/interventies

In dit onderdeel worden de kwalitatieve effecten van de algemene maatregelen/interventies opgesomd. De logistieke aanpak heeft veel verschillende mogelijke maatregelen/interventies die een project kan treffen en gezien de verscheidenheid en beperkte informatie over de kwantitatieve effecten zijn in de tabel hieronder de hoofdlijnen gegeven van de soort maatregel/interventie, effecten op doorstroming en duurzaamheidseffecten. Voor wat de kosten kunnen zijn is geen informatie beschikbaar.

In de het rapport van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KIM) staan Factsheet 5 ‘Efficiency maatregelen bedrijven’ en 13 ‘Modal shift bedrijven’ specifiekere maatregelen, onderzoeken en effecten benoemd. Maar gezien de omvang, complexiteit en deels het niet passen binnen de scope van deze factsheet Logistieke Aanpak, is ervoor gekozen om niet alle informatie hieruit op te nemen, maar alleen de hoofdlijnen.

Maatregelen/interventieBeschrijvingEffect op doorstromingDuurzaamheidseffect
Modal Shift bedrijvenDit betreft maatregelen gericht op het stimuleren van een verschuiving naar duurzamere vormen van goederenvervoer. Dit kan zowel gaan over specifieke maatregelen (zoals de inzet van vrachtfietsen) als over meer gecombineerde maatregelen, zoals een aanpak gericht op logistiek (via bijv. slimmere bevoorrading) of een pakket maatregelen gericht op vraagbeïnvloeding goederenvervoer.Verschillende studies rapporteren gunstige effecten van maatregelen gericht op modal shift van vervoerders en verladers op het aantal ritten, met soms een doorvertaling naar doorstroming/spitsmijden; denk aan gunstige effecten van het bundelen van ladingen, slimme vervoerscombinaties en de inzet van vrachtfietsen.Verduurzaming logistiek: In een studie in Noord-Holland en Flevoland komt een pakket maatregelen gericht op verduurzaming van logistiek via logistieke hubs en slimme logistiek én een aanpak modal shift logistiek tot een reductie van ca 125 kton CO2-reductie opleveren in 2030, ten opzichte van 2020.
Efficiency maatregelen bedrijvenDit betreft maatregelen gericht op het verbeteren van de efficiency van bedrijven, met als (mogelijk) gevolg minder afgelegde afstand voor goederen en diensten en daardoor mogelijk een betere doorstroming en gunstige gevolgen voor emissies. Denk bijvoorbeeld aan intentieverklaringen tussen bedrijven, slim bundelen en het toelaten van langere en zwaardere voertuigen.Maatregelen in deze categorie (zoals intentieverklaringen en slim bundelen) worden door studies regelmatig geassocieerd met gunstige effecten op doorstroming. Zo noemt de Eindevaluatie Beter Benutten dat maatregelen gericht op het stimuleren van efficiency hebben geleid tot minder vrachtwagenritten en bestelautoritten in de spits.Slim bundelen & intentieverklaringen: MU Consult (2015) rapporteert aanzienlijke effecten op CO2 reductie door dergelijke maatregelen gericht op efficiënter goederenvervoer in Arnhem/Nijmegen.
Logistieke makelaarVerschillende studies rapporteren gunstige effecten van de inzet van zogenaamde ‘logistieke makelaars’ in het bereiken van bedrijven, waardoor (hetzij indirect) spitsmijdingen ontstaan.
Hindercommunicatie afstellen op logistiekIn samenwerking met bijvoorbeeld een RMO logistieke doelgroepen identificeren en daar specifieke (regiooverstijgende) communicatie voor inrichten.Niet alleen regionale partijen, maar ook internationale partijen kunnen hun ritten aanpassen op basis van gecommuniceerde hinder. Dat levert minder vertragingen op en/of chauffeurs die ongewenste omleidingen nemen.Efficiëntere structurele routeplanning

Kosten

Bij de inzet van logistieke maatregelen is het van belang om rekening te houden met verschillende kostenposten, kanttekeningen en onderscheidende parameters.

  • De financiering komt voort uit een cofinanciering van het rijk en regionale overheden. Een RMO zorgt voor de inzet van logistieke makelaars.
  • De kosten zijn sterk afhankelijk van de grootte van de regio waar de logistieke aanpak wordt ingezet, welke maatregelen en of producten deze aanbied, en hoe het georganiseerd is en welke indirecte algemene kosten voor organisatie zijn meegenomen in deze budgetten.
  • De kosten zijn naast de genoemde factoren ook afhankelijk van de hinderperiode, de ambitie voor verkeersreductie en of er gebruik wordt gemaakt van een bestaand netwerk.

Aandachtspunten

  • Behoefte aan een multimodale meerjarenhinderplanning: goederenvervoerders en -verladers hebben de mogelijkheid om hun logistieke stromen (deels) te verplaatsen tussen de netwerken en modaliteiten om hinder op een netwerk te vermijden of op andere manieren te anticiperen, zoals kiezen voor minder (lange) verplaatsingen of meer flexibiliteit en weerbaarheid bij verstoringen (ook de ongeplande). Een vroegtijdig en voorspelbaar inzicht in de gevolgen van grote werkzaamheden helpt hen daarbij en zij kunnen adviseren bij het nader prioriteren en mitigeren. Dit gebeurt al wel (via SPIN/NDW/Melvin) voor projecten in de uitvoeringsfase tot 2 jaar vooruit, maar nog niet in de planningsfase 2-10 jaar voor de uitvoering. Voor alle netwerken (HWN, HVWN en HRN) geldt dat de onzekerheid van planning/programmering op middellange termijn (van 2 à 3 jaar tot 10 jaar vooruit) relatief groot is. Feitelijk is het beschikbaar houden van het netwerk tijdens werkzaamheden vaak niet het enige projectdoel, maar slechts een belangrijke variabele. Om te komen tot een meerjarenhinderplanning die een beeld geeft van de te verwachten hinder op de lange termijn, is het wenselijk om te sturen op zekerheid in de planning. Daarmee is er ook meer zekerheid in welke hinderboodschap er gedeeld kan worden. Vooral als deze planning middels een logistieke modal shift kan leiden tot robuuste en vitale goederenvervoernetwerken. De werkelijkheid is, gezien externe factoren (bijvoorbeeld budgetten, regelgeving, beschikbaarheid materieel/personeel), die allen kunnen leiden tot verschuivingen in de planning, weerbarstig. Om te komen tot een multimodale meerjarenhinderplanning is door Arcadis, in opdracht van Rijkswaterstaat, een mogelijk roadmap gemaakt.
  • Zorg voor monitoring en evaluatie: het nakomen van afspraken over monitoring en evaluatie is van belang om te kunnen leren van logistieke maatregelen. Soms worden afspraken als bureaucratisch ervaren en niet nagekomen. Het kan raadzaam zijn (een deel van) de financiële ondersteuning, indien daarvan sprake is, pas uit te keren na uitvoering van de monitoring en evaluatie of afspraken van te voren vast te leggen over wat, wanneer en hoe gemonitord en geëvalueerd moet worden (zie ook Leidraad Monitoring en Evaluatie Hinderaanpak)
  • Data (transport-/vervoersdata) vanuit de markt is noodzakelijk om goede prognoses, inschattingen en keuzes te maken. Hoe meer en betere data de markt ter beschikking stelt, des te beter de overheid (I&W/RWS) de modellen en prognoses kunnen maken.

Geraadpleegde bronnen

Vragen of opmerkingen over de Toolbox Slim Reizen?

Heeft u vragen of opmerkingen over de Toolbox Slim Reizen? Neem dan contact met ons op via het contactformulier.