A8 en Coenbrug: groot en regulier onderhoud

A8 en Coenbrug: groot en regulier onderhoud

Waarom

  • Op de A8 en de Coenbrug voeren we regelmatig onderhoud uit.
  • In 2020 is het asfalt tussen de N246 en knooppunt Zaandam vervangen voor stiller asfalt en stillere voegen.
  • In 2021 voeren we herstel- en onderhoudswerkzaamheden uit aan beweegbare delen van de Coenbrug.
  • In 2024 vervangen we de geluidsschermen.
  • We vervangen in 2026 de bediening en besturing van de brug.
  • Rijkswaterstaat is met omwonenden en gemeente in gesprek over werkzaamheden, luchtkwaliteit en geluid.

Hoe

vervangen bediening en besturing brug, asfalt en geluidsschermen

Kijk mee in de Coenbrug

Tot 17 april 2021 werkt Rijkswaterstaat aan de Coenbrug. Dit doen we onder andere door het reviseren van de trek-duwstangen, die de brug op zijn plaats houden. De werkzaamheden vinden voor een groot deel binnen in de brug plaats, onzichtbaar voor de omgeving. Benieuwd waar we mee bezig zijn? Aan de hand van deze tekening leggen we het uit.

Oplegpunt

Als de brug dicht is, rust de brugklep op het oplegpunt. Maar de brugklep blijft niet altijd goed liggen. Bij zwaar verkeer veert de klep bij het oplegpunt iets op en valt daarna weer neer. Dat veroorzaakt geluidsoverlast. Om dit te verminderen brengen we een paar mm staal aan op het oplegpunt. Hierdoor komt de brugklep strakker op het punt te liggen

Trek-duwstangen

De trek-duwstangen zijn belangrijk bij het openen en sluiten van de brug. Als het panamawiel linksom (vanuit het perspectief op de afbeelding) draait, dan trekken de stangen de ballastkist naar beneden en gaat de brug open. Draait het wiel daarna rechtsom, dan duwen de stangen de ballast juist naar boven en gaat de brug dicht. De trek-duwstangen zorgen er dan voor dat de brugklep strak op het oplegpunt wordt geduwd. Zij leveren de juiste oplegdruk. Omdat er op dit moment een paar mm speling in de stangen zit, is de oplegdruk te klein. Daarom gaat Rijkswaterstaat de trek-duwstangen reviseren: uit elkaar halen en opnieuw in elkaar zetten, zodat alle onderdelen weer strak op elkaar zijn afgesteld. Dan houden de stangen de brugklep weer stevig op zijn plaats.

Motor

Het panamawiel wordt aangedreven door een motor.

Panamawiel

Als het panamawiel linksom draait, wordt de brug geopend.

As

Om deze as draait de brug.

Deur

Het reviseren van de trek-duwstangen gebeurt op een andere plek, buiten de brug. Via deze deur worden de stangen naar buiten en weer naar binnen gebracht. De stangen zijn over het water afgevoerd met een schip.

Ballastkist

De trek-duwstangen verbinden het panamawiel met een ballastkist. Dankzij dit gewicht kan de zware brugklep aan de andere kant worden opgetild. Het gewicht bestaat uit blokken van lood

Op de hoogte blijven?

In de nieuwsbrief A8 en Coenbrug houden wij u op de hoogte van wat er speelt. U kunt zich voor deze e-mailnieuwsbrief aanmelden.

Aanmelden voor de nieuwsbrief

Heb ik last van de werkzaamheden?

We voeren regelmatig werkzaamheden uit aan de Coenbrug en snelweg A8. Van sommige kunt u hinder hebben. Voordat de werkzaamheden beginnen informeert de aannemer betreffende bewoners en bedrijven. Informatie over grotere werkzaamheden ontvangt u ook via deĀ nieuwsbrief A8 Coenbrug.

Wanneer

Gereed: onbekend

Bekijk de volledige planning

Deze planning is onder voorbehoud.

Nieuws

Meer nieuws

Zie ook

Onderliggende pagina's