Veiliger op weg dankzij uw navigatie

Nieuwsbericht

Veiliger op weg dankzij uw navigatie

Gepubliceerd op: 13 juli 2022 - Laatste update: 14 juli 2022, 14:12

Nederland is het eerste Europese land waar het binnenkort mogelijk is dat uw auto of navigatiesysteem u waarschuwt wanneer een voertuig met zwaailicht en sirene dichterbij komt.

Om dit mogelijk te maken, werkt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en DGMO samen met 6 marktpartijen onder de naam ‘Safety Priority Services’ (SPS).

Gemak en veiligheid voor de weggebruiker

Gebruikers van apps van ANWB, Be-Mobile, Hyundai, Inrix, Kia of TomTom ontvangen binnenkort veiligheidsmeldingen. Hun auto of app waarschuwt als een voertuig met zwaailicht en sirene dichterbij komt.

De melding vertelt welk voertuig eraan komt en vanaf welke kant. In het begin geldt dit alleen voor ambulances. Later dit jaar worden de meldingen ook gebruikt voor andere voertuigen, zoals de voertuigen van de weginspecteurs.

Weggebruikers ontvangen via hun app of auto ook waarschuwingen bij mogelijke gevaarlijke situaties. Dit gaat bijvoorbeeld om wegwerkzaamheden, filestaart, spookrijders, verkeersongelukken, obstakels op de weg, glad wegdek of een afgesloten rijstrook.

Samenwerking SPS

De Safety Priority Services is een samenwerking tussen 6 bedrijven: ANWB, Be-Mobile, Hyundai, Inrix, Kia en TomTom. Met deze samenwerking speelt Nederland in op Europese wet- en regelgeving die in 2025 ingaat. De betrokken bedrijven kunnen in Nederland kennis en ervaring opdoen met het doorgeven van verkeerswaarschuwingen aan weggebruikers.

Informatie uit voertuigen

In de samenwerking combineren de 6 bedrijven hun eigen data met die van het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW). De data van de bedrijven zelf zorgt dat systemen weten waar bijvoorbeeld langzaam rijdend verkeer is (filestaart) of waar weginspecteurs rijden.

Deze data is voor iedereen toegankelijk. De 6 partijen zullen feedback geven op de kwaliteit van de NDW-data, zodat deze waar nodig kan verbeteren. Zo kunnen we leren van de weggebruiker en weten we hoe we het eventueel kunnen verbeteren. Die feedback is voor ons heel belangrijk.

Rol van Rijkswaterstaat

Als grootste wegbeheerder nemen wij deel aan het kernteam van SPS. Martien Adema: ‘Naast het leveren van allerlei data (via NDW) leveren wij kennis over hoe bepaalde data-informatie tot stand komt.’

Adema geeft aan dat het voor ons ook mogelijk is om de verkeersinformatie die we verzamelen direct onder de aandacht te brengen bij onze serviceproviders. ‘We krijgen ook feedback van serviceproviders over de data die zij van ons gebruiken en waar mogelijk verbeteringen te realiseren is.’

In deze samenwerking is geregeld dat de partners ook hun veiligheidsdata laten zien. Adema: ‘Dit gaat om Crowd Source Data (bijvoorbeeld meldingen van gebruikers van Flitsmeister en TomTom). Deze data kan weer een trigger zijn voor Rijkswaterstaat dat er mogelijk iets aan de hand is en dat een weginspecteur ingeschakeld moet worden.'

Volgens Adema moet dit nog goed geregeld worden, maar zou het voor ons een kans kunnen zijn om die data te gebruiken.

Privacy en veiligheid

De waarschuwingen voldoen aan de veiligheidscriteria die de overheid heeft opgesteld, zodat ze weggebruikers niet onnodig afleiden. Veilig rijgedrag staat voorop. Weggebruikers hoeven niet te reageren op de waarschuwingen, waardoor ze hun handen aan het stuur blijven houden.

Natuurlijk houden we rekening met de privacy van weggebruikers. De 6 partijen vragen aan hun gebruikers of de informatie gedeeld mag worden voor de verkeersveiligheid. Als de gebruiker akkoord is, wordt deze data helemaal anoniem gemaakt en via een beveiligde verbinding met de andere partijen gedeeld.