In beeld

Fotonieuwsbrief Zeesluis IJmuiden (september - oktober 2021)

Gepubliceerd op: 22 oktober 2021, 11.34 uur - Laatste update: 5 januari 2022, 10.53 uur

De bouw van Zeesluis IJmuiden door aannemersconsortium OpenIJ is sinds augustus 2021 afgerond. Begin 2022 kan de scheepvaart officieel van de sluis gebruikmaken. In de tussentijd zijn er uitgebreide oefeningen en testen met alle betrokken partijen (operators, loodsen, slepers, vletterlieden).

Met deze fotoreportage blikken we terug op een aantal social mediaberichten die gedeeld zijn in augustus 2021 op onze Facebookpagina. Volgt u de pagina al?

Mocht u begrippen of locaties tegenkomen die u niet kunt plaatsen, kijk dan even op de overzichtskaart hieronder.

10 september – Terugblikken op vrijdag

Nu de bouw van de grootste zeesluis ter wereld door OpenIJ is afgerond, blikken we terug op een aantal bijzondere momenten. Eén daarvan is deze prachtige foto, waarop de bouwkranen zichtbaar zijn die gebruikt werden bij de bouw van de deurkas binnenhoofd (kanaalzijde). De deurkas binnenhoofd was op deze foto (december 2020) nog niet klaar. Tegenwoordig staat dit onderdeel van de zeesluis met daarin de operationele sluisdeur kanaalzijde en reservedeur grotendeels onder water.

13 september – Uitzicht vanaf het SOC

Een prachtig uitzicht vanaf het Sluis Operatie Centrum op Zeesluis IJmuiden en zee.

20 september – Sluiskolk

Hier is de sluiskolk te zien, met in de verte de sluisdeur zeezijde.

24 september – Terugblikken op vrijdag: de reservedeur

In de deurkas van het binnenhoofd, aan de kanaalzijde, bevinden zich de operationele en de reservedeur. Wanneer onderhoud aan de operationele sluisdeur nodig is, kan deze verwisseld worden met de reservedeur. Voor de zeesluis zijn 3 deuren gerealiseerd. Deze deuren zijn identiek en kunnen onderling uitgewisseld worden.

Op deze foto zien we de opslagruimte voor de reservedeur (droogdok), waar nog allemaal materiaal ligt dat gebruikt wordt voor de afbouw van de deurkas in het binnenhoofd. Inmiddels bevindt de reservedeur zich in dit gedeelte van het droogdok.

27 september – Zeesluis IJmuiden vanaf het Noordzeekanaal

11 oktober – De deur naar zee en naar het Noordzeekanaal

Dit is de buitendeur, de sluisdeur die toegang biedt vanuit het kanaal richting zee en andersom.

8 oktober - Terugblikken op vrijdag – 3 juni 2020

Voor de bouw van Zeesluis IJmuiden werd behoorlijk wat grond gebruikt en verzet. In totaal wel zo’n 4.300.000 m3. Wist je dat je daarmee maar liefst 6.000 zwembaden kunt vullen? Of de Johan Cruijff Arena twee keer tot de nok toe vol?

Foto: © FotoKvL / Ko van Leeuwen

15 oktober - Terugblikken op vrijdag – Het binnenhoofd in 2017

In de bouwkuip aan de kanaalzijde wordt de eerste hand gelegd aan de vloer van de deurkas, de zogenaamde snijranden. Deze randen van circa 2,5 m hoog zorgen ervoor dat ruimte beschikbaar gemaakt kan worden onder de vloer, tijdens het afzinken van de deurkas.

18 oktober – Fietsen over de sluizenroute

De sluizenroute wordt veel bezocht door fietsers uit alle windstreken. En wat is mooier om dan ook even een kijkje in de sluiskolk te nemen?

20 oktober – Oefenen en testen met Zeesluis IJmuiden

In aanloop naar de officiële openstelling van Zeesluis IJmuiden eind januari 2022, staan deze weken in het teken van het testen van de systemen en het oefenen met de sluis. Dit doen we niet alleen, maar samen met de bedienaars van het Centraal Nautisch Beheer, de sleepdiensten, de vletterlieden (zij leggen die schepen aan in de sluis), het loodswezen en de hulpdiensten.

Een belangrijk onderdeel van het oefenen, is het ervaren van de stromingen in de kolk en de krachten die ontstaan op de trossen, waarmee de schepen worden aangemeerd. Deze week wordt geoefend en getest met het Loodswezen. Hiervoor wordt het loodsvaartuig Procyon ingezet.

Meer nieuws IJmuiden: bouw nieuwe, grote zeesluis