Werkwijze Kennisinkoop

Kennisinkoop is 1 van de 4 inkoopdomeinen van Rijkswaterstaat. De afdeling Kennisinkoop valt onder het organisatieonderdeel Water, Verkeer en Leefomgeving (WVL).

Kennisinkoop verzorgt de aanbesteding en contractmanagement van kennisgerelateerde opdrachten voor heel Rijkswaterstaat. Dit doen we vanzelfsprekend in nauwe samenwerking met de inhoudelijke deskundigen.

Het inkoopdomein Kennis verschilt van andere inkoopdomeinen zoals Grond-, Weg- en Waterbouw (GWW) en Informatievoorziening en Bedrijfsvoering. Het inkoopdomein Kennis richt zich namelijk vaak op het onbekende. We willen iets onderzoeken wat we nog niet weten, daar is namelijk nog kennisontwikkeling voor nodig. 

In plaats van een vraag voor een specifieke oplossing beschrijven we bij kennisvragen daarom vaak een probleem waarvoor we een oplossing willen.

Voorbeelden van Kennisinkopen Rijkswaterstaat

De voorbeelden van Kennisinkopen lopen uiteen. Soms is er een dringende kennisbehoefte en een specifieke onderzoeksvraag. Andere keren komt het tot langdurige kennisprogramma’s, of strategische kennisallianties, om zo de kennisbasis van Rijkswaterstaat én Nederland te vergroten.

Strategische Sourcing van Kennis

De afdeling Kennisinkoop werkt met de Sourcing Strategie Kennis (SSK), een speciaal ontworpen afwegingsmodel voor het verzamelen én borgen van kennis. Zo kunnen we goed afwegen wat we zelf (moeten) doen en wanneer we inzetten op andere partijen om de benodigde kennis bijeen te brengen en te borgen. 

Op die manier zorgen we dat de benodigde kennis op het juiste moment op de juiste plaats beschikbaar is.

De methodiek brengt onder meer stap voor stap in kaart:

  • Wat de huidige kennissituatie is; wat is de toekomstige kennisbehoefte van Rijkswaterstaat.
  • Wat de marktsituatie is; zijn er nichespelers en bestaat bijvoorbeeld het risico van een monopolypositie.
  • Wie de relevante bestuurlijke partners zijn voor de kennisbehoefte, bijvoorbeeld waterschappen of provincies; zijn er raakvlakken met Rijkswaterstaat voor wat betreft de kennisbehoefte van deze partners.

Op basis van bovenstaande kunnen we kiezen voor een strategie van Make, Share, Buy, of een mengvorm.

Heeft u vragen over de Kennis-sourcingstrategie, neem dan contact met ons op via de servicedesk zakelijk.