A29: vernieuwing Haringvlietbrug
De Haringvlietbrug in de A29 is belangrijk voor verkeer tussen Zuid-Holland, Noord-Brabant en Zeeland en een belangrijke route voor het internationaal verkeer. Door steeds meer en zwaarder verkeer heeft de stalen kokerbrug uit 1964 last van vermoeiingsverschijnselen en ontstaan er scheuren. In 2023 is het beweegbare deel (de klep) vervangen. We bereiden nu de vernieuwing van het vaste deel voor.
Heb ik last van de werkzaamheden?
U heeft (op dit moment) geen last van de werkzaamheden.
Bekijk de planningIn de voorbereiding, de zogeheten planfase, onderzoeken we onder andere de effecten van de vernieuwing op de natuur en de gevolgen voor verkeer en scheepvaart. Hierbij wordt de omgeving via de Omgevingswet betrokken via een projectprocedure. Deze projectprocedure start begin 2026 met de publicatie van de kennisgeving voornemen en participatie. Daarna volgen het uitvoeren van een verkenning en een ontwerpprojectbesluit. Vervolgens wordt een definitief projectbesluit genomen.
De verwachting is dat de vernieuwing van de Haringvlietbrug start in 2031 of 2032. Hoe lang we de brug hiervoor moeten afsluiten voor het (vaar)wegverkeer is nog niet duidelijk. Wel weten we dat de hinder fors zal zijn, tussen de 6 en 12 maanden. De vernieuwing is onderdeel van de vernieuwingsopgave van Rijkswaterstaat.
Planning
-
Voorbereiding projectprocedure vernieuwing Haringvlietbrug
Ter voorbereiding van de kennisgeving onderzochten we een aantal varianten voor vernieuwing van de brug. Van het renoveren van het brugdek tot de aanleg van een tunnel. Alle resultaten zijn (inclusief verschillende uitvoeringswijzen) naast elkaar gelegd. Daarbij keken we naar uitvoeringskosten, hinder voor het wegverkeer, hinder voor de (hoge)scheepvaart, proceduretijd en uitvoeringsduur. Het vervangen van het brugdek op de bestaande pijlers kwam op basis van deze criteria als best haalbare alternatief uit. Daarom wordt dit alternatief verder onderzocht en uitgewerkt in de komende jaren.
-
Publicatie kennisgeving voornemen en participatie
-
Verkenning
-
Publicatie ontwerp projectbesluit
-
Projectbesluit
Deze planning kan nog veranderen.
Wat is er aan de hand?
Sinds 2023 voeren we tot aan de vernieuwing reparaties en versterkingsmaatregelen aan het vaste deel van de Haringvlietbrug uit. Deze maatregelen bieden een tijdelijke oplossing. We verwachten dat het aantal scheuren de komende jaren toeneemt. Daarom staat de brug tot aan de vernieuwing onder verscherpt toezicht en bereiden we de vernieuwing van de brug voor.
Tot aan de vernieuwing kan het zijn dat we verkeersmaatregelen moeten nemen, zoals gebruikersbeperkingen of het (tijdelijk) afsluiten van een rijstrook.
Feiten Haringvlietbrug
-
Bediening
De Haringvlietbrug wordt op afstand bediend vanuit de Volkeraksluizen.
-
Vaste deel Haringvlietbrug
Het vaste deel van de Haringvlietbrug bestaat uit een deel van 1060 meter en een deel van 80 meter. Tussen deze twee vaste delen bevindt zich een beweegbare brug.
-
Voertuigen
Dagelijks maken 66.000 voertuigen gebruik van de Haringvlietbrug.
Nieuws
-
Onderzoek vernieuwing Haringvlietbrug gestart: nieuw brugdek op bestaande pijlers
In 2023 is het beweegbare deel vervangen omdat dat dringend nodig was. We bereiden nu de vernieuwing van het brugdek voor op de bestaande pijlers.
-
Renovatie klep Haringvlietbrug wint Nationale Staalprijs 2024
Het projectteam voor de Renovatie van de beweegbare delen van de Haringvlietbrug heeft de Nationale Staalprijs van 2024 gewonnen.
-
Haringvlietbrug: renovatie klep officieel afgerond
Met de overhandiging van het certificaat voor de CE-markering is de renovatie van de Haringvlietbrug officieel afgerond. De brug kan veilig bediend worden.