Planning en aanpak

Rijkswaterstaat gaat de Van Brienenoordbrug vernieuwen. Op dit moment werken we aan een nieuwe aanpak voor de vernieuwing van de brug. Het plan van aanpak is naar verwachting in de zomer van 2024 klaar.

Tot aan de vernieuwing zorgt Rijkswaterstaat ervoor dat de brug veilig gebruikt kan worden. Op deze pagina leest u meer over de monitoring van de brug en de planning van de werkzaamheden.

Wanneer

Klaar: nog niet bekend
Woensdag 8 mei t/m maandag 13 mei 2024
  • vervangen houten balken op de brugklep
  • aanbrengen nieuwe laag asfalt op de brugklep
Vrijdag 24 mei t/m maandag 3 juni 2024
  • vervangen houten balken op de brugklep
  • aanbrengen nieuw asfalt op de parallelrijbaan.
In de nacht van maandag 17 juni op dinsdag 18 juni 2024
  • vervangen houten brugval op de parallelbaan links
Maandag 15 juli t/m zondag 28 juli 2024
  • herstel aan en schoonmaken van de voegovergangen
  • aanbrengen van nieuw asfalt op het fietspad, dat dan dicht is.
vrijdag 19 juli 22.00 t/m maandag 22 juli 05.00 uur
In de nacht van 4 op 5 september en van 5 op 6 september 2024
  • uitvoeren van de jaarlijkse zogenaamde FIT-test, waarbij we alle onderdelen van het brugproces controleren.

Bovenstaande planning is niet volledig en kan nog veranderen

Monitoring

Hoe houden we de brug in de gaten tot aan de vernieuwing? 

  • We inspecteren de constructie van de brug 2 tot 4 keer per jaar (westelijke boogbrug 4 x per jaar en de oostelijke boogbrug 2 x per jaar). 
  • We voeren 4 keer per jaar regulier onderhoud uit (zonder afsluiting van de brug).
  • We voeren 1 keer per jaar een zogenoemde FIT-test (Functionele Inspectie Test) uit, hierbij controleren we het brugproces met 2 nachtelijke afsluitingen, waarvan 1 per boog.
  • We checken wekelijks het houten dek van de brugvallen.
  • We voeren meerdere keren per jaar een visuele schouw uit.

De monitoring wordt gedaan volgens een monitoringsplan, waarbij we bevindingen uit eerdere inspecties meenemen. De aandachtspunten uit de monitoring krijgen een volgende keer extra aandacht.

Zo verbeteren we de monitoring om ongepland onderhoud en daarmee hinder zoveel mogelijk te voorkomen.