Planning en aanpak
De Van Brienenoordbrug wordt veel gebruikt en door steeds zwaarder wordend verkeer. Daarom vervangen we meerdere onderdelen. Tot aan de vervanging voeren we onderhoud uit, zodat u de brug veilig kunt blijven gebruiken. Op deze pagina leest u meer over de planning en de aanpak van project.
Wanneer
Woensdag 28 mei - maandag 2 juni 2025 | Beweegbaar deel van de Van Brienenoordbrug op de parallelrijbaan van de A16 van Breda naar Rotterdam:
|
---|---|
Vrijdag 6 juni - maandag 10 juni 2025 | Beweegbaar deel van de Van Brienenoordbrug op de parallelrijbaan van de A16 van Breda naar Rotterdam:
|
Maandag 15 september - woensdag 17 september 2025 | 2 nachtafsluitingen hoofd- en parallelrijbaan A16 vanaf knooppunt Ridderster tot en met de van Brienenoordbrug, vanwege jaarlijkse functioneringstest:
|
Deze planning kan nog veranderen.
Onderhoud Van Brienenoordbrug
Tot aan de vernieuwing zorgen we dat u de brug veilig kunt gebruiken. Door monitoring houden we de brug nauwlettend in de gaten.
Zo monitoren we de brug:
Hoe houden we de brug in de gaten tot aan de vernieuwing?
- We inspecteren de constructie van de brug 2 tot 4 keer per jaar (westelijke boogbrug 4 x per jaar en de oostelijke boogbrug 2 x per jaar).
- We voeren 4 keer per jaar regulier onderhoud uit (zonder afsluiting van de brug).
- We voeren 1 keer per jaar een zogenoemde FIT-test (Functionele Inspectie Test) uit, hierbij controleren we het brugproces met 2 nachtelijke afsluitingen, 1 per boog.
- We checken wekelijks het houten dek van de brugvallen.
- We voeren meerdere keren per jaar een visuele schouw uit.
De monitoring wordt gedaan volgens een monitoringsplan, waarbij we bevindingen uit eerdere inspecties meenemen. De aandachtspunten uit de monitoring krijgen een volgende keer extra aandacht.
Zo verbeteren we de monitoring om ongepland onderhoud en daarmee hinder zoveel mogelijk te voorkomen.
Contracten en projectonderdelen
Begin 2024 is de aanbesteding van het project afgebroken. Op basis van de evaluatie van deze aanbesteding brengt Rijkswaterstaat het project nu in 4 contracten op de markt.
Deze contracten zijn:
- renovatie van het beweegbare deel, civiel en ontvangst bogen
- bouw nieuwe westboog
- vervangen oostboog: renovatie huidige westboog ter vervanging oostboog
- transport en installatie boogbruggen
Gespreksverslag marktconsultatie contracten 1 en 4
Begin 2025 zijn we gestart met de marktconsultatie om de contracten 1 en 4 aan te besteden. Deze is inmiddels afgerond.
Aanbesteding contracten
Op 26 augustus 2025 is de aanbesteding van contract 1 gestart. De beoogde gunning hiervan staat voor de zomer van 2026 gepland.
Naar verwachting starten we later in 2025 met de aanbesteding van contract 4.
De contracten 2 en 3 worden later aanbesteed, naar verwachting in 2026 voor contract 2 en 2027 voor contract 3.
Volgorde planning project
De planning waar het project momenteel mee werkt, is dat eerst het beweegbare deel zal worden vervangen, daarna de westboog en vervolgens de oostboog.
De verwachting op dit moment is dat de werkzaamheden met hinder voor het weg- en scheepvaartverkeer zullen aanvangen in 2029 en afgerond zullen zijn voor 2035. De exacte planning zal de komende jaren samen met de aannemer(s) verder worden uitgewerkt.