A10: onderhoud 2ᵉ Coentunnel

Bezig 12 juli - 15 september 2025 Amsterdam, Noord-Holland

We plaatsen hittewerende platen in de 2e Coentunnel, omdat de tunnel beton bevat dat bij extreem grote brand minder brandwerend kan zijn. Zo blijft de tunnel veilig voor weggebruikers.

Uit onderzoek blijkt dat, in geval van een extreem grote brand, sprake kan zijn van een verminderde brandwerendheid van het beton in de 2e Coentunnel. Voor het onderzoek is de meest heftige brand die we kunnen bedenken getest. Een brand die, zover wij weten, nog nooit is voorgekomen.

Veilig te gebruiken

Het onderzoek toont ook aan dat beide tunnelbuizen op dit moment veilig te gebruiken zijn bij een extreem grote brand. Met de hulpdiensten, zoals de brandweer, zijn afspraken gemaakt, zodat zij bij zo’n heftige brand hun werk veilig kunnen doen. Daar horen ook afspraken bij over het mogelijk ontruimen van de openbare ruimte boven de tunnel, in geval van brand.

Economische waarde

Naast veiligheid kijken we naar de economische waarde van tunnels. Als het verkeer wordt verstoord, kan dat grote gevolgen hebben op de bereikbaarheid van Amsterdam. Het is dus belangrijk dat de 2e Coentunnel na een eventuele brand snel weer beschikbaar is voor verkeer.

Bij een verminderde brandwerendheid kan ook andere schade zo groot zijn dat de tunnel na een brand lange tijd niet gebruikt kan worden. Denk bijvoorbeeld aan rookschade en het gebruik van bluswater. Verder kunnen de kosten voor herstel hoog oplopen. Ook om die reden brengen we de beschermende, hittewerende platen aan.

Planning

Klaar: 15 september 2025
  • Verbindingsboog tussen A10 en A8 gesloten

    Klaar
    10 - 11 juli en 11 - 12 juli 2025, 21.00 tot 05.00 uur

    De A10 is gesloten voor werkzaamheden na afrit 18 (Amsterdam-Tuindorp/Oostzaan).

  • 2e Coentunnel richting Amsterdam-Noord gesloten

    Bezig
    12 juli 23.00 - 15 september 2025 05.00

    • Verkeer kan niet door de tunnel van Amsterdam-West naar Amsterdam-Noord en wordt omgeleid via de A10 West richting A10 Zuid, A10 Oost en A10 Noord (een rondje ring). De vluchtstrook op de verbindingsboog van de A10 Noord naar de A8 (Zaanstad) zetten we tijdens de werkzaamheden in als extra rijstrook.
    • De A5 is gesloten na afrit Westpoort (3) en de A10 is gesloten na afrit S102 (2).
    • Verkeer vanuit de richting Zaanstad/Purmerend richting Amsterdam West moet rekening houden met vertraging. De gesloten wisselbaan kan (vooral in de ochtendspits) zorgen voor extra drukte in richting Amsterdam.

    Houd rekening met 30 tot 60 minuten extra reistijd.

    Extra inzet bus en pont

    Van 25 augustus tot 12 september rijdt bus 395 in de spits extra ritten tussen Zaandam en Amsterdam Sloterdijk. De bus vertrekt elke 5 minuten (normaal elke 10 minuten) vanaf Zaandam de Vlinder richting Sloterdijk. Van 14 juli tot 12 september wordt de dienstregeling van de Hempont (F20) op werkdagen uitgebreid. De pont zal iedere 10 minuten varen (normaal iedere 20 minuten).

    Omleidingskaart Coentunnel 12 juli tot 15 september

Deze planning kan nog veranderen.

Onderhoud 2e Coentunnel

Van 12 juli tot 15 september 2025 is de 2e Coentunnel gesloten. In deze animatie geven we je reistips als je reist tussen Amsterdam West en Amsterdam Noord en Zaanstad.

Duur: 1:14 1:14

Onderhoud 2e Coentunnel

Onderhoud 2e Coentunnel Jouw reisopties tijdens de werkzaamheden. Van 12 juli tot 15 september is de 2e Coentunnel gesloten. Reis jij dan tussen Amsterdam West en Amsterdam Noord en Zaanstad? Onze reistips: - Rijd een rondje ring via Amsterdam-Zuid. - Of laat de auto staan en neem de fiets en rij via de Hempont, die heeft op werkdagen van 14 juli tot 12 september extra afvaarten. - Pak bus 272 vanuit Purmerend of bus 395 vanuit Zaandam, die rijden tussen 25 augustus en 12 september extra spitsritten. - Ga naar een station bij jou in de buurt en pak de trein. - Voor de deelscooter, NS en de GVB kun je ook nog korting krijgen. Voor welke optie kies jij? Scan voor meer informatie of kortingsacties de QR-codes. Meer informatie? www.rijkswaterstaat.nl/werkzaamheden-amsterdam-2e-coentunnel Kortingsacties: https://www.amsterdambereikbaar.nl/nl/2025/kortingsacties Een productie van Rijkswaterstaat ©2025

Zo brengen we hittewerende platen aan

Tijdens de werkzaamheden brengen we over een lengte van zo’n 600 m hittewerende platen in de tunnelbuis aan. Hiervoor verwijderen we eerst alle installaties uit de tunnel. Na het aanbrengen van de platen hangen we alle installaties terug en testen we deze uitvoerig. In de zomer van 2024 zijn de hittewerende platen in de wisselbuis van de 2e Coentunnel aangebracht.

Duur: 2:32 2:32

Zo brengen we hittewerende platen aan

Aanbrengen van brandwerende platen De Tweede Coentunnel Voice-over: 'Rijkswaterstaat brengt in de Tweede Coentunnel brandwerende platen aan. Waarom doen we dat? En hoe pakken we het werk aan? De tunnels van Rijkswaterstaat zijn veilig om te gebruiken. Dit komt door de strenge eisen die in ons land gelden voor brandveiligheid. Tunnels hebben verschillende veiligheidssystemen om snel in te grijpen bij een brand. Denk aan vluchtwegen, omroepinstallaties en ventilatie. Er is afgesproken dat een tunnel onder water 2 uur lang een brand met een temperatuur van 1.200 graden aan moet kunnen. Zo'n extreme brand is nog nooit voorgekomen in een Nederlandse tunnel, maar we willen voorbereid zijn op het slechtst denkbare scenario. Met de extra hittewerende platen voldoet de Tweede Coentunnel aan deze strenge eisen. Dat is belangrijk voor de veiligheid in de tunnel en zorgt er ook voor dat de tunnel na een brand weer snel kan worden gebruikt.' Joost Duivis, omgevingsmanager Rijkswaterstaat: 'We gaan hier hittewerende bekleding aanbrengen. Dat doen we in de vorm van platen: hittewerende beplating. Voordat we dat kunnen doen, zullen we eerst alle tunneltechnische installaties moeten verwijderen. Ventilatoren en cameraÕs. Alles moet van het plafond. Daarna gaan we de beplating aanbrengen over een traject van zoÕn 600 meter. Op het moment dat we klaar zijn, moet de apparatuur weer worden teruggeplaatst. Uitvoerig getest worden, voordat we de weg weer kunnen openstellen.' Voice-over: 'Rijkswaterstaat streeft naar een duurzame leefomgeving. Zo is op de bouwplaatsen ons doel om geen CO2 meer uit te stoten. Daarom hebben we ervoor gekozen om het werk in de Tweede Coentunnel elektrisch uit te laten voeren.' Jeannot BergŽ, projectmanager vanuit TBI Mobilis: 'Alle hoogwerkers en dergelijke worden allemaal in de tunnelmond opgeladen. Aan twee kanten van de tunnel is in spiegelbeeld een oplaadvoorziening gemaakt, waar dus al het materieel opgeladen wordt en daarna weer gebruikt wordt in de tunnel en weer omgewisseld wordt wanneer de ploegen wisselen. Naast dat elektrisch materieel duurzaam is, scheelt het ook voor de arbeidsomstandigheden. Je hebt sowieso minder uitlaatgassen, wat effect heeft op gezondheid en werkomstandigheden.' Voice-over: 'Om al het werk uit te kunnen voeren, moeten we twee keer tunnelbuizen sluiten. We brengen de platen aan en voeren direct onderhoudswerkzaamheden uit in de tunnel. Dat doen we in de zomer van 2024 en 2025, zodat minder mensen er last van hebben. Daarna is deze belangrijke verbinding weer jarenlang klaar voor gebruik.' Gelijk reisadvies via Whatsapp? Stuur een Whatsapp-bericht naar Ask&Go: https://api.whatsapp.com/send?phone=31850659091&text=Hey%20Ask%26GO%2C%20%0Aik%20heb%20een%20vraag%20over%20de%20werkzaamheden%20aan%20de%20A10%20Noord%3A Meer weten? Rijkswaterstaat.nl/onderhoud-coentunnel Een productie van Rijkswaterstaat ©2024

Vaststaan of meebewegen?

Het onderhoud aan de 2e Coentunnel is onderdeel van het grote onderhoud dat we de komende jaren uitvoeren door het hele land. In de zomer van 2025 zijn er op verschillende locaties rondom Amsterdam wegwerkzaamheden, ook op het spoor en in de stad wordt gewerkt.

We adviseren alle reizigers om bewust te kiezen of en hoe zij reizen en om goed voorbereid op pad te gaan. Werk vaker thuis als dat kan, reis buiten de spits, neem een ander vervoermiddel of ga carpoolen.

Om reizigers te informeren werken we samen met ‘Amsterdam Bereikbaar’. Op de website Amsterdam Bereikbaar staan reisopties, kortingsacties voor alternatief vervoer en actuele informatie over de werkzaamheden.