Bruggen en sluizen op afstand bediend

Bruggen en sluizen op afstand bediend

Nederland is een waterland met heel veel stuwen, sluizen en bruggen: onmisbare schakels voor onze waterhuishouding en het scheepvaartverkeer. Rijkswaterstaat beheert veel van deze bruggen en sluizen. Een groot deel daarvan bedienen we op afstand, vanuit één centrale plek. Hiervoor gebruiken we de nieuwste technieken en cameratoezicht.

Bediening op afstand

Beeldtitel: Bediening van bruggen en sluizen op afstand. Introductie muziek met marifoon geluiden. Thé-An 1… Ik ben André van der Wal. Ik zit al vier jaar bij Rederij Hooijmans. En wij varen in Brabant, Limburg, Gelderland. *muziek* Er zijn geen twee dagen hetzelfde. Het is altijd anders. Ook al vaar je dezelfde route, de dagen zijn altijd anders Schipper zijn dat zit in je bloed. Dat is iets wat je met de paplepel ingegeven krijgt denk ik. Tenminste, zo is dat bij mij wel gegaan. Het is zo dat ik me geen ander beroep kan voorstellen wat ik zou willen doen. Mijn vader vaarde, mijn grootvader vaarde. Wij hebben nooit anders gedaan. Dagelijks passeren vele binnenvaartschippers de bruggen en sluizen van Rijkswaterstaat. Die worden bediend vanuit speciale controlekamers, soms kilometers van een brug of sluis vandaan. Dat kan prima. Want camera’s zorgen voor een goed totaalbeeld van zowel auto’s en fietsers op de brug, als het scheepvaartverkeer op het water. Zo ziet Rijkswaterstaat schepen al van verre aankomen. En als er twee of drie schepen dichtbij elkaar varen? Dan hoeft de brug maar één keer open in plaats van drie keer kort na elkaar. Bij Rijkswaterstaat zijn we wel bekend. Als je het hele jaar hier ronddobbert dan ken je elkaar wel. *muziek* Dit hier zijn mijn collega-operators. Wij bedienen hier een gebied van 110 kilometer, met 45 objecten: bruggen, sluizen, spuiwerken. Het is best wel lastig om bijvoorbeeld op drukke momenten iedereen te bedienen. *Muziek* Het schip Thé-An 2 vaart in de richting van Sluis Panheel, zo’n 80 kilometer bij de bediencentrale vandaan. Via camerabeelden heeft de operator een goed beeld van de situatie op het water. En met de marifoonverbinding is er rechtstreeks contact met de schipper. Het kan soms voorkomen dat een schip even moet wachten, omdat de operator net met een andere brugopening bezig is. Centrale bediening Sluis Panheel voor de afvaart. Hier Sluis Panheel, goedemorgen. Ja goedemorgen. Thé-An 2 in de afvaart Napoleonsbrug. Thé-An 2 hier Sluis Panheel. De benedenkant uitvarend. Dan kom ik met deze kolk voor je om open te doen. Ja dat is prima, dan zien we het zo gebeuren. Dankjewel hoor! Hier zie je de The-An 2. En dan gaat rood naar groen, en dan ga ik eraan beginnen. Op sommige momenten melden meerdere schepen zich tegelijk in de centrale. Dan is het belangrijk dat de operator goed overzicht houdt. Uiteraard wordt iedereen geholpen. Kijk, de sluis is op groen gezet, en dan mogen wij de sluis invaren. *Muziek* Centrale bediening Thé-An 2, bedankt voor de service en tot de volgende keer! Graag gedaan! Fijne dag en een behouden vaart. Oke bedankt, een goede wacht. Rijkswaterstaat werkt samen met schippers en logistieke partners aan een vlotte en veilige doorstroming op de vaarweg. Zo zorgen we ervoor dat scheepvaart een duurzaam alternatief blijft voor vervoer over land. Kijk voor meer informatie op www.rijkswaterstaat.nl/bedieningopafstand Een productie van Rijkswaterstaat 2021

In de video zien we hoe schipper Andre gaat schutten bij Sluis Panheel in Limburg. Operator Ralf opent de sluisdeuren voor hem vanuit de bediencentrale in Tilburg, op 80 km van de sluis vandaan.

De operator (medewerker van de bedieningscentrale) kan op zijn werkplek via verschillende beeldschermen goed zien waar het schip zich bevindt. Zelfs al zit hij op een plek tientallen km verderop.

Camerabeelden en contact met de schipper

De operator kan met de camera’s vanaf verschillende hoeken naar een sluis of brug kijken en details groter maken. Daardoor ziet de bedienaar vanuit de bediencentrale vaak meer dan eerst, toen hij dichterbij de brug of sluis zat. De verschillende camerabeelden vergroten de veiligheid.

Ook kan de operator gebruik maken van omroepinstallaties bij de brug of sluis en is er direct contact met de schipper via de marifoon. Op de radar zien we schepen al van verre aan komen. In het identificatiesysteem AIS kunnen we onder andere zien wat het schip vervoert en waar het naar op weg is.

Blauwe golf

Door meerdere bruggen en sluizen vanuit 1 centrale locatie te bedienen, kunnen we de schippers beter volgen op hun route. Zo zijn we bijvoorbeeld al voorbereid, wanneer zij zich melden om een brug of sluis te passeren.

We zorgen voor een ‘blauwe golf’ op het water, vergelijkbaar met een ‘groene golf’ op de weg. Daardoor hoeven schippers minder vaak te wachten en benutten we de vaarweg nog beter.

Nieuwe technieken

Rijkswaterstaat werkt met marktpartijen aan nieuwe technieken om bruggen en sluizen in de toekomst nog veiliger te bedienen. Zo onderzoeken we hoe we met sensoren en slimme camera’s fietsers of wandelaars op een brug kunnen ‘zien’, voordat we de beweging in gang zetten.

Sensoren en camera’s zijn steeds beter in staat om ons te helpen bij bediening op afstand. Het zijn extra ogen die bewegingen ‘zien’ en personen of afwijkingen herkennen.

1 centrale locatie

Het op afstand bedienen van verschillende bruggen en sluizen vanuit 1 centrale locatie biedt ook de mogelijkheid om personeel slim in te zetten. Een operator kan vanuit de bedieningscentrale meerdere objecten bedienen. Daarom kunnen we bij steeds meer bruggen en sluizen de bedientijden uitbreiden, zoals op de Brabantse kanalen en de Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl.

Bedientijden

Op de website Vaarweginformatie zijn altijd alle actuele bedientijden van bruggen en sluizen te vinden. Zo kunnen schippers goed voorbereid het water op gaan. Er zijn meerdere websites of handige apps voor de recreatie- en beroepsvaart beschikbaar. Op de website Varen doe je Samen! staat een handig overzicht van alle apps die er zijn.

Waterbeheer op afstand

Vanuit de bediencentrales openen we niet alleen bruggen en sluizen. We kunnen ook het waterpeil in de kanalen, meren en rivieren sturen. Vanuit de centrale kunnen we pompgemalen en spuiwerken aan- of uitzetten. Daarmee zetten we het waterpeil hoger of lager. Ook verdelen we er het water mee als er plaatsen te nat of te droog zijn. Hierover maken we afspraken met de waterschappen en andere belanghebbenden.