Privacyverklaring Klacht en bezwaarafhandeling van aanbestedingen van grote projecten en onderhoud

Rijkswaterstaat is een uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Bij de uitvoering van de werkzaamheden van Rijkswaterstaat worden persoonsgegevens verwerkt.

In deze privacyverklaring vindt u specifieke informatie over de verwerkingen van persoonsgegevens in het kader van klacht en bezwaarafhandeling van aanbestedingen van grote projecten en onderhoud. Meer informatie over het klachtenmeldpunt vindt u op deze pagina.

Meer algemene informatie over de verwerking van persoonsgegevens door Rijkswaterstaat vindt u op de pagina algemene privacyverklaring.

Welke persoonsgegevens worden verwerkt?

Rijkswaterstaat verwerkt verschillende categorieën persoonsgegevens. Hier vindt u een overzicht van de categorieën van persoonsgegevens die wij voor klacht en bezwaarafhandeling van aanbestedingen van grote projecten en onderhoud verwerken én waar wij deze persoonsgegevens vandaan hebben:

  • Persoonskenmerken, zoals uw voornaam en achternaam;
  • Contactgegevens zoals uw zakelijk e-mailadres en zakelijk telefoonnummer;
  • Personeelsgegevens: functie.

Deze persoonsgegevens ontvangen wij rechtstreeks van uzelf.

Met welke doelen en op basis van welke grondslag verwerkt Rijkswaterstaat persoonsgegevens

Doelen

Rijkswaterstaat verwerkt uw persoonsgegevens voor de volgende doelen:

  1. Juist afhandelen van de klacht (op basis van onderzoek concluderen dat de klacht gegrond of ongegrond is en opstellen van een advies door de onafhankelijk klachtbehandelaar aan aanbesteder).
  2. Contact opnemen met de melder van de ingediende klacht.

Grondslagen

De verwerking vindt plaats op basis van de volgende grondslag:

  • Gerechtvaardigd belang

Rijkswaterstaat verwerkt deze persoonsgegevens op basis van de grondslag ‘noodzakelijk voor de behartiging van de gerechtvaardigde belangen van Rijkswaterstaat en van derden’. Door klachten objectief te laten beoordelen door een onafhankelijk klachtbehandelaar wordt onrechtmatigheid in een aanbesteding tegengegaan. Rijkswaterstaat biedt de marktpartijen een onafhankelijk en onpartijdig kanaal om een klacht in te dienen. Dit zorgt voor een transparante en integere aanbesteding.

Als u vragen heeft over de belangenafweging, neem dan contact op via dit contactformulier.

Delen van persoonsgegevens

Rijkswaterstaat verstrekt persoonsgegevens alleen aan derden als dat noodzakelijk is voor het doel van de verwerking. Voor deze specifieke verwerking verstrekken wij geen gegevens aan andere ontvangers dan Rijkswaterstaat.

Doorgifte aan landen buiten de Europees Economische Ruimte (EER)

Rijkswaterstaat geeft uw persoonsgegevens bij de in deze verklaring genoemde verwerkingen niet door naar partijen buiten de EER.

Geautomatiseerde besluitvorming en profilering

Rijkswaterstaat maakt voor deze specifieke verwerking geen gebruik van geautomatiseerde besluitvorming en/of profilering.

Hoe lang bewaart Rijkswaterstaat persoonsgegevens?

Rijkswaterstaat verwerkt persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk is voor het behalen van de in deze privacyverklaring genoemde doelen.

Voor de verwerkingen voor de volgende doelen gelden deze bewaartermijnen:

DoelBewaartermijn
Juist afhandelen van de klacht (op basis van onderzoek concluderen dat de klacht gegrond of ongegrond is en opstellen van een advies door de onafhankelijk klachtbehandelaar aan aanbesteder).Persoonsgegevens worden verwijderd na afronding van de klacht.
Contact opnemen met de melder van de ingediende klacht.Persoonsgegevens worden verwijderd na afronding van de klacht.

Deze verklaring is voor het laatst herzien op 10 juli 2025.