Spijkenisserbrug: tot mei 2026 nog afrondende werkzaamheden
De laatste weekendafsluiting van de Spijkenisserbrug is al even geleden. Toch wordt er nog volop in de brug gewerkt, tot mei 2026.
Begin november 2025 is de westelijke hef weer in gebruik genomen. Sindsdien draait de hele Spijkenisserbrug op de nieuwe systemen. ‘In aanloop daarnaartoe stond alles in het teken van die omschakeling van oud naar nieuw,’ vertelt Arjan Labee, technisch manager bij Rijkswaterstaat.
‘En dat is gelukt, binnen de planning. Sindsdien is aannemer Yunex Traffic/Heijmans bezig met afrondende werkzaamheden. Vergelijk het met een verbouwing in je eigen huis: aan het einde ben je ook nog bezig om alles weer netjes te maken, de plintjes te leggen.’
Onderdelen verwijderen, laatste liften renoveren
Hoe zien die afrondende werkzaamheden er bij deze renovatie uit? ‘We halen alle onderdelen weg die niet meer nodig zijn. Denk aan de nog overgebleven oude installaties en bekabeling, maar ook aan het tijdelijke steigerwerk dat nodig was om overal bij te kunnen komen.’
‘Daarnaast werken we aan de renovatie van de liften in pijler twee, in de andere twee pijlers is dat al gebeurd. En er vindt nog finetuning plaats. Zo worden de zogeheten veerbuffers beter afgesteld ten opzichte van elkaar. Deze veerbuffers zorgen ervoor dat de hef bij het naar beneden gaan weer rustig neerkomt.’
Opleverdossier en handleiding
De komende periode staat ook in het teken van checks, inspecties en keuringsrondes. ‘Hangt er overal voldoende verlichting? Voldoen de kabelgoten en machines aan alle voorwaarden? Zijn er voldoende maatregelen genomen om de machines veilig te kunnen gebruiken? Zo komen we uiteindelijk tot een opleverdossier en een handleiding voor de beheerder.’
Aanvullende wensen
Tot slot kijkt Rijkswaterstaat samen met de aannemer of er tot mei 2026 nog aanvullend werk kan worden uitgevoerd. ‘De aannemer is er nu toch, de hulpbruggen liggen er. Net als bij een verbouwing thuis kunnen er tijdens de uitvoering extra wensen komen, afhankelijk van het beschikbare budget. Eén van die wensen is bijvoorbeeld het vervangen van de railingen op de pijlers.’
De keet aan de kant van Hoogvliet is inmiddels weggehaald. Aan de kant van Spijkenisse blijft deze nog tot einde werkzaamheden staan.