Nieuwsbericht

Spijkenisserbrug: minder storingen, impact verder verkleinen

Gepubliceerd op: 18 december 2025, 10.34 uur

De oostelijke hef van de Spijkenisserbrug draait ruim drie maanden op de nieuwe systemen, de westelijke hef ruim een maand. Tijd om een tussenbalans op te maken: hoe vaak is de brug in storing geweest? En: wat doen we om de impact van een storing te verkleinen?

Sinds augustus 2025, toen de oostelijke hef overging op de nieuwe systemen, heeft de Spijkenisserbrug al ruim 1700 brugopeningen gehad. In totaal traden er elf storingen op die impact hadden op het verkeer.

‘Deze storingen kwamen deels omdat we nog aan het werk zijn in de brug,’ vertelt Arjan Labee, technisch manager bij Rijkswaterstaat. ‘Dat kan om iets simpels gaan als een verkeerde stekker die er per ongeluk uit wordt getrokken. Maar het gaat ook om kinderziektes die op kunnen treden wanneer nieuwe systemen en installaties in gebruik worden genomen.’

Sportieve middenklasser

Een van die kinderziektes was de kracht waarmee beide hefdelen vanaf stilstand in beweging worden gebracht.

‘Dat bleek te veel vermogen te vragen van de motoren, waardoor deze afsloegen. Als oplossing hebben we het systeem nu zo afgesteld dat er minder vermogen van de motoren wordt gevraagd. Vergelijk het met een auto: de heffen komen nu in beweging als een sportieve middenklasser in plaats van een Ferrari.’

Opnieuw uitbalanceren

Overigens is deze oplossing tijdelijk. De achterliggende oorzaak zit ‘m erin dat de brug opnieuw moet worden uitgebalanceerd.

‘Beide hefdelen zijn door de renovatie namelijk iets zwaarder geworden, onder meer vanwege nieuw aangebrachte installaties op de brug. Dat betekent dat het contragewicht ook iets verzwaard moet worden. Zodra die uitbalancering gedaan is, hoeven de motoren ook veel minder kracht te leveren.’

Op de goede weg

Het uitbalanceren is een mooi voorbeeld van een blijvende oplossing.

‘Dat is altijd het streven: voorkomen dat een storing nog een keer optreedt. We zien nu al dat mede daardoor het aantal storingen in de tijd afneemt. Waren het er in de eerste maand zes met impact op het verkeer, in de twee maanden erna nog vijf. Dat is ongeveer een halvering. Het zegt niet alles, maar wel dat we op de goede weg zijn.’

Impact verkleinen

Helemaal storingsvrij zal de Spijkenisserbrug, net als alle andere beweegbare bruggen, niet worden. ‘Dat wetende valt er in ieder geval nog winst te behalen door een storing zo snel mogelijk op te lossen en daarmee de impact op de omgeving zo klein mogelijk te houden. Daar willen we de komende periode een slag in slaan.’

‘Door processen beter in te richten om sneller te kunnen handelen, door tekeningen beter doorzoekbaar te maken, door altijd voldoende reservematerialen op voorraad te hebben liggen. En door kennis op te bouwen zodat de oorzaak van een storing eerder wordt herkend. Want of een brug een kwartier in storing is of twee uur kan voor een automobilist of schipper een groot verschil maken.’