Nieuwsbericht

Renovatie brug Urmond gestart op 1 december 2025

Gepubliceerd op: 4 december 2025, 09.00 uur

Op 1 december 2025 is Rijkswaterstaat gestart met de renovatie van brug Urmond. Maandagochtend om 9 uur sloot de brug voor al het verkeer. We begrijpen dat u moet wennen aan deze nieuwe situatie. We vertellen u graag meer over wat u de aankomende maanden kunt verwachten.

Wat gaat er gebeuren?

De renovatie bestaat onder andere uit het vernieuwen van de stalen onderbouw en landhoofden, het vervangen van het betonnen wegdek en het plaatsen van een nieuwe waterleiding onder de brug. Daarnaast krijgt de brug nieuw asfalt en nieuwe voegovergangen. Tijdens de beginfase in december 2025 en januari 2026 werken we vooral aan:

  • het verder inrichten van het bouwterrein
  • het vijzelen (omhoog brengen) van de brug halverwege december
  • het maken van opritten naar de brug
  • het aanbrengen van een hangsteiger en afscherming onder de brug
  • het inpakken van de boogconstructie over de brug

Hierna starten we met het vernieuwen en vervangen van de verschillende brugonderdelen.

Werktijden en werkterrein

Aannemer Mourik Infra voert de renovatie van brug Urmond uit in opdracht van Rijkswaterstaat. De aannemer werkt van maandag tot en met vrijdag van 07.00 tot 18.00 uur. Tijdens de kerstvakantie werkt de aannemer niet. De brug blijft dan afgesloten voor al het verkeer omdat de brug in de hoge stand blijft staan.

Op de plattegrond ziet u de indeling van het werkterrein.

Omleidingsroutes brug Urmond

Tijdens de renovatie is de brug volledig afgesloten. Dit duurt tot en met eind juni 2027. Omreizen is mogelijk via brug Berg of brug Stein. Gemotoriseerd verkeer rijdt via Berg aan de Maas naar de Bergerweg en de Oude Postbaan en andersom. Fietsers worden omgeleid via Berg aan de Maas naar de Molenweg.

Vervoersalternatieven

Een noodbrug aanleggen is zowel technisch als financieel niet mogelijk.

Rijkswaterstaat heeft door bureau Movares laten onderzoeken of de inzet van een tijdelijke veerpont mogelijk is. Daarbij is gekeken naar de veiligheid, wettelijke eisen, de kosten en de ruimte op het kanaal.

Om een pont te laten varen moet aan veel voorwaarden voldaan worden. Zo moet er een ligplaats worden gemaakt en moet er scheepvaartbegeleiding komen. Daarnaast hebben we te maken met beperkingen in de breedte van het kanaal en de capaciteit van de pont. Daardoor kan de wachttijd tijdens de spits erg lang worden.

Bovendien komen de kosten uit op meer dan drie miljoen euro, dit is exclusief de kosten voor personeel, brandstof en verzekeringen. De combinatie hiervan maakt dat we een pontje niet als geschikt vervoersalternatief zien.

U kunt het volledige rapport lezen.

We vragen alle inwoners van Urmond om naar elkaar om te kijken en elkaar te helpen met vervoer. Voor inwoners die echt in de knel komen door de werkzaamheden, zoeken we passende oplossingen. Dit kan bijvoorbeeld individuele hulp zijn, zoals vervoer op maat of een boodschappenservice voor inwoners die niet zelfstandig naar de huisarts of supermarkt kunnen.

Omleiding openbaar vervoer

Ook voor bussen geldt een omleiding. Hierdoor komen sommige haltes tijdelijk te vervallen. Arriva heeft de dienstregeling aangepast, zodat Oud-Urmond en Urmond per bus bereikbaar blijven. Busroute 39 en 639 rijden tijdens de werkzaamheden via brug Berg tussen Urmond en Oud-Urmond.

Vanaf vrijdag 5 december rijdt op lijn 39 een extra bus tussen 7.00 en 10.00 uur, omdat we gemerkt hebben dat de bus sneller vol is. Vanaf 22 december rijdt Arriva met grotere bussen tussen Sittard en Urmond.

Geluidsoverlast tijdens de werkzaamheden

Tijdens de werkzaamheden kan geluidsoverlast ontstaan door machines en bouwmaterieel. In december en januari verwachten we dit tot een minimum te beperken. Samen met de aannemer doen we ons best om (geluid)hinder tijdens de renovatie zoveel mogelijk te beperken.

Meer informatie brug Urmond

Wilt u op de hoogte blijven van de renovatie van brug Urmond? Kijk dan op de pagina over de renovatie aan brug Urmond.