Nieuwsbericht

Renovatie draaibruggen Den Oever gegund aan combinatie Mobilis-Croonwolter&dros

Gepubliceerd op: 22 september 2025, 12.13 uur

De twee draaibruggen in de A7 bij Den Oever verbinden Noord-Holland met de Afsluitdijk en maken het passeren ervan voor (vaar)weggebruikers mogelijk. De bruggen naderen het einde van hun levensduur. Daarom is er een opknapbeurt nodig om de bruggen werkend en veilig te houden.

Rijkswaterstaat heeft de werkzaamheden voor het gedeeltelijk vervangen en renoveren van de bruggen gegund aan de aannemerscombinatie Mobilis-Croonwolter&dros.

Draaibruggen bij Den Oever

De Afsluitdijk is in 1932 gebouwd. Toen was er bij Den Oever slechts één draaibrug in de A7. In de jaren zeventig is de oorspronkelijke brug uit 1932 vervangen voor een nieuwe en is tegelijkertijd een tweede brug bijgebouwd. De bruggen en de naastgelegen sluis vormen onderdeel van het Stevincomplex in de Afsluitdijk. Sinds de aanleg van de bruggen is het aantal inwoners in Nederland gegroeid en het verkeer intenser geworden.

Ook zijn de voertuigen die over de bruggen rijden zwaarder geworden. Nu zijn onderdelen van de draaibruggen toe aan vernieuwing. De stalen brugconstructies hebben last van metaalvermoeiing. Ook het bewegingswerk dat nodig is om de bruggen te laten draaien is vermoeid en overbelast.

Dat maakt de bruggen minder betrouwbaar en zorgt voor een toenemend aantal storingen, met files tot gevolg. Kortom, het is tijd voor vernieuwing zodat de bruggen versterkt zijn voor de toekomst. Deze renovatie is onderdeel van de instandhoudingsopgave van Rijkswaterstaat om onze infrastructuur te versterken en verbeteren.

Opdracht

In opdracht van Rijkswaterstaat vervangt de combinatie Mobilis-Croonwolter&dros daarom de stalen brugconstructie, het bewegingswerk en de aansturing van de bruggen en ook die van de naastgelegen schutsluis. De middensteunpunten in het water, waar de bruggen op rusten en draaien, blijven behouden.

De breedte van de bruggen en de doorvaarthoogte zijn na de renovatie onveranderd. De nieuwe draaibruggen behouden het uiterlijke karakter van de huidige bruggen. Na de werkzaamheden zijn de bruggen tot ten minste 2050 weer toekomstbestendig en veilig beschikbaar. Zo reizen de (vaar)weggebruikers weer vlot van A naar B.

Planning

De uitvoering start naar verwachting in het najaar van 2027. Tot die tijd bereidt de combinatie Mobilis-Croonwolter&dros in nauwe samenwerking met Rijkswaterstaat het ontwerp en de uitvoeringsplanning voor.