Werkzaamheden

Ramspol: stremmingen stormvloedkering tijdens inspectie; september 2025

Gepubliceerd op: 2 september 2025, 09.19 uur

Rijkswaterstaat controleert regelmatig de conditie van haar objecten. Zo bepalen we de staat van het object. Maandag 1 september 2025 start de 1e van 3 inspecties aan de binnenkant van het balgdoek van de stormvloedkering Ramspol.

Er moeten verschillende werkzaamheden uitgevoerd worden in de balgen. Dat betekent dat een balg gevuld wordt met lucht om in de balg werkzaamheden en inspecties uit te voeren. De werkzaamheden zijn nodig om de Ramspolkering bij storm en hoogwater goed in te kunnen blijven zetten voor de bescherming van het achterland.

Werkzaamheden en inspecties Ramspol

Als de kering niet in werking is ligt het balgdoek onder water in een betonnen bak, zodat scheepvaart er geen last van heeft. In die betonnen bak staan geleiderollen die tijdens het neerlaten van het balgdoek zorgen dat het doek strak opvouwt, zodat het niet uitsteekt en een schip het kan raken.

Tijdens een eerdere inspectie is gebleken dat niet alle geleiderollen goed rollen, waardoor het doek er minder strak overheen vouwt en kan beschadigen. De kering is zo gebouwd dat onderhoud aan de balgen via een luchtsluis mogelijk is. Door de luchtsluis kunnen mensen en materiaal de balg in.

In de balg zullen inspecties aan het doek en de staalconstructies plaatsvinden. Daarnaast worden de lagers van het geleiderolsysteem vervangen zodat het systeem weer op rolletjes loopt. Om de paar jaar is er controle van het balgdoek op schade.

Er vliegt dan een drone in de opgeblazen balg langs alle naden van het doek om deze met een camera te inspecteren. In de balg wordt een steiger opgebouwd om eventuele reparaties meteen uit te voeren.

3 weken werken ín de balg

Tijdens een stormsluiting vult een balg zich met 3,5 miljoen liter lucht en 3,5 miljoen liter water uit de vaargeul. Daar komt ook slib mee naar binnen. Als het balgdoek weer neergelaten wordt, blijft er slib achter in de balg. Voordat de inspecties en werkzaamheden starten, wordt het achtergebleven slib verwijderd om de luchtkwaliteit in de balg zo optimaal mogelijk te houden.

Dat is nodig omdat er 3 weken lang, dag en nacht, gewerkt wordt in een balg. Het is voor het eerst dat Rijkswaterstaat zo lang aaneengesloten in een balg werkt. De werkzaamheden aan het geleiderolsysteem en de inspecties aan de 3 balgen vinden om beurten en buiten het stormseizoen plaats. Tijdens de werkzaamheden wordt de vaargeul steeds 3 weken gestremd.

Hinder scheepvaart

Stormvloedkering Ramspol heeft 3 geulen die door balgen afgesloten kunnen worden. 2 geulen dienen als vaargeul: de vaargeul Ramsdiep (alleen beroepsvaart) en de vaargeul Ramsgeul-Noord (alleen recreatievaart). De geul Ramsgeul-Zuid is altijd gestremd voor alle scheepvaart.

De 3 balgen worden om beurten geïnspecteerd, om zo de overlast voor de scheepvaart te verminderen.

In de volgende perioden zal er een stremming voor de scheepvaart zijn:

  • Ramsgeul-Zuid: maandag 1 tot en met zondag 21 september 2025 
  • Ramsgeul-Noord (recreatie): mei - juni 2026 (3 weken)
  • Ramsdiep (beroepsvaart):  september 2026 (3 weken)

Stremmingen worden meegenomen in de vaarweginformatie.

Wat is de omleidingsroute voor de scheepvaart?

Wanneer Ramsgeul-Noord gestremd is, kan recreatievaart varen door de beroepsvaargeul het Ramsdiep. Bij stremming van het Ramsdiep (september 2026) kan beroepsvaart en schepen met een mast hoger dan 13 m omvaren via het Zwolle-IJsselkanaal en de Spooldersluis.

Over Ramspol

De balgstuw bij Ramspol is de grootste ter wereld en de enige die als stormvloedkering wordt ingezet. De totale kering bestaat uit 3 balgen van een zwaar en zeer sterk rubberdoek. Opgeblazen is de barrière 10 m hoog en 240 m lang. De kering is in totaal 300 m breed; het resterende deel bestaat uit een dijklichaam.

Als er geen sluiting plaatsvindt, ligt de lege balg in een bak op de bodem. De scheepvaart heeft dan vrije doorvaart.