Interview

Aannemerscombinatie Mobilis Croonwolter&dros renoveert beweegbare deel Haringvlietbrug

Gepubliceerd op: 28 oktober 2022, 10.24 uur - Laatste update: 28 februari 2023, 13.52 uur

Begin mei 2022 tekenden we met aannemerscombinatie Mobilis Croonwolter&dros (CMCH) het contract voor de renovatie van het beweegbare deel van de Haringvlietbrug. De aannemer heeft sindsdien niet stilgezeten. André Schröder, technisch manager bij CMCH, legt uit wat er allemaal komt kijken bij de renovatie van de Haringvlietbrug.

Bij Hollandia Infra in Krimpen aan den IJssel is de nieuwe stalen brugklep al in aanbouw. Deze wordt in de zomer van 2023 geplaatst en in gebruik genomen. In januari 2023 start het renovatiewerk in de kelder van de brug. Door het hoge tempo is deze renovatie geen standaardproject. We gebruiken andere werkwijzen dan normaal gesproken en de hele projectorganisatie heeft als doel om eind 2023 klaar te zijn.

Schröder is integraal ontwerpleider beton en staal en werkt sinds 2009 bij Mobilis. ‘Hiervoor heb ik voor adviesbureaus gewerkt, dan ben je vooral met plannen en procedures bezig. Sinds de overstap naar de aannemerskant, ben ik direct bij de uitvoering betrokken. Je ziet dan wat er gebeurt met je plan.’

Bij de renovatie van de Haringvlietbrug heeft hij verschillende rollen. Zo is hij naast technisch manager ook integraal ontwerpleider en ontwerpleider van het civiele deel van het werk.

Korte doorlooptijd van het project

‘In verhouding is er niet veel betonwerk’ vertelt Schröder. ‘Het dak van de kelder moet eraf en er weer op, en in de kelder moeten wat nieuwe betonnen delen worden gebouwd.’

Bij de meeste projecten bestaat het ontwerpproces uit verschillende fases: van een voorontwerp, naar een definitief ontwerp en uiteindelijk naar een uitvoeringsontwerp. Omdat de doorlooptijd van dit project erg kort is, hebben we in de voorfase voor een aantal onderdelen de ontwerpen al gemaakt. De tekeningen van de klep van de brug lagen bijvoorbeeld al klaar voor uitvoering en ook de ontwerpen voor de aandrijvingen zijn klaar.

Andere onderdelen werkt CMCH verder uit. We hebben nu ontwerpen op verschillende niveaus liggen, die moeten allemaal op elkaar gaan aansluiten. Dat gaan we de komende maanden doen, van de losse componenten een geheel maken.’

Meteen begonnen met bouwen

Niet alleen het ontwerpproces verloopt anders. Schröder: ‘Het uiteindelijke project begint met het opzetten van je team en het zoeken van mensen met de juiste specialistische kennis. Hier nemen we 3 maanden de tijd voor. Daarna heb je ongeveer 3 maanden nodig om alles te weten te komen over je project, vervolgens ga je ontwerpen en uiteindelijk start de bouw. Omdat in dit geval het ontwerp al grotendeels door Rijkswaterstaat is gemaakt, zijn we op onderdelen, zoals de stalen klep, al meteen begonnen met bouwen.’

'We werken goed samen met het team van Rijkswaterstaat, maken samen de plannen. Dat scheelt veel tijd.'

'Samen met de firma Rusthoven, werktuigbouwkundige installaties, zijn we vanaf de eerste dag de diepte ingegaan. Zo maakten we afspraken met Rijkswaterstaat over de tekeningen en de productie, en bestelden we materialen. We werken goed samen met het team van Rijkswaterstaat, maken samen de plannen. Dat scheelt veel tijd.’

‘Ondertussen hebben we ook ons eigen team kunnen opbouwen. Op dit moment hebben we een organisatie met 60 mensen en werken we samen met bedrijven die veel kennis en ervaring hebben met zulke grote projecten.’

De uitvoering van het project

In juni en juli 2023 is de Haringvlietbrug 7 tot 8 weken dicht voor het wegverkeer. In deze weken worden alle aandrijvingen vernieuwd, de brugklep vervangen en de systemen voor bediening, bewaking en besturing geïnstalleerd.

Schröder: 'Voor het einde van het jaar richten we onze bouwlocatie aan de noordoostkant van de brug in. Hier komt onze keet en maken we ruimte voor opslag van materialen. Op het water wordt een groot ponton neergelegd dat naar de zijkant van de brugkelder gaat. Via dit ponton kunnen we materialen aan- en afvoeren.’

‘Begin januari 2023 gaan we echt aan de slag, we zetten de brugklep vast, zodat die niet meer kan bewegen, en verwijderen dan via het ponton aan de zijkant onderdelen uit de brugkelder. Denk daarbij aan de motoren, de tandbaan en besturingskasten.’

Het verkeer op de brug merkt daar niks van. Voor het vaarwegverkeer is dat anders. Vanaf begin januari 2023 kan de brug niet meer open en daardoor is de Haringvliet gestremd voor schepen hoger dan 13 m. Dit duurt tot in het najaar van 2023. Dan zijn de systemen van bediening, besturing en bewaking geïnstalleerd en uitgebreid getest.

Rondom het beweegbare deel zetten we een werkterrein af. Scheepvaart lager dan 13 m kan ten zuiden van de brug onder het vaste deel doorvaren.

Elke week 2000 uur lassen

In een grote hal van Hollandia Infra in Krimpen aan den IJssel wordt de nieuwe klep gebouwd. Deze bestaat uit een stalen klep waar het verkeer straks overheen rijdt en een contragewicht, of ballastkist, die nodig is om de brug te laten bewegen.

Bij de hal worden losse staalplaten afgeleverd, bewerkt en aan elkaar gelast. Een megaklus, volgens Schröder. ‘Met 50 mensen zijn we een paar maanden bezig om de brug in elkaar te zetten. Elke week wordt er 2000 uur gelast.’

‘Als het laswerk klaar is, krijgt de brug 2 conserveringslagen voor een extra lange levensduur. Er ligt dan een bonk staal van 2050 ton. We hebben de 2 grootste drijvende bokken van Nederland gereserveerd om de brug in te hijsen in de periode dat de brug dicht is voor het verkeer. En al is het materieel en materiaal groot en log, het dek moet op 1 mm nauwkeurig worden geplaatst, anders kan de brug niet goed open en dicht.’

‘We zijn alles tot in detail aan het plannen. We zijn ook bezig met het inkopen van alle materialen. Dat is best lastig, want veel is op dit moment moeilijk leverbaar.Computerchips zijn een bekend voorbeeld, daar zitten lange levertijden op.’

Verschillende materialen

'Verschillende materialen voor de bediening en besturing van de brug zijn al door Rijkswaterstaat besteld. Ook op dat vlak werken we veel samen. We kijken daarom ook naar alternatieven, maar daarvan schieten de prijzen omhoog.'

'Of ik het een leuk project vind? Ja, het is leuk en het is spannend. We hebben een heel goed team. De mensen die we aan boord hebben, zijn de specialisten in Nederland, daar heb ik vertrouwen in.’