In beeld

Smart Mobility vlog: samen slim op weg met duurzame mobiliteit

Gepubliceerd op: 3 juni 2022, 15.22 uur - Laatste update: 8 december 2022, 11.35 uur

We regelen ons verkeer steeds slimmer, efficiënter en duurzamer. Door vervoer te delen of gebruik te maken van apps, kan een reis een stuk gemakkelijker worden.

Maar welke slimme en duurzame initiatieven zijn er eigenlijk allemaal? En hoe gaat Rijkswaterstaat om met hinder? In de vlogserie ‘Samen Slim op Weg’ gaan presentators Elze en Dennis op onderzoek uit.

(We zien het Rijkswaterstaatkantoor in Utrecht. Rijkswaterstaatreporters Elze en Dennis staan op de stoep.) ELZE: Voor deze vlog gingen we samen op pad. DENNIS: Ieder zijn eigen route. ELZE: Vanuit huis bereidden we een reis goed voor met het gebruik van slimme apps. DENNIS: Goed geïnformeerd op pad gaan is enorm belangrijk. Er is niks zo frustrerend als in de file staan. De komende jaren staan er enorm veel werkzaamheden gepland. Wat gaat dat betekenen voor onze reis naar RWS? ELZE: Je ziet het in deze vlog. (De leader begint, waarin we beelden zien uit eerdere afleveringen van de vlog.) DENNIS: In deze serie onderzoeken wij hoe Rijkswaterstaat samen met partners werk maakt van Smart Mobility. ELZE: Zo gaan we samen slim op weg. (Elze zit aan tafel en kijkt op de website van van A naar Beter.) ELZE: Vanaf mijn locatie is het lastig om naar een station te komen. Daarom maak ik gebruik van een deelauto. Voordat ik ga, check ik van A naar Beter. Ik hou namelijk niet van file. Geen hinder. Dus we kunnen op weg. (Elze loopt naar buiten.) ELZE: Het eerste deel van mijn reis reis ik samen met Joris Kessels. Hij kan mij alles vertellen over de hinder aanpak bij Rijkswaterstaat. Hoi Joris. JORIS: Hé Elze. (Het beeld bevriest, er staat: De man van de hinderaanpak.) ELZE: Zullen we gaan? Die hinderaanpak... wat doen jullie precies? (Naamtitel: Joris Kessels - Adviseur en projectleider mobiliteitsmanagement Rijkswaterstaat.) JORIS: Nou ja, allereerst stemmen we de planning van de werkzaamheden goed op elkaar af. Dan zorgen ervoor dat we niet op alternatieve routes werken. (We zien shots van werkzaamheden aan het wegdek. Joris en Elze lopen verder over straat.) JORIS: Daarnaast kijken we hoe we op de beste manier het werk kunnen uitvoeren, zodat we ook daarin de hinder zo veel mogelijk beperken. Maar in die afweging staat veiligheid natuurlijk voorop. Tenslotte kijken we ook hoe we de weggebruikers kunnen helpen om slim te reizen. Dus wellicht met een andere route te reizen of op een ander tijdstip of met een ander vervoermiddel. ELZE: Een fiets bijvoorbeeld? JORIS:Ja. ELZE: Ok, helder verhaal. Ik heb nog veel meer vragen, maar check eerst even waar de deelauto staat. Momentje hoor. Uh, effe kijken, daar staat de auto. (Het scherm deelt op in vieren. In twee ervan kijkt Elze naar haar app. In de andere twee staat Dennis naar zijn telefoon te kijken terwijl hij koffie drinkt. Elze en Joris vertrekken en rijden over de snelweg. Er verschijnt een kaart waarop een hoofd van Dennis vanuit Haarlem vertrekt, en een hoofd van Elze vanuit Eemnes. Joris en Elze houden een koffiepauze.) ELZE: Hier rijdt het lekker door. Hebben jullie werkzaamheden op de planning staan? JORIS: Ja, zeker in de komende jaren vinden er behoorlijk wat grote omvangrijke renovatieproject plaats dat zijn vooral projecten rondom bruggen, sluizen, tunnels, viaducten. ELZE: En is er nog iets dat ik kan doen als weggebruiker? Hoe ga ik goed geïnformeerd op weg? Waar moet ik op letten? JORIS: Nou ja, daar kan mijn collega Cindy alles over vertellen. Top, dat app ik meteen even door naar Dennis. Die jongen gaat iets te vaak onvoorbereid op reis. (Elze appt Dennis. Dennis leest haar bericht: Dennis, Cindy weet alles over de communicatie rondom hinder. Dennis loopt naar Rijkswaterstaat Haarlem. Cindy is daar aan het werk achter haar laptop.) DENNIS: Hoi Cindy. CINDY: Hé Dennis. DENNIS: Jij weet alles over het informeren van reizigers en de samenwerking met service providers, zoals Flitsmeister. (Het beeld bevriest: Er zijn verschillende serviceproviders zoals Google Maps, Waze en Flitsmeister.) CINDY: Ja, dat klopt. (Naamtitel: Cindy Geusebroek - Senior adviseur reis- en routeinformatie Rijkswaterstaat.) DENNNIS: Hoe gaat RWS mensen informeren over wegwerkzaamheden de komende jaren? CINDY: Nou, we starten eigenlijk al voordat de wegwerkzaamheden beginnen met het informeren. Dat noem je eigenlijk een vooraankondiging. En die service providers, die navigatie. Die kan een melding in de navigatie zetten waar die vooraankondiging gemeld wordt. En dat kan eigenlijk heel doelgroepgericht en vaak ook locatie specifiek, dus in een bepaalde regio. En dat helpt enorm. En daarnaast hebben ze ook sociale media om in te zetten. DENNIS: Denk je dat RWS in de komende jaren steeds vaker gaat samenwerken met service providers? CINDY: Daar ben ik van overtuigd. Je kan natuurlijk heel doelgroep gericht communiceren, maar je ziet ook dat service providers de weggebruiker kan verleiden een andere route te nemen die misschien wel wat langer duurt, maar waardoor er minder files ontstaan. DENNIS: Maken veel mensen gebruik van die apps? CINDY: Ja, steeds meer. Maar je ziet dat het gewone woon- werkverkeer , mensen die bekend zijn met de route, minder geneigd zijn hun navigatie aan te zetten. Maar die krijgen dan wel hun meldingen door. Ze laten zich goed informeren voordat ze aan een reis beginnen. DENNIS: Waarom is het belangrijk die app te gebruiken? CINDY: Je weet nooit wat er op je pad komt onderweg, dus het is wel handig om hier meldingen aan te hebben. DENNIS: Dat is zeker waar. Ja, daar heb je gelijk in. CINDY: Anders bel je Mark even van BeMobile. Die kan je wel verder helpen. DENNIS: Die ga ik zeker effe bellen. (Dennis loopt naar buiten en checkt de routeinformatie op zijn telefoon.) DENNNIS: Even checken: Haarlem... Utrecht. Er staat file. Ja, ik pak lekker het OV. (De hoofden van Dennis en Elze bewegen weer over de kaart. Elze komt aan op Utrecht Science Park.) ELZE: Hé, Anouk. ANOUK: Hé, Elze. (Het beeld bevriest: Anouk weet alles over slim en duurzaam reizen. Anouk van der Veeken - Adviseur duurzame mobiliteit Rijkswaterstaat.) ANOUK: Door reis apps zoals 9292, maar ook Google Maps kunnen we steeds bewuster en slimmer reizen. Dan kun je dus een afweging maken of je reis het beste met het OV of met de auto afgelegd kan worden. ELZE: En overstap hubs... ANOUK: We staan nu op zo'n hub. Je ziet daar de tram, maar ook de bus en de auto kan je hier parkeren en je kunt overstappen op deelfietsen. ELZE: En er zijn ook apps waarin je alles in één keer kan zien, toch? ANOUK: Ja, zeker. Dat heet MaaS, Mobility as a Service. Daarin kan je niet alleen je reis plannen, maar ook reserveren en betalen in één app. ELZE: Wat handig! En de fiets krijgt ook steeds een belangrijke rol toch? ANOUK: Ja, met de fiets heb je natuurlijk nooit last van file en het is ook nog eens een duurzaam en gezond alternatief. Er zijn ook voor de fiets apps die de reis efficiënter kunnen maken, zoals bijvoorbeeld Schwung. Die werkt samen met de verkeerslichten en dan kom je in een soort groene golf op de fiets. ELZE: Wat chill, die ga ik downloaden. (Elze pakt haar telefoon en stuurt de app naar Dennis: Hee Dennis, ik heb net een gouden tip gekregen: met Schwung kunnen fietsers lekker snel door groen! Dennis komt net uit eht station Utrecht Vaartsche Rijn, waar hij een OV fiets pakt.) DENNIS: Hé, dat is handig. Op naar Rijkswaterstaat. (Dennis staat op een brug te beeldbellen met Mark.) DENNIS: Ha Mark, hoe is het? Goed je te zien. MARK: Ja, goed je te spreken man. DENNIS: Volgens mij spelen jullie als serviceprovider een belangrijke rol in het slim regelen van verkeer of niet? MARK: Jazeker. (Het beeld bevriest: Mark weet alles over het verspreiden van verkeersinformatie. Naamtitel: Mark Grefhorst - Business manager Be-Mobile.) MARK: We werken steeds vaker samen met wegbeheerders zoals Rijkswaterstaat. Ze worden ingeschakeld om te informeren over hinder bij werkzaamheden of om te helpen bij verkeersmanagement. Hoe zit het met gebruik van apps? Kunnen jullie daar ook mee helpen? Met onze apps kunnen wij een hele grote community reizigers rechtstreeks en realtime bereiken. Zo kunnen we vooraf informeren over bijvoorbeeld hinder die ze kunnen verwachten. We kunnen ze waarschuwen voor gevaarlijke situaties en als het nodig is, kunnen we gebruikers omleiden. DENNIS: Oké, het klinkt wel echt alsof de toekomst bij apps ligt. MARK: Wat ons betreft wel. Ook onze app Flitsmeister, die ontwikkelt zich constant. De informatie wordt onder andere door samen te werken met Rijkswaterstaat, steeds beter, actueler en nauwkeuriger. En de toekomst ligt wat dat betreft zeker bij apps, vooral omdat die ook steeds meer een onderdeel worden van bijvoorbeeld jouw dashboard in de auto. DENNIS: Bedankt voor de informatie Mark! Hier heb ik zeker wat aan. MARK: Goeie reis verder. (Elze en Dennis zijn weer op weg: Dennis fietst door Utrecht en Elze rijdt over de ring. Op de kaart komen hun hoofdjes dichter bij elkaar. Rijkswaterstaat is hun bestemming. Daar parkeren ze de fiets en de auto.) DENNIS: Hé Elze. ELZE: Hé Dennis! Hoe was jouw reis? DENNIS: Mijn reis was best soepel. Hoe was jouw reis? ELZE: Ja, ook chill. - Heerlijk doorgereden. DENNIS: Super! ELZE: En zo gaan we samen slim op weg. (Eindtitel verschijnt in beeld: Rijkswaterstaat - Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat Meer vlogs bekijken? www.rijkswaterstaat.nl/smartmobility of bezoek ons Youtubekanaal. Een productie van Rijkswaterstaat copyright 2022.)

Hinder voorkomen en slim reizen

De komende jaren staan er enorm veel werkzaamheden gepland. We willen de hinder van deze werkzaamheden zoveel mogelijk beperken. Joris Kessels, adviseur en projectleider mobiliteitsmanagement, legt uit hoe we dat doen: ‘We stemmen de planning van de werkzaamheden goed op elkaar af. Vervolgens kijken we hoe we op de beste manier het werk kunnen uitvoeren en hoe we de weggebruikers kunnen helpen om slim te reizen.

Slim reizen kan met apps, zoals Google Maps, Waze en Flitsmeister die weggebruikers vooraf kunnen informeren over hinder en gevaarlijke situaties. Ook kunnen ze weggebruikers verleiden een andere route te nemen of op een ander tijdstip te reizen, waardoor er minder files ontstaan.

Bewust en duurzaam reizen

Anouk van Veeken, adviseur duurzame mobiliteit, weet alles van reisapps. ‘Met de 9292-app kan je een afweging maken of je reis het beste met het OV of met de auto afgelegd kan worden. In de app MaaS, Mobility as a Service, kan je niet alleen je reis plannen, maar ook reserveren en betalen. Ook voor fietsers zijn er apps die de reis efficiënter kunnen maken, zoals Schwung', aldus Anouk.

We willen in de toekomst vaker samenwerken met marktpartijen die het mogelijk maken om slimmer en bewuster van deur tot deur te reizen. ‘Je weet nooit wat er op je pad komt onderweg, dus het is handig om hier meldingen aan te hebben’, zegt Cindy Geusebroek, senior adviseur reis- en routeinformatie. Zij vertelt in de vlog meer over hoe de serviceproviders samenwerken.

Op weg met Smart Mobility

Binnen Rijkswaterstaat werken we aan talloze Smart Mobility-projecten. Samen met andere wegbeheerders, marktpartijen en kennisinstellingen grijpen we kansen om nieuwe technologieën en innovaties duurzaam toe te passen in de dagelijkse praktijk. Meer weten over Smart Mobility? Kijk dan op de pagina smart mobility.