Nieuwsbericht

Een flinke klus: vervangen missende markeringen op vaarwegen na hoogwater

Gepubliceerd op: 17 september 2021, 11.31 uur

Door de enorme kracht van het hoge water in de Maas van juli 2021, zijn er zo’n 80 tonnen en tussen de 300 en 400 kribbakens weggeslagen op de Maas en Waal. Rijkswaterstaat is druk bezig deze markeringen zo snel mogelijk te vervangen. Tot die tijd is er een tijdelijke markering aangebracht op de ontbrekende plekken.

De gekste meldingen

Een kribbaken in een boom, een geknapte ballenlijn en een ton in een weiland. Henk van der Sluis, adviseur vaarwegmarkering van Rijkswaterstaat, krijgt de afgelopen weken de gekste meldingen binnen.

'We hebben al een groot aantal meldingen gebundeld maar er komen nog steeds berichten binnen. Niet alle tonnen en kribbakens zijn nog teruggevonden. Maar als we ze vinden is het bijna allemaal kapot.' Aldus Van der Sluis. Vindt u een ton of baken in uw buurt? Meld dit dan.

Gevolgen van het hoge water

De kracht van het water was enorm. Onder de tonnen zit een betonnen anker van zo'n 800 kilo. 'Het drijfvuil in combinatie met de stevige stroming heeft ervoor gezorgd dat de tonnen alsnog zijn afgedreven. Onze mensen zijn deze nu aan het vervangen, maar het is ook wachten op de aanlevering van materialen. We hadden niet 400 reserve kribbakens liggen.'

Niet alleen tonnen en kribbakens zijn kapot, ook andere veiligheidsmarkeringen, zoals de ballenlijn bij stuwen, moeten we vervangen. 'Ik heb een video gezien van een ballenlijn die onder de waterdruk knapte. Het is bijzonder wat het effect is geweest van het hoge water. Aan ons nu de uitdaging om alles zo snel mogelijk te herstellen, zodat de vaarweg weer veilig te bevaren is.'

Een ton en een kribbaken zijn veiligheidsmarkeringen voor de scheepvaart. Een kribbaken vind je langs de rivieren. Die plaatsen we op het einde van de dam. Deze dam staat in de rivier, op de oever. Een ton geeft het einde van de vaargeul aan. Meer informatie over deze markeringen vindt u op de pagina Scheepvaartverkeersbegeleiding.